Hulp bij opstellen bedrijfsplan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Hulp bij opstellen bedrijfsplan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 21:32

Omdat mijn zus een afstudeeropdracht nodig heeft en ik in de toekomst een eigen bedrijfje zou willen beginnen, hebben mijn zus en ik besloten onze krachten te bundelen. Haar opdracht is het opstellen van een bedrijfsplan en ik wil haar graag helpen door haar opdrachtgever te zijn. De opdracht zal zijn om een pensionstal van de grond af aan op te zetten.
Mijn zus heeft de theoretische kennis voor het opstellen van zo'n plan en ik zit in de paarden. Maar toch zou ik van jullie graag aandachtspunten willen horen.

- Waar let je op bij het beginnen van een pensionstal
- Welke service verleen je
- Kopen of huren van accomodatie
- Hoe groot ga je beginnen
- Finaciële planning
- Welke vergunningen zijn noodzakelijk
- Welke opleidingen zijn verplicht of is dit nvt
- Opstellen marketingplan

Iedereen die hier ideeën over heeft of hier ervaring mee heeft mag reageren. Het gaat dus in eerste instantie puur om het opstellen van het bedrijfsplan. Mocht het uitvoerbaar blijken... wie weet wat er dan nog van komt.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 01:11

er bestaat een boek dat speciaal gericht is op het beginnen van een stal oid. helaas ben ik even de naam kwijt (heb het boek wel, maar staat bij mijn moeder). het is een gele kaft, misschien hebben ze het ook wel in de bieb.
in ieder geval kan je heel veel uit dat boek halen.
verder zou je eens langs kunnen gaan bij de kamer van koophandel die kunnen je helpen wat betreft vergunningen etc.

hou ook rekening in je bedrijfsplan met locatie en informeer bij de gemeente wat de plannen zijn in die omgeving. verder is omgeving ook bepalend wat betreft het financiële (bij de ene gemeente is het goedkoper dan bij de ander). denk ook aan dingen van kopen / huren van een bestaande locatie of het nieuw bouwen van een locatie (laatste alleen bij koop).
daarnaast eerst goed nadenken wat je precies wil, met de faciliteiten en van daaruit verder gaan werken.

veel succes.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 09:16

Zou je voor mij kunnen nagaan hoe dat boek heet en wie de schrijver is? Dat is misschien wel interessant voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:43

*Steekt hand op* Ik ben ook wel benieuwd naar dat boek Lachen

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:52

http://www.imk-projecten.nl/advies/IMK_ondernemersplan.pdf

http://www.imk-projecten.nl/advies/handleiding.pdf

http://www.imk-projecten.nl/advies/Financieel_plan.xls

Dit is alles wat je nodig hebt Lachen
Vooral de onderste is héél handig, hij berekend gelijk door.
Wij hadden voor ons plan - gebaseerd hierop - in ieder geval een goed cijfer. Zal ik ook wel even uploaden.
Je moet wel Acrobat hebben.
Verder kun je bij de Rabobank enzo van die CD-roms halen, dan hoef je alleen maar wat gegevens in te vullen. Bij de KvK kan je ook een CD-rom bestellen, deze kosten echter €20! En er staat ongeveer hetzelfde in als in bovenstaand.

Succes!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:09

Dat boek is meer een algemeen boek over de wet en regelgeving erom heen. De marketing en hoe je je bedrijf financieel onder de loep kunt houden. Het heet dacht ik: een goede start het heeft idd een gele kaft met een kleurenfoto. Ik heb het iig thuis liggen.
Net zo veel of zelfs meer info kun je halen uit het handboek voor de rundveehouderij en KWIN veehouderij (Kwantitative Informatie veehouderij) in het KWIN staan financiele gegeven, dus wat kosten waterleiding per m² maar ook wat je mag rekenen aan verzekeringskosten.

Check bij de betreffende gemeente wat de bestemmingsplannen zijn voor dat gebied. Mag je wel bouwen (ook al is dit fictief), hoe ver zit je van de bebouwde kom.

Vergunning: bij nieuw bouw een bouwvergunning, verder natuurlijk een milieuvergunning, eventueel een hinderwetvergunning.

Kopen of huren: als er wat vrij komt in die omgeving zou je daar kunnen informeren wat de voorwaardes van de huur zijn (die moet je mee nemen in je plan).
Komt er niks te huur vrij, ga je kopen of nieuwbouw plaatsen.
Hoe groot je wilt zijn ligt er aan hoeveel manuren er beschikbaar zijn om daar rendabel te werken (want een verlieslijdende pensionstal heeft niemand wat aan). Hoe is de stal indeling, moet je met de hand mesten of worden de stallen voorzien van een 'schuifsysteem' dat er met een shovel gemest kan worden. Ik had nog wat andere dingen geschreven bij het stukje over de prijs van de pensionstal.

Bekijk welke risico's je loopt en zoek naar een passende verzekering; vraag gewoon een offerte van bepaalde bedrijven op. Op internet kun je vaak zelf al wat offertes zo invullen. Vaak willen de bedrijven ook mederwerking leveren aan zulke opdrachten.

Succes!