nu beginnen te vroeg of kan het wel???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

nu beginnen te vroeg of kan het wel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 11:54

hey mede-westernfans...

hier even een vraag...
ik heb een jaarling hengst ( wordt eind juli dit jaar 2 )
het is een kruising tussen een amerikaanse appaloosa en een russische arabier...
nou vroeg ik me af of ik met hem al kan gaan beginnen aan wat grondwerk en roundpen werk???
bij elk ander ras zou ik zeggen ..... NEE...
maar bij veel amerikanen word er op deze leeftijd toch wel al mee begonnen...
wat denken jullie? Verward
ik wil namelijk niet zijn benen verpesten....

!!de appies worden ondergewaardeerd!!


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:04

Ik zou het niet doen...round penn betekent veel wendingen i.p.v. rechtuit. Toch niet echt goed voor de pezen van een jong paard. Rechte lijnen om sterk te worden, daar kan ik me iets bij voorstellen (als je hem bv. mee naar buiten kan lopen). En basisgrondwerk... komen, stapje opzij of achteruit...Dat kan ook niet teveel kwaad. Maar persoonlijk zou ik hem nog lekker een poosje laten lopen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:12

ik zou het ook niet doen

ga eens na, stel je voor dat jij de kleuterschool over had geslagen en meteen naar de 3e klas van de basischool was gegaan.....
weinig lol gehad , niet>?

oftewel ik denk dat zowel lichamelijk als psychisch het niet verstandig zou zijn ...

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:28

ik ook niet.. liever laat dan vroeg

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:39

Roudpennwork zou ik niet doen.
Maar wat bedoel je met groundwork?

Je kunt best veel doen met die kleintjes:
- uit de groep halen en alleen op stap met jou
- wandelen en "enge" dingen tegenkomen
- in de bak spelen met rare dingen zoals zeiltjes, vlaggen, door water lopen, e.d.
- leren netjes meelopen en draven aan het halster
- vaststaan
- pasje achteruit
- poetsen, alles aanraken, voetjes geven
- met water langs de beentjes
- geluid van spuitbus, scheermachine, e.d. laten horen
- aaien met handdoek, krakend tasje, touw
- de trailer in
en ga zo maar door

Uiteraard alles stapje voor stapje, want het leervermogen van zo'n kleine is slechts 10 minuten (max) per keer.

Ik heb er een superbrave 8-jarige en 2-jarige mee gekregen!!

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:46

De dingen die Henriette opnoemt, zou je wel al kunnen doen. Dat vergroot de vertrouwensband tussen jullie alleen maar, en tis handig voor als je later echt met hem aan het werk gaat. Maar idd dat roudnpenn-werk zou ik nog even achterwege laten. Laat 'm nog ff lekker jong zijn! Lachen

ps. Het maakt trouwens niet uit wat voor ras je hebt, de (meeste) Amerikanen hebben nou eenmaal van die rare fratsen... Tong uitsteken

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:54

Ik zou er zo af en toe wat grondwerk mee doen, maar meer om 'm handmak te maken/houden.
Halstertje om, poetsen, voetjes geven. Rustig aan de Seven Games oppakken kan ook geen kwaad.
Roundpennwerk zou mijn keuze nog niet zijn, te belastend en nog tijd zat...

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 13:08

ik vroeg het dus omdat ik hem nu 1x gelongeerd heb...
niet zozeer om het laten werken maar meer zodat hij een beetje weet wat de bedoeling is...
en omdat er dus nog 2 hengsten op stal staan van ongeveer dezelfde leeftijd waar ze al maanden mee aan het longeren zijn en waarvan ze er bij 1 zelfs al af en toen een meisje van 11 op laten stappen en draven...
kon me toch niet echt voorstellen dat dit goed is voor zo'n jong dier...


bedankt voor de hulp hoor mensen!!! OK dan!

p.s. paraplu, zeil, tractors e.d. kent hij allemaal al....
daar ben ik eigenlijk al van jongs af aan mee bezig...

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:13

Nu zou ik zeker nog niet longeren, dat is juist heel belastend voor de benen, terwijl die nog in de groei zijn. Ik zou 'm lekker op het land laten, af en toe aan de hand wat dingetjes doen, en voor de rest lekker laten kleuteren.
In Amerika beginnen ze vaak zo vroeg met de paarden uit winstbejag; goed voor de dieren is het zeker niet. Het merendeel van die paarden zijn tegen hun 10de jaar onbruikbaar door vroegtijdige slijtage.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:19

Ik zou zeker de normale handelingen met hem doen zoals borstelen, hoefjes krabben, wandelen in het verkeer, sacking out, etc.
Maar niet in een roundpen aan het werk zetten.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 14:28

bedankt voor jullie hulp mensen OK dan!

voorlopig ( zeker tot aankomende winter) mag baby devil nog lekker baby blijven en met zijn paardenvrienden spelen...
geen verplichtingen... alleen maar lekker jong zijn...

er komen nog jaren genoeg dat we met hem aan het werk kunnen...
ik heb geen haast...
vroeg het me alleen af omdat ik dus die anderen bij ons op stal het allemaal zie doen en dacht....
ben ik nou fout bezig of zijn hun gewoon niet wijs???

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:36

sacking out???? en seven games??? wil iemand me vertellen wat het getekend.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:41


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:54

Heeft niks met het ras te maken, dus ik snap niet waarom je zegt dat je bij elk ander ras nee zou zeggen.
Het is onzin dat Quarters eerder rijp zijn dan andere rassen IMO, de enige rede waarom sommige amerikanen vroeg beginnen is geld...
Goh, en dan vonden ze 2 jaar geleden dat ik er vroeg bij was met mijn haffie van 2.5......

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 17:05

nou er zijn dus mensen bij mij op stal die bij hoog en laag blijven volhouden dat een amerikaans ras eerder volgroeid is...

en omdat er dus 3 andere mensen zijn die tegen mij aan lopen te zeiken dat ik hem aan het werk moet zetten... dacht ik dus van nou... ga eens de mening van mede-bokkers vragen...

begrijp me goed hoor...
ik wil alleen het beste voor mijn paardjes en heb echt geen haast met rijden... ben geen fanatieke ruiter en vind het veel leuker om gewoon met ze bezig te zijn ( poetsen, stalletje doen, knuffelen enz.. enz.. )
heb 4 paardjes en als ik 2x in de week rij dan is het veel...
vind het veel leuker om ze lekker buiten in de wei of in de bak te zien spelen dan om erop te zitten... dat hoeft van mij niet zo nodig Knipoog

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:50

Dat ken ik nog van 'vroeger' ja. Toen pride 2 was zei ook bijna iedereen dat ik toch echt eens met hem aan het werk moest Knipoog Gewoon kijken naar je paard, luisteren naar jezelf en dan komt het vast wel goed Lachen (en vooral ook heel veel foto's maken want voor je het weet zijn ze groot Haha! )

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:55

Sacking out is je paard mak maken met allerlei vreemde spullen. Dus paraplu, wapperend plastic, etc.
Seven Games zijn door Pat Parelli ontwikkeld om een goede communicatie met je paard te krijgen (werkt echt OK dan! ).

Allemaal dingen die je nu kunt doen zonder dat je je paard belast. En je hebt er later alleen maar profijt van! Ik heb het ook allemaal gedaan met mijn paardje en hij is nu schotvast en heeft veel vertrouwen in me Lovers

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:59

Ik heb pride als veulen gekocht en vrijwel elk weekend ben ik toen met hem wezen wandelen. Door het bos, naar de sinterklaasoptocht, langs de bouw, en daar over alle plastic dingen etc heen gewandeld. Door het dorp wandelen, ijsje halen Haha! Toen ik het nodig vond om wat aan mijn conditie te doen ben ik gaan hardlopen met hem. Tja, toen hij oud genoeg was om bereden te worden heb ik hem opgezadeld en ben gaan rijden. De derde keer al naar het bos en dat was geen probleem. Ik heb toen wel al van jongs af aan 1 a 2 x per jaar halterwedstrijden met hem gedaan. Zo kon hij al wat aan een vreemde omgeving wennen en ik had thuis ook nog iets leuks om te oefenen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:02

P.S.
Nog even voor de duidelijkheid: In Amerika wordt al heel jong met paarden begonnen omdat daar heeeel veel geld in omgaat. Dus hoe eerder je begint, hoe eerder je wat kunt verdienen.
Dat is de enige reden dat ze al met 1 of 2 jarige aan de gang gaan. De futurity is voor 3 jarige paarden en dan moeten ze alles al kunnen dus dan moet je wel heel vroeg beginnen Verdrietig

Dat mensen in Nederland dit ook gaan doen onder het mom van "Quarters zijn eerder volwassen" is jammer. Een Quarter lijkt vroeger volwassen omdat ze al jong erg gespierd zijn. Maar de crusiale gewrichten sluiten pas op hun 3e jaar, niet eerder.
Als je dus eerder je paard belast dan heb je later een veel grotere kans op blijvende blessures en slijtage.
Men doet het hier omdat we denken dat het stoer is (in Amerika doen ze het ook Cool ) en omdat we eenvoudigweg geen geduld meer hebben....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:17

appie, maak niet dezelfde fout als die ik gemaakt heb en luister naar jezelf (en naar bokt Tong uitsteken)

DubbelFun

Berichten: 88480
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:24

Ik kan het plaatje van de gewrichten en hun sluitplaten niet vaak genoeg van stal halen Lachen

Elk paard -ongeacht de bespiering- is vanaf zijn 3e jaar pas genoeg volgroeid om belast te mogen worden.

Afbeelding

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:27

Wat ik het ergste vind is dat die mensen op stal een meisje al op een 1,5 jarige zetten Verward

Ga gewoon leuke dingen doen met je paardje

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:42

Het verbaasd me dat op western wel bijna iedereen al wat met zijn paard doet op jonge leeftijd.

Als deze vraag gesteld werd bij paardenpraat zou meerdendeel antwoorden met:

Paard op de wei in een koppel en met 3 jaar weer naar huis halen.

Ik ben een voorstander van een meng tussen stelling 1 en 2.
lekker in het koppel en zo af en toe een pakken voor de broodnodige opvoeding door de mens Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:50

Knipoog Daarom schreef ik ook 'weekend'. Pride heeft hier van jongs af aan in het bos gestaan met nog een kudde paarden/ponys van 0-20. Ik studeerde nog dus door de weeks was ik niet thuis. In de weekenden wel en dan ging ik altijd wat met hem doen. Zo kon hij gewoon paard blijven, opgroeien in een gemengde kudde en toch af en toe wat andere dingen leren. Waar ik trouwens geen voorstander van ben is je paard in de opfok doen tussen allemaal leeftijdgenoten.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 19:54

Citaat:
Waar ik trouwens geen voorstander van ben is je paard in de opfok doen tussen allemaal leeftijdgenoten.


Ben ik ook geen voorstander voor, want er lopen geen oudere bij die de jonkies kunnen opvoeden.
Danno is ook opgegroeid in een gemengd koppel, super gegaan lekker sociaal paard.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Kimvicious en 14 bezoekers