Wat moet ik doen? *vriendin met eetprobleem*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Wat moet ik doen? *vriendin met eetprobleem*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 21:04

[edit]Titel verduidelijkt.
Mickey[/edit]

Het zit zo.

Een vriendin van mij is op dieet zij is niet dik maar denkt dat
ze eet smorgens niks en drinkt een flesje water smidags eet ze dieet crackers en savonds alleen haar avondeten en ze drinkt alleen water
Scheve mond
ik zit hier erg mee omdat ik weet wat de gevolgen zijn ik was 1,5 jaar lang anorexia patient ben er net van af en ik wil helpen .
Ik heb al meerdere keren haar proberen over te halen te stoppen en gezegd wat er met mij is gebeurd . maar ze blijft volhouden .
Morgen spreek ik met onze mentor ..... ik moet iets doen
waarschijnlijk word ze laaiend omdat ik het zeg maar wat moet ik kiezen? Verdrietig

vriendschap of haar geluk/gezondheid
Nouw ik kies voor dat laatste maar waarscheinlijk houd het daarbij niet op ik ken haar als zij iets in de kop heeft dan houdt ze niet op
ik zit hier erg mee en men andere vriendinnen zeggen wel van hou op je moet er mee ophouden maar zien hun de gevaren er niet van ? ik wel ...
ik wil niet dat er met haar gebeurd wat er met mij gebeurde ...
maar wat moet ik doen ik weet het niet
HELP

Ze is nu ong. 3 weken op dieet en het gaat achter uit met haar ik merk en zie het gewoon Scheve mond Verdrietig

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:21

Euhm, ik zou het met haar proberen te bespreken Verward Schijnheilig , en haar ook zeggen dat als ze niet gaat eten, dat je dan verplicht ben om haar ouders hierover in te lichten. Zeg dat het je heel erg hard spijt, maar dat je dat dan zou doen voor haar. Doordat je zelf ook in die situatie hebt gezeten , kan je haar daarover vertellen, en je weet dan ook goed over wat de gevolgen zijn, en hoe erg dat dan wel niet is. Mss dat ze zich dan herpakt, anders toch maar de ouders inlichten ofzo. Het is ten slotte niet om haar te pesten , maar om haar te helpen! Ach gut *LOL*

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 21:26

BlanCarla schreef:
Euhm, ik zou het met haar proberen te bespreken Verward Schijnheilig , en haar ook zeggen dat als ze niet gaat eten, dat je dan verplicht ben om haar ouders hierover in te lichten. Zeg dat het je heel erg hard spijt, maar dat je dat dan zou doen voor haar. Doordat je zelf ook in die situatie hebt gezeten , kan je haar daarover vertellen, en je weet dan ook goed over wat de gevolgen zijn, en hoe erg dat dan wel niet is. Mss dat ze zich dan herpakt, anders toch maar de ouders inlichten ofzo. Het is ten slotte niet om haar te pesten , maar om haar te helpen! Ach gut *LOL*


ik heb het al duizend x met haar besproken Scheve mond zonder resultaat

en met haar ouders praten is inderdaad een goede optie Lachen
dankjuh

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:43

Kana schreef:

ik heb het al duizend x met haar besproken Scheve mond zonder resultaat

en met haar ouders praten is inderdaad een goede optie Lachen
dankjuh


Graag gedaan! Ik hoop dat het helpt! Je kan voor jezelf het beste uitmaken of je het haar gaat zeggen dat je met haar ouders gaat praten of niet. Op dat punt ken jij ze het beste natuurlijk! Haha! Maar ik zou er in elk geval niet te lang mee wachten! Hoe eerder hoe beter in deze situatie! Maar dat weet je wrs (jammer genoeg voor jou natuurlijk Ach gut ) ook wel Knipoog Succes! OK dan!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:48

Noemt ze dat een dieet?
Beetje slecht dieet dan.
Hoe eerder je s'morgens eet hoe beter je spijsvertering de rest van de dag is, hóé minder energie, eiwitten en vetten je er van op neemt.

Dat ze alleen maar water drinkt is wel gezond, maar er mag best een glas melk bij voor de eiwitten en kalk.

Probeer gewoon vaak met haar te praten, niet opdringen maar gewoon rustig er over beginnen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:00

Zoek anders eens de feiten uit, zeg niet dat je vindt dat je haar te mager vindt, en dat afvallen niet nodig is, daar zal ze nu niet naar luisteren. Zeg dat als ze dit crash-dieet gebruikt, ze als ze hiermee stopt, gelijk weer haar oude gewicht bereikt + meer (ter reserve). Zoek uit hoe ze verantwoord kan afvallen, dus meer beweging, gezonder eten endat soort dingen. Hopelijk komt ze er dan vanzelf wel achter dat het bij haar niet nodig is...

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:12

Ik weet niet hoe het bij jou zat, maar over het algemeen is het als je tegen zo iemand zegt dat ze weinig eet dat dat een soort trots bevestigd. Iemand vindt het fijn om van iemand te horen dat ze weinig eet. Wat je beter kan doen is bekijken wat iemands motivatie (afgezien van afvallen) is om zo drastisch te gaan lijnen. En uitleggen dat iemand niet aan de lijn is, want dan zou je goed voor je lichaam zorgen, maar destructief gedrag vertoont.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 15:02

Ik vandaag naar schooltijd met haar ouders gepraat zij moest een uur nablijven dus zag ik me kans.
ze schrokkken erg en zeiden dat ze het niet in de gaten hadden ik heb ze alles verteld en ze gaan met haar praten...
Maar ik hoop dat ze de ernst ervan inziet de gevolgen enzo....
tuurlijk mag ze op dieet maar het word een obsessie voor haar alles draait om haar dieet om haar figuur hoe ''lelijk'' zei wel niet is Scheve mond
ik hoor het morgen wel

maar bedankt voor jullie advies Lachen

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 15:03

Ik vandaag naar schooltijd met haar ouders gepraat zij moest een uur nablijven dus zag ik me kans.
ze schrokkken erg en zeiden dat ze het niet in de gaten hadden ik heb ze alles verteld en ze gaan met haar praten...
Maar ik hoop dat ze de ernst ervan inziet de gevolgen enzo....
tuurlijk mag ze op dieet maar het word een obsessie voor haar alles draait om haar dieet om haar figuur hoe ''lelijk'' zei wel niet is Scheve mond
ik hoor het morgen wel

maar bedankt voor jullie advies Lachen

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:18

Denk er idd om dat je beter niet kan zeggen dat ze te mager wordt of echt te weinig eet. Dat betekend trots en motivatie, en door die motivatie gaan ze vaak juist door. Misschien kun je haar overhalen meer te gaan eten door steeds maar weer te vertellen over dat jojo'en. Want is niet alleen maar een leuk verhaaltje, het is gewoon zo. Leg uit dat haar spijsvertering op een laag pitje gaat staan en haar lichaam daarom alles dubbel op zal slaan zodra ze weer wat meer gaat eten. Nu valt ze af, maar dat houd ze waarschijnlijk nooit vol. Deze manier van eten eindigd bijna altijd fout. Meestal houd degene het niet vol (ook al gaat het eerst nog zo goed) en krijg je als reacties op het hongeren eetbuien, wat zomaar boulimia verzoorzaakt. (en zoiets sluipt er langzaam in, zonder dat je het echt doorhebt) Als ze het wel volhoudt slaat ze de anorexia kant op, en dat moet natuurlijk ook niet. Ik hoop dat het je lukt om te zorgen dat zij dit inziet, en probeer anders te zorgen dat ze hulp krijgt. Voor jou is dit ook een moeilijke situatie zeg, sterkte!

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 15:24

Lindy schreef:
Denk er idd om dat je beter niet kan zeggen dat ze te mager wordt of echt te weinig eet. Dat betekend trots en motivatie, en door die motivatie gaan ze vaak juist door. Misschien kun je haar overhalen meer te gaan eten door steeds maar weer te vertellen over dat jojo'en. Want is niet alleen maar een leuk verhaaltje, het is gewoon zo. Leg uit dat haar spijsvertering op een laag pitje gaat staan en haar lichaam daarom alles dubbel op zal slaan zodra ze weer wat meer gaat eten. Nu valt ze af, maar dat houd ze waarschijnlijk nooit vol. Deze manier van eten eindigd bijna altijd fout. Meestal houd degene het niet vol (ook al gaat het eerst nog zo goed) en krijg je als reacties op het hongeren eetbuien, wat zomaar boulimia verzoorzaakt. (en zoiets sluipt er langzaam in, zonder dat je het echt doorhebt) Als ze het wel volhoudt slaat ze de anorexia kant op, en dat moet natuurlijk ook niet. Ik hoop dat het je lukt om te zorgen dat zij dit inziet, en probeer anders te zorgen dat ze hulp krijgt. Voor jou is dit ook een moeilijke situatie zeg, sterkte!


jij omschrijvt eigenlijk dat wat mij is overkomen dieeten en iederen zegt je bent TE slank dat was eigenlijk een motivatie toen kreeg ik anorexia dus eigenlijk ben ik dom bezig want ik zeg je bent TE dun . Ik doe het dus helmaal fout ik help haar om dat te krijgen wat ik had anorexia Scheve mond

ik word niet goed ik hoop echt dat haar ouders wat doen

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 15:27

Ja, ik zeg het zelf ook uit ervaring, en het werkt gewoon motiverend. Dus probeer dat soort opmerkingen te vermijden. Ik hoop dat het je lukt, maar het is gewoon heel moeilijk om haar op andere gedachten te brengen. Dus lukt het niet, wacht dan niet te lang met proffesionele hulp.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 15:29

Lindy schreef:
Ja, ik zeg het zelf ook uit ervaring, en het werkt gewoon motiverend. Dus probeer dat soort opmerkingen te vermijden. Ik hoop dat het je lukt, maar het is gewoon heel moeilijk om haar op andere gedachten te brengen. Dus lukt het niet, wacht dan niet te lang met proffesionele hulp.


ik heb geen professionele hulp gezocht ik wilde er niks van wten ik was niet ziek . maar toch wel men ouders zochten hulp voor me

en zij ziet ook niet dat ze fout bezig is het lijkt net alsof ik mezelf zie die die dingen doet Verward Verdrietig

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:52

Dan moet je eens heel hard na gaan denken wat het moment was waarop jij inzag dat je ziek was. Misschien heeft zij daar iets aan.