dekken met eigen KWPN hengst, DOEN of NIET DOEN ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

dekken met eigen KWPN hengst, DOEN of NIET DOEN ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 09:25

Heb een goede 6,5 jr. springmerrie die vorig jaar (na 5x insemineren en slijm controle) niet drachtig is geworden. (wel veel geld armer!)
Merrie is niet geschikt voor sport, dus de enige wat ik er eventueel nog mee kan is fokken.

Heb zelf een goedgefokte, mooie 3,5 jr. hengst staan. Is nu braaf en rustig en heeft nog nooit gedekt.

Merrie: Lancelot x Joost x Erdball xx (vos, veel wit, 1.66m)
Hengst: Indoctro x Elberton x Sebastiaan (zwart, weinig wit, 1.68m)

Wat zal ik doen, ook rekening houdend met de gevolgen voor het gedrag van de hengst. Geen papier is voor mij niet zo belangrijk. Ik fok niet om er wat aan over te houden!

Slechte punten en goede punten vergelijk, kan het goed.


Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:53

Als je het paard voor jezelf gaat houden en je geen papier niet belangrijk vind is het je eigen keuze.

Commercieel is het, ook gezien langere termijn , gewoon 'not done'

Let er inderdaad ook op dat het gedrag van je hengst zeker kan veranderen!

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:31

Niet doen..... Paard is heel slecht te verkopen zonder papier. Misschien wil je het dier in eerste instantie zelf houden maar wie weet moet je er toch een keer afstand van doen. Dan is zo's paard helemaal niet commercieel!

geen

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:34

saluut schreef:
Niet doen..... Paard is heel slecht te verkopen zonder papier. Misschien wil je het dier in eerste instantie zelf houden maar wie weet moet je er toch een keer afstand van doen. Dan is zo's paard helemaal niet commercieel!



Er komt altijd een papier bij.
En kijk maar eens hier op Bokt ,hoeveel hebben er geen papier.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:37

Je kunt wel een papier aanvragen ook bij het KWPN volgens mij. Je krijgt dan volgens mij een register B paard???

Gratis af te halen mooie jonge katten

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:39

Je info is wel tegenstrijdig. Je zegt dat het een goede spring merrie is, maar ongeschikt voor de sport. Zou eerst willen weten waarom ongeschikt voor de sport. Is het een been probleem, en al helemaal een afwijking met een ervelijke gen erbij zou ik er niet mee fokken. Paarden zonder papieren worden wel verkocht, maar brengen nou eenmaal minder op. Je maakt toch kosten voor een veulen. Oke, de dekgelden hoef je niet te betalen, maar de eventuele dierenartskosten wel! En dan nog de opfok en de risico's daarbij.

Voor je eigen hengst is het ook maar de vraag hoe zijn gedrag is na het dekken. Sommige worden daarna heel vervelend en zeer dominant. Kan ook problemen geven naar jou toe als eigenaar als jij betrokken bent bij het dekken. Daarom worden ruiters NOOIT betrokken bij het dekken van sporthengsten, dit om problemen bij het rijden en gewone omgang te voorkomen. En wat wil je met je hengst, moet die hengst blijven of ga je hem alsnog castreren. Een leuke papieren zeggen ook niet veel. Hoe is zijn beweging, zijn bouw en karakter. Past dat wel bij de merrie.

Zou er dus zeer goed over nadenken voordat je het gaat doen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:39

hanna schreef:
Je kunt wel een papier aanvragen ook bij het KWPN volgens mij. Je krijgt dan volgens mij een register B paard???


Voor een ruin maakt dat ook niet uit. 50% kans.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 13:11

Hengst zou goed bij de merrie passen, merrie loopt wat op voorhand, hengst gebruikt zeer goed de achterhand. Merrie is was heet en snel nerveus, hengst is heel cool. Bouw, beide hebben zelfde type bouw en daar heb ik ook geen op of aanmerkingen op.
Dat het geen commercieel veulen is, maakt mij niet uit. Ik hou het zelf en als ik het al zou verkopen is het niet voor het geld.

Mijn enige twijfel tot op heden is het gedrag van mijn hengst nadien. Hij is nu super braaf. Kan gewoon naast en langs merries stappen, kan samen met ruin (zonder hengstenrek) op trailer enzo. Maar blijft dat zo?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:24

Ik zou 't niet doen. Je hebt nu een merrie die niet geschikt is voor de sport en wil je haar ook houden?
Of het wel of niet voor je zelf is, kijk ook naar 't karakter en kritisch naar de plus en min van je merrie en hengst en past dat bij elkaar. Vullen ze elkaar aan?
Je zegt dat de merrie eeit geschikt is voor sport , alleen nog maar voor 't fokken. Klinkt tegenstrijdig, want wat ga je hierna doen met de merrie? Als het je gaat om een paard te fokken waarmee je wel de sport in kan, dan kun je deze beter kopen. Je weet wat je zoekt en daar kun je naar op zoek.
Daarbij heeft het paard geen papieren of misschien een register B papier. Maar weet je zeker dat je dit veulen ruim 20 jaar zelf wilt houden, naast de merrie?
Hengsten die een keer gedekt hebben veranderen wel lichtelijk dan voorheen. Want ze weten wat het nu is.

- Offline -

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:37

ik vind dat je het zelf moet weten...
Een veulen zonder papieren raak je ook wel kwijt, als je hem wil verkopen, en niet iedereen hoeft een paard met VEEL toekomst.
succes

www.trimmerijemarije.nl

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:50

je zou het best kunnen proberen met je eigen hengst , je merrie wordt dan natuurlijk gedekt en dat is dan toch het beste voor een merrie die slecht draagt , je zou ook bv cavalier of e-pilot kunnen nemen die dekken ook natuurlijk , ik zou toch nog een keer een goedgekeurde hengst proberen.

mocht je van je eigen hengst een veulen krijgen dan kan je alsnog ''een ''
papier erbij krijgen . (en slecht gefokt is ie dan niet)
en zou het dan ook nog een heel goed sportpaard worden dan maakt het voor de verkoop ook niet zoveel meer uit.

wij verkopen regelmatig paarden naar het buitenland en daar geven ze niet zoveel om een papier , we hebben hier nog een aantal papieren liggen
van paarden die al een jaar geleden verkocht zijn.
op het moment hebben we een goed paard waarvan de vader niet bekend is en daar loopt de halve wereld achteraan.


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:04

Dat wat Ruchet zegt daar ben ik het wel mee eens, echte kwaliteit verkoopt heus wel. Hoe dan ook, dat is eigenlijk niet tersprake omdat ze het paard toch zelf wil houden.
Ik ben toevallig een paar weken geleden ook "in contact gekomen" met Epilot en gisteren liep ik toevallig hier tegen aan http://www.kwpn.nl/html/paardvhjaar/200 ... notime.htm
Ik zou me idd ook wel wat zorgen maken of het gedrag van mijn hengst zal veranderen.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:01

De hengst zal weten wat hij met merries aan kan vangen, dat kan dus een stuk lastiger worden...
Verder, je hebt kans op een slecht veulen en kans op een goed veulen; net zoals bij goedgekeurde hengsten. Het is voor de merrie het proberen waard, en beide dieren hebben geen raar papier.

Ook als je met goedgekeurde (en dus veel duurdere) hengsten dekt, kan het commercieel gezien in 80 % van de gevallen niet uit. Je zou zelfs kunnen stellen dat een veulen uit een eigen hengst commercieel gezien veel eerder uit kan financieel gezien, want daar zitten al minder kosten aan om mee te beginnen. Anyway, beide keren kan je het beter laten als het alleen om geld gaat.

Of jij met je eigen hengst gaat dekken moet je helemaal zelf weten. Ik zou zelf als koper een goed veulen niet laten staan omwillen van de kleur vna het papiertje.... En je kan er voor jezelf een heel leuk beestje aan hebben. succes er mee!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:11

Ik ben het volmondig met Franske eens, dit is 'not done'
Als iedereen op deze manier fokt wat krijg je danvoor paarden en waar
hebben we dan onze stamboeken voor??
Als het om geld gaat kun je met de meeste hengstenhouders afspraken maken over het dekgeld. No Cure No Pay.
En Ruchet: Vind het een vreemde zaak dat jij papieren achterhoud.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:32

Gewoon doen, je zegt zelf dat ze elkaar goed aanvullen, zowel qua karakter als qua bouw. Het enige is dan het papier en ja de rest zegt het ook al, dat kan je dan wel krijgen..

Denk er in ieder geval nog heel goed over na en besluit niet ineens omdat iedereen zegt doen!

Succes he

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 16:55

ik zou ook gewoon doen wat je denkt dat wijsheid is.
ik heb zelf ook een veulen gefokt met mijn merrie(met een erg goed papier) waarvan de hengst geen goedgekeurde is maar wel een goed papier heeft.het is een erg mooie kwpn hengst maargoed het ging mij ook niet om papieren of dat soort dingen.ik heb toch maar wel een dna test laten doen zodat ze in het b-register komt voor als ik haar alsnog wil verkopen over een paar jaar ofzo.ik heb er tot nu toe geen spijt van gehad.er waren ook genoeg mensen die tegen mij zeiden dat ik het niet moest doen, omdat ik een slecht veulen kon krijgen en dat soort dingen.maar ik heb gewoon gedaan wat mij goed leek.

en wat de hengst betrefd,die staat nogsteeds bij ons op stal.hij is nu 3 en half en doet het al erg goed in de sport.vooral het springen.en kwa karakter is hij eigenlijk niet veranderd.hij is nogsteeds de zelfde scheetige hengst waarvan je zou denken dat het een ruin was.hij staat ook vaak met een ruin op de wei en dat gaat ook goed.je moet denk ik gewoon geluk hebben.het kan natuurlijk WEL allemaal fout gaan.

sterkte met de beslissing.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:45

Over papieren achterhouden gesproken, daar heb ik nog een erg leuk verhaal over maar niet heus!!!

Maar ontopic, als je 100% zeker bent dat je het veulen houdt, dan kan je het proberen, anders zou ik er niet aan beginnen!

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 08:55

Nogmaals, hengst vult merrie aan.
WIl veulen zelf houden en als ik het al zou verkopen, gaat het niet om dat ik er veel geld voor wil krijgen.
Mijn voornaamste probleem/vraag, hoe verandert het gedrag van mijn hengst. Nu is hij niet erg geinteresseerd in merries, maar zal dat zo blijven nadat hij gedekt heeft?? waarschijnlijk kan niemand hier een antwoord opgeven.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:57

Dat is per hengst verschillend. Maar ik heb het nooit meegemaakt dat ze van een paar keer dekken opeens heel erg anders worden.
Vraag is ook of het voor jou een groot probleem is om hem te laten castreren op het moment dat hij teveel hengst zou worden.

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 18:26

Of een hengst zijn gedrag veranderd, kan je niets over zeggen. Een hengst die ik rijd dekt zomers gewoon en wanneer hij naast een HENGSTIGE merrie loopt hoef je maar 1x je stem te verheffen als ie vervelend gaat doen en hij is daarna braaf als een ruintje. En vaak intereseert hem die merrie niet eens. Hij weet dondersgoed wat de bedoeling is. Maar er zijn ook hengsten die helemaal staat te springen
en proberen die merrie te imponeren die amper in de hand te houden zijn.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:01

Ik ken een hengst die afgelopen seizoen natuurlijk heeft gedekt en die is nog heel goed te hanteren hoor

Maar dat is natuurlijk niet met iedere hengst zo

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 01:00

Ik zou dan in de periode dat de hengst moet dekken, de hengst laten verzorgen door een "vreemde", zodat hij het dekken niet gaat vergelijken met de persoon die hem van stal haalt of uit de weide of dagelijks verzorgd. Houd dit strikt gescheiden.
Moet de hengst met de merrie op de weide....laat hem door een vreemd persoon (in ieder geval door iemand die hem nooit verzorgd, in handen krijgt) op die weide zetten en hem van die weide halen. Na 2 X snapt hij het wel wie wat doet en wat de bedoeling is.
Jij rijdt/geeft beweging en verzorgt en de onbekende is voor nageslacht (en wat daarbij hoort)
Als je de mogelijkheid hebt zou ik toch kiezen voor dekken aan de hand ipv in de vrijheid, tenminste allereerst, blikt de merie toch niet op te pakken kun je alsnog kiezen voor weidedekking, vergeet dan niet dat je dan je hegst niet elke avond zomaar uit de weide kunt plukken...maar dat dit over een langere termijn zal gaan.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

supertammy

Berichten: 2230
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:10

Ik zou het gewoon doen.
Het enige waar ik goed over na zou denken is of het gedrag van de hengst zou gaan veranderen. Voor de rest vind ik het een OK dan! top idee.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 01:10

Eleonoor schreef:
Daarom worden ruiters NOOIT betrokken bij het dekken van sporthengsten, dit om problemen bij het rijden en gewone omgang te voorkomen.

dat is in mijn ogen niet waar. mijn ex werkt op een hengstenhouderij en rijdt daar enige hengsten en daarbij vangt hij ook regelmatig sperma van diezelfde hengsten.
als je je hengst niet laat dekken waar je normaal rijdt, maar bijv. in de wei, lijkt het mij niet zo'n probleem.
en van een paar keer dekken hoeft hij ook niet zo drastisch van gedrag te veranderen, maar dat verschilt natuurlijk per paard

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:27

Je kan het dus niet voorspellen welke gevolgen het zal hebben voor de hengst. Ik heb er zelfs al gehoord die rustiger werden door het dekken ook!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers