Wat mag deze stal kosten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Pensiongeld

< 150 euro
1 (0%)
151 - 200 euro
8 (7%)
201 - 250 euro
51 (45%)
251 - 300 euro
41 (36%)
301 - 350 euro
11 (9%)

Totaal aantal stemmen: 112


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Wat mag deze stal kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 11:05

Wat zouden jullie maandelijks een redelijke pensionprijs vinden voor de volgende stal + faciliteiten?

Het gaat om een pensionstal met ongeveer 60 boxen. Er worden geen manegelessen gegeven, dus alle faciliteiten komen volledig ten goede aan de pensionklant.
- Stal is gelegen in Brabant
- 2 Overdekte rijbanen 20 x 40
- Buitenbak 20 x 60
- Mogelijkheid tot weidegang
- Spuitplaatsen met warm en koud water
- Goede uitrijmogelijkheden (bos naast de deur)
- 3x daags voeren
- 1x per week hele stal mesten, andere dagen verwijderen van drollen / natte plekken
- Hele complex is nieuwbouw, dus goed verzorgd, nette stallen
- Openingstijden van 07:00 - 23:00

Zijn er nog zaken die jullie hierin missen of hebben jullie nog aanvullingen op deze opsomming? Ontbrekende faciliteiten, bijv.?
Brand maar los, wat mag dit geheel aan pensiongeld kosten? Liefst met jullie toelichting!

(zie onderschrift)
Laatst bijgewerkt door Yorghos op 15-01-04 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

* To Belg, or not to Belg *


stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:07

Ik denk dat het een hele mooie stal is!! uhm wij betalen zonder binnebak en een aantal dingen minder 150 euro per maand, ik denk dat ze daar best tussen 200 en 300 euro mogen vragen
ik heb op 200-251 gestemd daarom

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:20

Je eerste optie is >150 euro, GROTER dan 150 euro dus, tekentje moet andersom denk ik =)..
Maar het klinkt goed, mooie faciliteiten, zo te horen kun je rijden wanneer je wilt zonder beperkingen door lestijden, ik denk in ieder geval 200-251 euro, ook even afhankelijk van hoe de prijzen in jullie regio liggen, dat verschilt nogal en ik woon aan de andere kant van het land, moeilijk vergelijken Knipoog !!
Ga je een eigen stal beginnen?? (Lijkt me echt geweldig!)

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:25

ik sta bij Den Bosch, op een vergelijkbare stal ( www.venhorse-trading.nl ), alleen geen uitrijmogelijkheden en maar 1 binnenbak (wel maar beperkt aantal pensionklanten, de rest van de paarden zijn van de eigenaar). Ook een stapmolen erbij, wel betalen bij gebruik. Wij betalen 250 euro per maand, zoiets lijkt me voor jou ook heel redelijk. Ik heb de optie 250-300 gekozen vanwege het bos. Mag je trouwens eigen instructie meebrengen naar stal?
/edit
ik zie dat ik 200-250 heb gekozen, dat zou ik kiezen als ik dus niet thuis les mag nemen van mijn eigen instructeur.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 15-01-04 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:25

Ik heb ook € 200-€ 251 gestemd.
Ik mis eigenlijk de grote van de box, wat niet geheel onbelangrijk is. ZIjn dit de minimale maten of hebben ze het iets ruimer (ze staan natuurlijk veel op stal ondanks mogelijkheid tot weidegang en de dagelijkse beweging).
Is het 'licht' in de stal of is het een donkere stal?
Waarvan is de omheining (rijbak en weiland)
Wat is de kwaliteit van het ruwvoer en is dat hooi of kuil of eigen keuze?
Moet je zelf krachtvoer kopen?
Wordt er bij de dagelijkse stalwerkzaamheden nog opgestrooid?
Hoe/waar worden de zadel/poets/verzorgspullen opgeborgen? Is de zadelkamer altijd opslot, hangen de zadels in 'eigen' afsluitbare kasten?

Misschien is een longeerkraal handig (tenzij je gewoon in de bak kan longeren. Zijn er mogelijkheden om sprongetjes in de rijbak te maken.
Hoe gaat men om met privelessen?
Hoe vaak worden de rijbanen bijgehouden, of is dat wanneer nodig. Heeft de pensionnemer nog verantwoordelijkheden, b.v. opruimen, maar bv. ook melding van ziektes e.d. Hoe is het 'ziekte'beleid; b.v. ontwormen, enten.
(is er een quarantaine stal voor eventuele zieke paarden)

Zoals het hierboven staat lijkt het een aardig leuke stal! Misschien bij allemaal 'mooie' uitkomsten van de vragen zelfs richting €275,-.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:25

met zulke faciliteiten waar je altijd gebruik van kan maken zeven dagen in de week zou het zeker een beetje dure stallings kosten zijn. En in brabant is het vast goedkoper dan in de randstad, daar heb ik wel eens gehoord van € 800,- per maand toch te absurd voor woorden de manege waar ik werkte had ongeveer evenveel faciliteiten, maar wel manegelessen en kortere openingstijden. Daar kost het € 275,- per maand.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:44

Nog even wat tipje, misschien heb je er wat aan?:
- Solaria
- Eventueel een 20x60 binnenrijbaan
- Trainingsmolen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 11:47

Fjordenmaniak schreef:
Ik mis eigenlijk de grote van de box, wat niet geheel onbelangrijk is. ZIjn dit de minimale maten of hebben ze het iets ruimer (ze staan natuurlijk veel op stal ondanks mogelijkheid tot weidegang en de dagelijkse beweging).

Boxen zijn 3,5 x 3,5 en 4 x 3,5

Citaat:
Is het 'licht' in de stal of is het een donkere stal?

Het gebouw laat veel licht binnen en is tochtvrij

Citaat:
Wat is de kwaliteit van het ruwvoer en is dat hooi of kuil of eigen keuze?

Goede kwaliteit paardenhooi, bij voldoende animo kan evt. ook ander ruwvoer worden gegeven.

Citaat:
Moet je zelf krachtvoer kopen?

Voer (basis of sportbrok en evt. muësli of haver) zit bij de prijs in. Preparaten en aanvullingen zijn voor eigen rekening.

Citaat:
Wordt er bij de dagelijkse stalwerkzaamheden nog opgestrooid?

Ja, er wordt dagelijks opgestrooid. Natte plekken en drollen worden daarbij verwijderd.

Citaat:
Hoe/waar worden de zadel/poets/verzorgspullen opgeborgen? Is de zadelkamer altijd opslot, hangen de zadels in 'eigen' afsluitbare kasten?

De zadelkamer is iig afgesloten. Voor degenen die dat willen kan er gebruik gemaakt worden van een eigen afsluitbare kast (= dus optioneel)

Citaat:
Misschien is een longeerkraal handig (tenzij je gewoon in de bak kan longeren. Zijn er mogelijkheden om sprongetjes in de rijbak te maken.

Een van de rijbanen zal gebruikt kunnen worden als longeerbak. Springen in de bak mag (in overleg met mederuiters), hindernismateriaal is aanwezig.
Citaat:
Hoe gaat men om met privelessen?

Het is toegestaan een eigen instructeur mee te brengen. Privelessen kunnen dus zelf worden geregeld. Het is niet de bedoeling dat de bak tijdens zo'n les ook perse voor jou alleen is. Maar de lesser gaat voor wat betreft de "bakregels" kort gezegd.
Bij voldoende animo kan er ook bijv. op een avond per week op een vaste tijd groepslessen worden georganiseerd. Springen en/of dressuur. Kosten zijn voor eigen rekening.

Citaat:
Hoe vaak worden de rijbanen bijgehouden, of is dat wanneer nodig.

Zo nodig wordt er gesleept/aangeharkt. In de zomer evt. nat houden.

Citaat:
Heeft de pensionnemer nog verantwoordelijkheden, b.v. opruimen, maar bv. ook melding van ziektes e.d. Hoe is het 'ziekte'beleid; b.v. ontwormen, enten.
(is er een quarantaine stal voor eventuele zieke paarden)

Er zullen uiteraard regels komen waarin beschreven staat dat iedereen zijn eigen spullen na gebruik opruimt en dat bijv. de stalgang netjes wordt achtergelaten.
Wat betreft ziekte en enten/ontwormen, daar is nog niet echt over nagedacht. Heeft iemand daar nog tips en/of ideeën over?

Nog even een toevoeging. Deze stal is nog niet gerealiseerd, maar ik ben bezig met het opstellen van een bedrijfsplan en wil alle zaken uitzoeken/afwegen, etc. Wie weet komt deze stal er in de toekomst dus wel!

* To Belg, or not to Belg *


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:50

Ik heb gekozen voor 150 t/m 200 aangezien er genoeg stallen in de omgeving zijn die ook goedkoop zijn. Je moet natuurlijk wel kunnen concureren. Je kunt later als de stallen goed vol zijn altijd omhoog gaan...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:53

Ik ben voor de 200-250 gegaan;
De stal ligt in Brabant en er komen 60! pensiongasten....lijken mij "nadelen". (zeker met "maar" 3 bakken).
Verder lijkt het me een goedkope regio; er zijn zat boeren waar je relatief goedkoop je paard kan stallen en weidegan en bos zal er ook wel genoeg zijn.
Het mesten ed. is wel weer wat meer waard....dus ik denk aan een euro of 225 per maand......

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:54

Dit zijn vragen die bij mij nog opkomen:

Is het de bedoeling dat de stalhouder de boxen uitmest?
Worden de paarden in de wei gezet, of moet dat zelf worden gedaan?
Is er een stapmolen aanwezig en daar geldt dezelfde vraag voor als voor het weiland?
Zijn er paddocks?
Hoe is de bodem van de rijbanen?
Ligt de stal in de buurt van een grote(re) stad of echt "in the middle of nowhere"? Ook ivm bereikbaarheid.

Tja, ik zit natuurlijk in de randstad waar de prijzen huizenhoog zijn. Voor de faciliteiten die jij zelf al beschrijft betaal je hier zeker 265,- euro. Wanneer er voor je uitgemest wordt en de paarden voor je in het land/paddock/molen worden gezet zit je zo op 300,- Zeker wanneer alledrie aanwezig zijn.
Met ook nog super bodems in de rijbanen en onder de rook van bijv. Amsterdam betaal je al 350,-

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 11:55

griebels schreef:
Ik heb gekozen voor 150 t/m 200 aangezien er genoeg stallen in de omgeving zijn die ook goedkoop zijn. Je moet natuurlijk wel kunnen concureren. Je kunt later als de stallen goed vol zijn altijd omhoog gaan...


Maar kijk je dan behalve naar pensiongeld ook naar de faciliteiten die aangeboden worden?
In de omgeving die ik op het oog heb, zijn bij mijn weten geen echt vergelijkbare stallen gevestigd. Ofwel het zijn maneges, waar dus weinig momenten zijn dat er in de bak gereden kan worden. Ofwel het zijn stallen "op de boer" met minder faciliteiten of bijv. weinig uitrijmogelijkheden.
Ik noem maar iets.

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 12:01

Aimee schreef:
Is het de bedoeling dat de stalhouder de boxen uitmest?

Er wordt inderdaad gemest.

Citaat:
Worden de paarden in de wei gezet, of moet dat zelf worden gedaan?

Paarden worden op verzoek binnen en buiten gezet.

Citaat:
Is er een stapmolen aanwezig en daar geldt dezelfde vraag voor als voor het weiland?

In eerste instantie geen stapmolen. Deze kan evt. wel worden gerealiseerd bij voldoende animo.

Citaat:
Hoe is de bodem van de rijbanen?

Materiaal is nog niet bekend. De bedoeling is wel dat de buitenbak onder alle weersomstandigheden begaanbaar moet zijn en de binnenbanen geschikt zijn voor zowel dressuur als het maken van een sprongetje.

Citaat:
Ligt de stal in de buurt van een grote(re) stad of echt "in the middle of nowhere"? Ook ivm bereikbaarheid.

De stal zal goed bereikbaar zijn. Waarschijnlijk gelegen in een van de omliggende dorpen van de "grote stad". Openbaar vervoer zal weer een ander verhaal zijn.

* To Belg, or not to Belg *

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:02

Yorghos schreef:
Wat betreft ziekte en enten/ontwormen, daar is nog niet echt over nagedacht. Heeft iemand daar nog tips en/of ideeën over?


Het ontwormen kun je het beste bij alle paarden tegelijk doen...je zou er over kunnen denken om het ontwormen bij de stallingsprijs in te berekenen. Zo kun je grotere hoeveelheden wormenspuiten in 1x kopen = goedkoper en je bent er zeker van dat elk paard optijd is ontwormd Lachen

Enten...kun je onderling misschien regelen, zeker omdat je dan iig de voorrijkosten kunt delen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:05

Ik kijk naar alles in het algemeen. Mensen kunnen al niets betalen deze tijd, dus zijn ze op zoek naar een niet al te dure stal met redelijke faciliteiten. Ik zou rond de 200 euro gaan zitten. Niet erboven. Eerst zorgen dat je stal vol is, dan kun je na een jaar weer omhoog. Degene die het allemaal bevalt, zullen blijven! Welke omgeving zit je dan?

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:12

Okee, wanneer ik er nu vanuit ga dat de paarden op verzoek buiten worden gezet - in de zomer want van (winter)paddocks heb ik niets gelezen - er geen molen is, er uitgemest wordt en de rijbanen goed te berijden zijn, dan ga ik uit van 300,- Hier in de omgeving zeker, in Brabant zou ik nog eens een prijsvergelijk doen met de omliggende stallen en kijken wat voor mensen er in de omgeving zitten. Dan bedoel ik dat je zomaar in een omgeving kunt zitten waar mensen liever hun paard bij een boer hebben staan en wel wat aanklooien in de modder...... dan trek je gewoon geen klanten.
Ontwormen en enten is erg handig wanneer dit vanuit de stalhouder wordt gedaan, wel erg bewerkelijk en het verdient aandacht er over na te denken hoe dit aan te pakken.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:15

toch ben ik het daar niet mee eens. Wij betalen dus 250 euro, juist voor die faciliteiten en de kennis/kunde op stal. Volgens mij kun je voldoende klanten vinden voor dat bedrag, veel wedstrijdruiters willen bv zeker weten dat ze altijd kunnen trainen.
En beginnen met 200 euro klinkt leuk, maar ik zou het dus als klant niet pikken als dat binnen een jaar 25 % duurder zou worden.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:19

Yorghos schreef:
Nog even een toevoeging. Deze stal is nog niet gerealiseerd, maar ik ben bezig met het opstellen van een bedrijfsplan en wil alle zaken uitzoeken/afwegen, etc. Wie weet komt deze stal er in de toekomst dus wel!

Die had ik wel begrepen; maar is natuurlijk handig over bepaalde dingen na te denken en wat optestellen.

Persoonlijk over enten e.d.:
Verplicht in een door de DA goedgekeurd ontwormingsschema ontwormen (kijk zelf even of je dit bij de prijs van de stal inrekend of apart laat betalen hiervoor). En dan dat alle paarden op dezelfde dag ontwormd worden op 1 tijd alles achter elkaar. Eigenaren op de hoogte brengen en wanneer ze zelf de wormspuit willen geven wachten tot ze bij het betreffende paard zijn, spuit door jouw of eigenaar erin. Leeg, in je vuilniszak en naar de volgende. (zo wordt ieder paard gedaan, en weet je zeker dat de wormspuit ingegeven is.
Enten: ik zou minimaal 1 keer per jaar verplichten, 2 keer per jaar adviseren (wedstrijdruiters doen dit meestal al).
Bij (besmettelijke) ziektes paard (waarmogelijk naar quarantaine verplaatsen) in overleg met de DA. Hoe ga je om met zieke paarden en de eigenaar is niet op stal? Hoe ga je om wanneer de eigenaar van het zieke paard ook niet te bereiken is?

Handig is een huurcontract op te stellen met de rechten en plichten van beide kanten. De opzegtermijn voor de stal enzovoorts.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:19

Aimee schreef:
in Brabant zou ik nog eens een prijsvergelijk doen met de omliggende stallen en kijken wat voor mensen er in de omgeving zitten. Dan bedoel ik dat je zomaar in een omgeving kunt zitten waar mensen liever hun paard bij een boer hebben staan en wel wat aanklooien in de modder...... dan trek je gewoon geen klanten.


toch moet je eens kijken hoeveel 'luxe' pensionstallen er zijn en die bedienen gewoon een andere markt dan de voormalige varkensboeren. Beide is niets mis mee, gewoon persoonlijke keuzes. Criteria voor ons:
- zeker weten dat er goed voor de paarden gezorgd wordt
- niet zelf hoeven voeren of uitmesten
- binnenbak en de mogelijkheid voor eigen instructie
- weidegang mogelijk
- GEEN manege

buitenrijden is secundair.
hier staan wij

www.venhorse-trading.nl

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:30

Lielle schreef:
toch ben ik het daar niet mee eens. Wij betalen dus 250 euro, juist voor die faciliteiten en de kennis/kunde op stal. Volgens mij kun je voldoende klanten vinden voor dat bedrag, veel wedstrijdruiters willen bv zeker weten dat ze altijd kunnen trainen.
En beginnen met 200 euro klinkt leuk, maar ik zou het dus als klant niet pikken als dat binnen een jaar 25 % duurder zou worden.



Alles wordt duurder, dus waarom je stal ook niet. Ik zou beginnen bij 200 euro en na 1 jr ofzo naar 225 euro.
Dan heb je een goede stal voor een normale prijs. Niet te goedkoop en niet te duur! Als je het in de omgeving wilt doen van son/nederwetten etc... Ik geloof dat daar niet zo'n dure stallen zitten namelijk... Je moet natuurlijk ook klanten kunnen aantrekken. Vandaar dat ik dacht aan een niet al te dure prijs!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:36

ja iets duurder maar geen 10 % in een jaar. Dan zou ik me aardig bekocht voelen. Ik vind 250 euro voor dergelijke faciliteiten echt niet vreemd. Ik ken hier een manege die geloof ik 10 euro goedkoper is, wel een tweede binnenbak heeft maar die zijn dus alletwee vrijwel constant bezet met manegelessen. Kun je nog steeds buiten rijden! Maar misschien is de regio Den Bosch iets duurder, dat zou kunnen.

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:42

laatst was er een heel overzicht van plaatsen en bedragen
zal eens kijken
heike dacht ik dat em opgestelt had

The day that we first met , the angels whispered: Perfect
-http://www.stalvandekooidijk.nl

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:49

Ach, een paar jaar geleden kostte een stalling nog 290 gulden... dezelfde stal kost nu 235 euro... Zo zie je maar dat alles duurder wordt!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:55

nou, ik betaalde op deze stal 500 gulden drie jaar geleden. Drie procent per jaar, dat vind ik wel redelijk. De manege hierboven kostte 20 jaar geleden 350 gulden en nu dus ongeveer 550. Valt dus wel mee Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:02

Dat vind ik dus te duur! Dan zou ik kiezen voor een boer met minder faciliteiten die dus goedkoper is...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, noviceh, Symke en 108 bezoekers