dikke (speeksel/lymfe) klieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Domingo_Joe
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Hellum

dikke (speeksel/lymfe) klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 13:40

Hoi

Mijn merrie heeft nu al 4 maanden last van dikke bulten achter de kaak lijn, meestal ontstaan ze als zij uit het land komt en 's ochtends zijn ze weer weg. Je kunt het nog wel zien maar als ze 's avonds in huis komt dan moet ik echt moeite doen om haar halster weeer af te krijgen.

Verder is ze normaal gesproken een paard voor een gevorderde ruiter en de laatste drie maanden is ze meer een beginners paard, wat overigens niet erg is, maar ze is zich zelf gewoon niet.

In het begin, bleven ze hameren op droes, na 2 maanden bleven ze hameren op naweeen van droes, en nu weten ze het niet meer. Ik heb haar laten testen op de ziekte van lyme, maar daar doen ze heel vreemd over, als of ze niet willen inzien dat dat ook nog kan voorkomen in ons kikkerlandje, maar uiteindelijk naar dat bloedonderzoek naar Lyme, bleken er dus wel sporen in te zitten van de Borellia teek.

Uiteindelijk zijn we 4 maanden verder en is ze nog steeds niet genezen, en heb ik er al een paar rekeningen liggen daar zou je een nieuw paard voor kunnen kopen.

Nu vorige week nog een bloedtest laten doen, ze heeft geen ontstekingen, geen wormen, lever en nieren zijn goed, maar ze heeft heel veel antistoffen in haar lichaam. De dierenarts weet het zelf ook niet meer, en komt morgen avond kijken als ze weer van het land komt. Hij had al gezegt dat het misschien sporen zijn uit het gras, maar het vreemde daarvan is dat dat meestal in het voorjaar of zomer is en dus niet in de winter.

verder heeft ze tot op de dag van vandaag altijd goed gegeten en gedronken, geen snotneuzen gehad, geen diarree, wel koorts(alleen in het begin). Ze is toen volgespoten met antibiotica's .

Weet iemand misschien iets? Over lyme hoef ik niet door te gaan, dan zegt de dierenarts niets en kijken ze mij aan of dat ik over een verselijk vies woord praat, terwijl ik daar toch zeer mijn twijfels bijzet.


groetjes,

Sandra

Just Go for it!!


Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:25

Hoi,
wat een probleem zeg!Lijkt toch wel heel erg op een allergie!!De ziekte van Lyme weet ik helaas niets over,behalve dan dat paarden dat inderdaad kunnen krijgen.Ik heb een kennis die ook een paard had met opgezette klieren,die bleek te veel eiwit binnen te krijgen.ik zeg niet dat dat bij jouw paard ook het geval is,maar het lijkt toch heel erg op een allergie.Heb goede dingen gehoord over de praktijk van Eric Laarakker.Misschien een optie?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:41

Dit klinkt goed ernstig!
Toen ik de titel dacht ik, oh die heeft hetzelfde als wat mijn paard af en toe heeft als ie de wei uit komt (gewoon beetje geirriteerde lymfe door maar te proberen gras te krijgen terwijl er nog maar heel weinig op het weiland staat), maar dit lijkt er echt niet op!
Bij mijn paard zitten er af en toe als ie uit de wei komt wel grote bobbels op de lymfe, maar ik kan prima nog het halster af doen, en na een uurtje is het ook weer weg.

Misschien zou is naar een andere DA kunnen gaan, waar ze eventueel wel op je verhaal over lyme ingaan, want het klinkt mij heel logisch in de oren als jij zo zegt wat er met je paard aan de hand is. En ook aangezien er uit het bloedonderzoek wel kwam dat er sporen van een bepaalde mug aanwezig zijn!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:06

Zou idd een second opinion doen, want je schiet nou nix op, alle bleod uitslagen vragen en naar een ander gaan, in de tussen tijd kan je je paard zeezout geven hierdoor drinken ze meer waardoor het lichaam beter gereinigt word en de lymfe klieren slinken, heb je al eens het gebit na laten kijken misschien zitten er wel onsekingen?? Succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog


EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 08:24

oeh, wat vervelend!
Als je paard van het land wordt gehaald zijn de bulten heel groot zeg je.
kan het dan inderdaad niet iets van een ontsteking zijn, als je paard dus de hele dag aan het grazen is en de hele dag zijn kaak beweegt zijn de bulten dus weer heel groot..
veel succes ermee iig!

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 08:39

vraagje,
ruikt ze anders? Ik bedoel ruikt haar adem anders?
Onze pony had ook een heel dikke speekselklier, ook eerst wisselend, toen ze (natuurlijk op vrijdagavond! ) anders begon te ruiken (beetje keelontstekingsgeur) heb ik vaporub op haar borst en op die klieren gesmeerd, paar keer per dag en binnen 2 dagen kwam er allemaal viezigheid uit haar neus. Dat heeft een paar dagen geduurd, toen was het over. Ze heeft er nooit meer last van gehad.
Natuurlijk kreeg ze ook extra wortel en appel etc.

Domingo_Joe
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Hellum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 21:22

Nee, haar geur is goed en volgens het bloedonderzoek is er geen ontsteking, maar nu is de dierenarts net geweest en hij onderzocht haar van top tot teen en zei dat het een verstopping van de lymfe klier is in de keel, dan loopt het vocht naar het laagste punt, en dat is het hoofd wat de hele dag naar beneden hangt. Verder was alles wel goed. Maar nu ben ik op zoek naar verdere informatie, omdat de dieren arts op een gegeven moment behoorlijk serieus begon te kijken. Ik heb er al meer DA's bij gehad en dit gaat al vanaf Juni vorig jaar.

Just Go for it!!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:02

.....volgespoten met antibiotica's...nu staat mij bij dat DA's in geval van droes juist niet met antibiotia moesten beginnen bij droes omdat dat het rijpingsproces vertraagt. Ik heb zelf nooit te maken gehad met droes dus ik weet er niet zoveel van... wacht...even op internet gekeken:

Het is, behalve bij verslagen droes, zinloos een paard met droes met antibiotica te behandelen omdat de bacterie in de veretterde lymfeklieren niet te bereiken is en het ziekteproces alleen maar langer duurt. Als de behandeling begint voordat het paard ziek is, is droes met penicilline wel te voorkomen (bij een uitbraak op stal alle andere paarden op stal dagelijks temperaturen en bij beginnende temperatuurstijging onmiddelijk inspuiten met penicilline). Een paard blijft tot één à twee maanden na herstel de bacterie uitscheiden, soms bij uitzondering tot zes maanden lang. Dit komt van de site: http://www.paarden.de/gezondh_ziek.htm[/color]

Misschien is dit de verklaring waarom het zo lang duurt ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel en 20 bezoekers