Wat te doen met een sloom paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Wat te doen met een sloom paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 23:02

hoi! Dit is een vraag van een vriendin van mij. Zij verzorgd een manegepaard en omdat hij sloom is moeten de kinderen met sporen rijden, hoe hard ze ook schoppen. Ik vind dit niet terecht, want doen jullie met een sloom paard? Tips zijn welkom!


Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:13

veel overgangen rijden..

Karaat_the_newforest op Instagram

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:15

Saskia9 schreef:
veel overgangen rijden..


Saskia9, je neemt me de woorden uit de mond... Veel overgangen rijden dus Lachen . Sporen zijn er inderdaad niet om een paard meer voorwaarts te krijgen!

Lachen

Cemlys

Berichten: 14950
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:19

ik rijd ook zo een paardje. ze is echt goed, maar ook heel braaf dus er zitten nog wel eens beginners op. ik stap los en draaf wat en dan rij ik haar goed voorwaarts in galop. daar word ze echt goed wakker van. overgangen stap galop doet ze ook graag. na een goede 20 min is ze mooi nageeflijk en loopt echt goed voorwaarts. gewone stap draf overgangen werken dan weer negatief daar word ze nogal sloom van. dus het hangt gewoon af van paard tot paard. bij haar is dat echt het enige dat werkt. gewoon proberen

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Mloesjuh
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:46

Haver wil ook wel helpen.. bij mij in ieder geval wel.. xxx

Don't worry.. be happy!!! Lachen

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:48

Ik denk niet dat dit oplossingne zijn voor een MANEGE paard.
daar hobbelen zoveel kinderen op

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:02

overgangen idd.. maar zoals cowgirl al zegt..misschien niet de oplossing voor een manegepaard..

en haver werkt nie altijd.. die van mij reageert er echt niet op

is het beesie niet oud? het kan ookzijn datie gewoon geen puf meer heeft.. geen in meer.. zou jij dannog hard lopen?
die sporen voeltie waarschijnlijk nie eens meer...

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:13

Als ik dit zo hoor dan zijn alle adviezen zeer goed bedoeld, maar als de eigenaar of lesgever er niet op let....
Zonde van het paard. Vreemd dat kinderen dan met sporen mogen rijden..........


RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 14:37

gekke_koei schreef:
overgangen idd.. maar zoals cowgirl al zegt..misschien niet de oplossing voor een manegepaard..

en haver werkt nie altijd.. die van mij reageert er echt niet op

is het beesie niet oud? het kan ookzijn datie gewoon geen puf meer heeft.. geen in meer.. zou jij dannog hard lopen?
die sporen voeltie waarschijnlijk nie eens meer...


Nee, deze pony is amper 12, dus dat kan het niet zijn. Hij loopt ook nog maar een kleine 3 jaar mee in de lessen.

Veel overgangen helpt wel een beetje, maarja het is een manegepaard, dus dit kunnen ze niet elke les doen.

Verder nog mensen tips?

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:38

nou, my way is verschrikkelijk sloom en tog geef ik hem geen haver. haver wil niet zeggen dat ze harder gaan lopen, hij wordt er alleen wat drukker van. overgangen helpen wel, maar soms zit het in het aard van het beesie.... niet altijd op te lossen!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:40

Vind het echt belachelijk dat die kinderen met sporen moeten rijden. Zo stompt het beestje alleen maar meer af. Heel veel overgangen rijden en je been stil houden als ze in een arbeidstempo loopt (!) is denk ik de beste manier. Ook veel afwisseling zorgt er waarschijnlijk voor dat het paard er wat meer plezier in krijgt en daardoor wat voorwaartser wordt.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 15:20

Georgette schreef:
Vind het echt belachelijk dat die kinderen met sporen moeten rijden. Zo stompt het beestje alleen maar meer af. Heel veel overgangen rijden en je been stil houden als ze in een arbeidstempo loopt (!) is denk ik de beste manier. Ook veel afwisseling zorgt er waarschijnlijk voor dat het paard er wat meer plezier in krijgt en daardoor wat voorwaartser wordt.


Ik vind het dus ook belachelijk. Zo gaat hij alleen maar minder snel reageren lijkt mij? Verward

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 20:02

Verder niemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:53

Ik vind het echt belachelijk dat zie iedereen er maar met sporen op laten! Kijk, met een gevorderde ruiter die hem zelfs nog niet voorwaarts krijgt kun je het nog proberen, maar met beginnertjes die hard schoppen?

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 21:23

tja... toen ik nog op manegepaarden reed( 1/2 jaar geleden) reed ik zonder sporen op hem en hij liep dan super! maar bij sommige mensen loopt hij dan niet...

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:27

En over welke pony hebben we het dan? Tommy? Of iemand van na mijn tijd, in ieder geval is het beleid er niet echt op vooruit gegaan.......

...

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:49

bij ons op de manege waar ik rijd is ook een sloom paard naja niks aan te doen maar sporen ik vind het te gek voor woorden echt raar......
dat beesie bij ons is nou eenmaal zo maar als je met haar idd veel overgangen maakt gaat het steeds beter.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 21:53

esther82 schreef:
En over welke pony hebben we het dan? Tommy? Of iemand van na mijn tijd, in ieder geval is het beleid er niet echt op vooruit gegaan.......


Shamrock...

Nee, Urs en Marian hebben het bedacht, gelukkig is Nicky er tegen! Maar alsnog... Marian is de baas Scheve mond

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:55

Ronduit zonde. Ik weet dat hij lastig kan zijn. Maar zoals iedereen weet zijn sporen altijd de oplossing...zeker met kleine kinderen Boos!

...

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:05

het paardje waar ik mee rij is ook sloom, zij is wel 18 jaar, maar ze kan het perfect aan, en op het einde van de les is ze wat voorwaartser
wxat doe ik? als we moeten in stap losrijden rij ik zo:
gewone stap, benen stil, wil ik vlotter, been, geen reactie? klein schopje plus goeie tik van de zweep, en iedere keer ik been geef e geen reactie, tik
in draf hetzelfde, maar da probeer ik haar zo te krijgen door overgangen draf, middenraf, en dat ze nooit weet wat ik wanneer vraag, zodat ze wel moet opletten, galop, krijg ik haar in galop, dan gewoon rustige galop, geen middengalop, want dat lukt te oed, maar raak ik haar gewoon kwijt
(dit lukt niet altijd, en ik moet de gehele les ervoor zorgen dat als ze niet reageert ze een tik krijgt, want als ik 1 rondje niet oplet loopt ze weer in een sukkeldrafje Haha!)

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:26

kruisen met die van mij, krijg je perfecte paarden
(die van mij is knetter voorwaarts)

Kiekeboe

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 22:48

Novelle schreef:
kruisen met die van mij, krijg je perfecte paarden
(die van mij is knetter voorwaarts)


Haha! haha

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 22:49

esther82 schreef:
Ronduit zonde. Ik weet dat hij lastig kan zijn. Maar zoals iedereen weet zijn sporen altijd de oplossing...zeker met kleine kinderen Boos!


jah...

ik denk zelf dat het t beste is om er alleen nog maar gevorderden op te laten rijden, met of zonder sporen. Shamrock weet ook dondersgoed wie erop zit.
Bij Tommy en Joris doen ze ook af en toe al sporen om Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:57

Manege paard, dan kan je het denk ik toch een beetje vergeten. Als er zoveel mensen op zo'n beestje rijden, dan krijg je dat in je eentje onmogelijk opgelost. Dan kan je iedere les opnieuw beginnen!!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:09

Veel overgangen is wel te doen opzich, alleen aan het eind van de les als het paard lekker voorwaarts en scherp aan je been is dan moet hij of naar stal of er stapt een ander op.

Wat jij in een uur bereikt met een manegepaard, bouwt een ander in een uur weer af!

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 95 bezoekers