Niet mesten tijdens training

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Niet mesten tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 00:56

Mijn Gribaldi heeft de neiging om niet te mesten tijdens het rijden. Op zich best netjes, zou je zeggen, maar erg onpraktisch tijdens een wedstrijd. Laatste keer was de nood blijkbaar hoog, want hij was zo vervelend als wat, waarna later bleek dat meneer naar de wc moest.Haha!

Ik heb er onlangs nog zo 1 bij gekregen, die keurig wacht tot ie op stal staat.

Hebben jullie hier ook ervaring mee, en evt. tips?


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 01:03

Jamaica heeft het met plassen, vaak zodra ze begint met narren stap ik even af, laat haar aan een lange teugel staan en ja hoor... Soms doet ze het zo, meestal moet ik haar ervoor op stal zetten.
Na het rijden, zodra ze op stal komt, moet ze zowiezo altijd plassen Verward

Hon mest of plast NOOIT tijdens het rijden

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 01:08

Plassen kan ik me enigzins voorstellen (ik bedoel maar: iedereen kijkt, dan lukt het toch gewoon niet?? Haha!). Daar moeten ze voor stil staan, mesten is gewoon aanleg om dat ook tijdens het lopen te doen.

Tol heeft bv (héél handig) meteen door als ie is ingevlochten voor een wedstrijd: hoe klein het plasje ook is, hij doet het meteen als ik hem na het vlechten op stal zet. Weet ik zeker dat ie leeg is Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 01:37

dat is ook het 1e wat ik een paard leer: Poepen kan je lopend!...
Zooooo irritant, zijn er van die manege ruitertjes aan het rijden, laten het paard lekker stilstaan op de hoefslag "hij moet poepen" .... Tja, kan je dus weer lekker op de rem

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 02:35

Cheyenne probeerde in het begin dat we haar inreden steeds te stoppen als ze moest poepen, maar dat hebben we haar snel afgeleerd. Nu doet ze het keurig als ze loopt *LOL*

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 04:38

Jesper kan ik laten plassen vlak voor we weg moeten met de trailer door de box even een beetje op te strooien. Gegarandeerd dat hij gaat plassen.

Mesten weet ik geen oplossing voor. In de trailer mest Jesper vrij veel, dus op wedstrijd hoeft hij net zo nodig, maar als het spannend is mest hij gewoon, thuis trouwens ook, al is het niet spannend.

Bij een (dek)hengst bij ons op stal hielp het door hem aan hoopjes van en ander te ruiken bij het instappen en indien nodig even een stap/snuffel puze tussendoor. Hij ging er dan overheen mesten. Dat was dan ook de enige manier waarop de eigenaresse hem zover kreeg om te mesten onder het zadel.
Ik weet dus niet of jouw paard nog wat hengstenmanieren over heeft (of is het nooit een hengst geweest? Scheve mond )

Navragen is beter dan afvragen.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 09:26

Mijn paarden plassen en mesten altijd als ze binnen komen in hun box. Op de aanhangwagen altijd mesten, soms plassen. (is wel handig als je een paar uur moet rijden). Tijdens het rijden af en toe eens mesten maar meestal niet. Na het rijden terug op stal opnieuw plassen of mesten (althans toch bij een paard, de andere niet altijd).

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 09:30

Mijne mesten en plastte ook alleen in de stal, maar nu gaat ie steeds vaker mesten onder het rijden, maar wel altijd aan het eind Haha!
Op concour wil die ook bijna nooit plassen ofzo.
Bv. van de zomer de gelderse, zijn we sochtends 4 uur al weggereden en om 10 uur s'avonds kwamen we terug en hij heeft uiteindelijk 1x geplast Haha! Haha midden op t veld.
Normaal doet ie t in de trailer, maar nu waren we met de vrachtwagen van iemand mee en hij durfde t ook niet naast die paardjes Tong uitsteken

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 09:42

Hier nog zo een... Imker poept niet tijdens het rijden, zowel binnen als buiten of tijdens een bosrit. Afgelopen zomer ben ik met een vriendin een dag naar de Veluwe geweest, en op het eind van de dag, was de nood zo hoog dat hij op de noodrem ging en eens uitgebreid heeft gemest.

Erg vervelend als je aan het trainen bent, want dan voel je meteen dat er iets dwars zit.

Toos paardloos


Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:02

Hmmm, ik wilde dat Tjal wat minder mestte tijdens het rijden. Hij mest standaard 3 keer en als we een keer wat harder of langer doorwerken kan een vierde keer er ook nog wel bij. ik ben ooit zo stom geweest om hem te leren stilstaan als hij moet mesten (wel zo makkelijk als je het op moet ruimen). Dat geeft tijdens een proefje af en toe wat spanning.

Qua plassen is Tjalko erg preuts. Hij klapt liever uit elkaar dan dat hij in de bak gaat plassen. Ik zet hem altijd nog even op stal na het poetsen om te kijken of hij 'moet', maar dat werkt niet altijd. Af en toe draaft hij met zadel en al zijn stal in an het rijden om daar onder luid gekreun zijn blaas te legen.
Ik denk ook dat het een kwestie van gewoonte is. De eerste keer dat hij op het strand kwam, bijvoorbeeld, moest hij vreselijk plassen. Toen hij het uiteindelijk deed heb ik hem heel overdreven beloond en nu probeert hij altijd te plassen zodra we het strand oplopen...

Live is what happens to you while you're busy making plans....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:25

Mijn shetje mest ook nooit als we gaan wandelen/rijden. Aan de ene kant wel handig, want m'n tinker laat vallen wat komt Haha! en als je door een woonwijk aan het wandelen bent durf je wel 's boze blikken te oogsten dan Haha!. Zo'n tinkerdrol past niet in een hondepoepzakje . Gek genoeg is vaak "de prestatie" al weg als we terugkeren om op te ruimen Clown

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:36

Mijn paard mest nooit tijdens het rijden. Dan wel vaak in de trailer onderweg naar huis. Plassen doet hij zodra we thuiskomen. Soms zie ik dat hij moet voordat we gaan en dan stopt hij omdat hij de trailer ziet.
Dan houdt hij het net zo lang op tot we thuis zijn. Erg lastig als je naar een wedstrijd gaat. Loopt hij lang zo fijn niet en vindt het ook wel beetje zielig. Lijkt me niet zo fijn met zo'n volle blaas 2 proeven lopen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:38

Gam poept wel alleen moet hij persé stilstaan. Maar goed dat ik geen wedstrijden rij. Lachen Maar helemaal niet poepen is ook niks nee en je kan het er van te voren ook niet even uitpersen hè?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:57

De eerste weken, het op moeten bouwen, dus niet lang gereden, maar zodra ze op stal kwam ging ze mesten.
Maar ze heeft deze week al 2x onder het zadel gemest. Eerste keer ging ze stil staan, maar meteen geleerd dat het ook lopend kan Knipoog

Op stal hebben we ook een merie die alleen op stal plast. Als die na een lange dag op de wei van de wei geplukt wordt om te trainen, zetten ze haar eerst op stal. Voor wedstrijd ook (dat beest raakt helemaal in de stress zodra ze gevlochten is) en als ze terug komen ook meteen wer even...
Dat is een paardje met een hele dikke handleiding Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:00

Tyrza, kan je op elke wedstrijd niet een box huren of zo? Een kennis van mij heeft een paard gehad dat enkel in een box wilde plassen. Dus niet op de vrachtwagen of zelfs in de paddock of inrij pistes. Heel vervelend natuurlijk. Altijd moest hij zien aan box te komen op de plaats van de wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:03

Kawa durft het onder het zadel ook niet.
Zowel plas als poep hou hij op.
Je merkt soms echt dat het dwars zit.

Maar hij durft het wel op de trailer als er krullen in liggen. (zonder niet)
En bij hoge nood doet hij het dan ook direct.

Ik ben dus wel eens tijdens het losrijden naar de trailer gereden, hem erop gezet om daarna met een opgelucht paard verder te gaan Lachen

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:06

sonjabelgium schreef:
Mijn shetje mest ook nooit als we gaan wandelen/rijden. Aan de ene kant wel handig, want m'n tinker laat vallen wat komt Haha! en als je door een woonwijk aan het wandelen bent durf je wel 's boze blikken te oogsten dan Haha!. Zo'n tinkerdrol past niet in een hondepoepzakje . Gek genoeg is vaak "de prestatie" al weg als we terugkeren om op te ruimen Clown



nou veel ruiters ruimen die troep niet op hoor na het rijden door woongebieden.

en die boze blikken kunnen ze best ook eens richten op de hondeneigenaars (Net alsof elke hondeneigenaar als hij zijn hond uitlaat de poep opruimt) Kom het toch nog vaak tegen hoor dat ergens loop en hop je trapt er in het beste geval net niet in maar ja ik heb dat geluk bijna nooit. Ik vind hoendenpoep erger stinken dan paardenpoep. (hoezo bevooroordeeld Schijnheilig )

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:23

Mijn merrie is er ook een van zolang ophouden totdat ze weer kan ontspannen.
Dat is dus het loopje dat ze maakt naar de trailer toe!
Al wandel ik haar minutenlang in de bak uit,op weg naar de trailer of net in de trailer mest ze pas!
De enkele keer dat ze in de bak gemest had-altijd in rust-heb ik haar geprezen....
Plassen doet ze never nooit,is dan ook niet lekker te rijden.
Als ze gaat stampen in de trailer is de nood heel hoog,dan nog net op een holletje naar de stal en plassen maar.

Ik heb tot op heden nog geen oplossing.
Mij lijkt het toch iets te maken te heben met de aanspanning van de rug,de bolling van de rug zogezegd?

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:28

Mijn merrie doet het ook alleen op stal.
Wel handig als je buitenritten gaat maken, stel dat de regel er wel doorkomt dat je mest op de trajecten waar je hebt gereden hebt moet opruimen, heb je daar geen last van Haha!

Op wedstrijden lijkt het me minder handig...

Je suis Charlie.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:02

Tja lijkt me wel vervelend hoor Tyrza!
Ik ken een paard dat echt op de rem ging als hij moest poepen onder het zadel. Dit deed hij in de L al en nu zag ik hem in de Z2 en vanuit de galop zo *bats* op de rem en poepen maar. De amazone schoppen maar nee hoor. Toen hij uitgepoept was ging hij vrolijk verder....echt drama en voor schut...zeker in je proef.

Gelukkig heb ik alleen maar paarden gehad die gewoon mestten onder het lopen. Insulation heeft wel een keer tijdens een proef compleet verkrampt gelopen en toen ik afgroette bleek waarom...hij ging in spreidstand en heeft een paar minuten lang geplast...op X... Bloos!
De merries plassen toch minder snel onder het zadel als de ruinen of de hengsten.

Misschien kan je inderdaad aan een drolletje laten snuffelen in de bak. Hengsten willen daar overheen mesten, misschien die van jou ook???
En flink zenuwachtig maken...hahaha Schijnheilig

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:13

Hmmmm, ik heb juist de ervaring dat hengsten en ruinen minder makkelijk plassen en poepen, vooral op vreemd terrein. En wanneer ze dan nog eens zenuwachtig worden, moeten ze nog nodiger maar doen ze het niet, met alle gevolgen van dien......

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:06

Mijn paard mest als de beste als ik rijd. Hoe spannender het is hoe vaker Haha! Ik zou ook niet weten hoe ik het op zou moeten lossen als hij niet wil.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:27

Cinzano wacht tegenwoordig ook altijd netjes tot hij op stal staan, tenzij hij wel erug nodig moet Haha!
Plassen deed hij vroeger overal, maar gelukkig tegenwoordig alleenmaar in stal, het geeft zo'n zooitje als hij het voor de stal of op de poetsplaats doet Knipoog

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:46

Orbaldo doet het ook niet.
soms ga ik een tijdje stilstaan om te kijken of hij wat wil doen maar meestal moet ik afstappen.
Soms gaat hij snel mesten voor ik opstap.
Ik beloon dan heel erg in de hoop dat hij voortaan voor het rijden gaat mesten.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:48

Atleet heeft het met plassen dat wil hij alleen in zijn stal, zelfs niet in de trailer oid, ookal stap je af of zet je hem in de trailer dan gaat ie zich helemaal opfokken maar plassen wil die niet Verward

............


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_, JenniferU, laura22, Lizeeetjr, Milow2018, nayla, nien81, Titsia, ulaantje, Winged en 92 bezoekers