advies gevraagd;zandkoliek !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

advies gevraagd;zandkoliek !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 16:01

Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier,en ik heb jullie hulp nodig.Ik heb hier afgelopen zomer wel eens gelezen dat er paarden in klinieken zijn opgenomen omdat zij zandkoliek hadden.Mijn vraag aan jullie is nu,hoe zijn die verder behandelt,ik zag dat ze een kuur lijnzaadolie kregen.Ik zou graag willen weten hoelang en hoeveel.Ik vraag dit omdat ik een "verzorgshetlander"(hij logeert een jaar bij mij)heb die zand eet.Hele happen tegelijk.Hij krijgt al zeewier(1 schepje),en 1 keer in de maand sandclear.Helaas helpt dit niet en heeft hij gistern weer koliek gehad(5e keer in 2 jaar!!!),na een spierontspanner is het weer goed gegaan.Maar het is dus regelmatig raak,en je ziet het niet aankomen,de dierenarts zei dat je het kan zien aan de diarree,maar die heeft hij nooit,alleen na afloop een dunne mesthoop.Help me aub,het is een hele lieve pony,en ik zie hem niet graag dood gaan.Alle suggesties zijn welkom!!!!


Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:11

Zand eten is vaak ook een teken dat de paarden iets te kort komen in voedingsstoffen. Deze zoeken ze dus op het land. Jouw shet zoekt dat in het zand.
Is heel logisch. Hij staat dan te schrapen en zoeken in het land.

Wellicht is een zout of mineralenblok een goede aanvulling.
Daarbij is lijnzaad een goede aanvulling om dagelijks te geven. Lijnzaad koken is goedkoper dan lijnzaadolie en is ook effectiever.
Op Bokt kan je genoeg topics vinden hoe het het goed moet bereiden en voeren.

Ik heb mijn tinker een tijd met een muilkorf in het land gezet. Heel zielig, maar het werkte wel.

Succes!

Op zoek naar de zon!!!

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 19:11

Hoi,
bedankt voor je reactie.Ik weet dat zand eten een gevolg kan zijn van een tekort is aan bepaalde voedingsstoffen,daarom krijgt hij ook al heel lang zeewier,dat is me aangeraden.Ook heeft hij een zout/mineralenblok waar hij niet naar kijkt.Lijnzaad krijgt hij ook al een paar weken,hij heeft altijd hele harde,kleine mestballen,hij moet soms heel hard persen om die eruit te krijgen.Sandclear mag hij maar 1 keer per maand,het lijkt een beetje tevergeefs om het te voeren,het zand wat er aan de achterkant uitgaat,gaat er aan de voorkant met dezelfde vaart weer in !!!Daarom wil ik hem lijnzaad blijven geven,maar misschien geef ik hem wel te weinig?Hij krijgt 10 ml per dag en hij weegt ongeveer 175 kg.Zand in de maag belemmert ook weer het goed opnemen van het voer,en dus weer vitaminen en mineralen,dus ik weet niet hoe ik verder moet.Ik denk niet dat een muilkorf een optie is,het is een heel schrikachtig beestje die altijd bezig is,ik denk dat het te veel stress op zal leveren.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:19

Paarden die op te kort gras lopen eten er ook zand bij op en krijgen hierdoor ook koliek! Kijken andere mensen hier ook voor uit? En jij ook?dit is de meest voorkomende koliek. door te kort gras.

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:20

Mijn paard eet ook heel veel zand en krijgt daar dan diarree van.
Ik geef hem nu elke dag (advies van de DA) een flinke scheut zonnebloemolie over zijn voer en ik geef hem 2x per week gekookte lijnzaad, dat werkt prima want hij heeft nu nergens meer last van. OK dan!

10 ml lijnzaad is wel wat weinig vind ik, je kun het beste een pan met water op het vuur zetten en daar een paar eetlepels lijnzaad in doen en dat ongeveer 15 minuten koken, als je daar dan een flinke hoeveelheid van over zn voer geeft, dan heb je grote kans dat zn problemen voorbij zijn. Door het lijnzaad gaat het zand uit zijn darmen.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 20:32

Hoi,
bedankt voor je hulp.Ik vond 10 ml ook wat weinig,maar hij weegt ook maar 175 kg !!! Bovendien raadt onze dierenarts het af om teveel lijnzaad te voeren,omdat er een vette laag zou vormen in de darmen,wat ook weer voor problemen zorgt.Hij verteld daar echter niet bij hoeveel ik moet geven.Eigenlijk moest ik maar helemaal niet gevn,volgens mij heeft hij liever dat ik elke keer om sandclear kom!Mijn vraag is dus hoeveel jij voert,en hoe zwaar je paard is,misschien kan ik het dan "omrekenen"naar "ponygewicht".Bedankt alvast.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 20:33

Vergeet ik nog,hij staat op een weiland met volop gras,maar hij schraapt echt het gras weg en gaat zand eten.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:26

Ik heb binnen dit topic ook een vraagje over zandkoliek.

Mijn paard is al een poosje niet helemaal zichzelf. Erg mat, chagrijnig als je aan d'r flanken komt en ze valt af. Dat afvallen gaat voornamelijk om de boven kant, dus ze krijgt een wat scherpe rug en schoft en enigszins een puntkont. Ook haar vacht schitterd niet. Ze glanst wel, maar niet als normaal. Het is een heel donkerbruin paard en in de winter is ze normaal zo goed als zwart, maar nu blijft ze bruinig, je ziet gewoon dat ze niet 100% is. Ze eet wel heel goed, we hebben zelfs het idee dat ze honger houdt, ondanks dat ze echt heel veel voer krijgt, 3x keer per dag kracht-en ruwvoer.

Nu is vandaag de dierenarts geweest en heeft haar onderzocht. Hij heeft bloed afgenomen en mest meegenomen om te onderzoeken. Maar hij had het er ook over dat het mogelijk zandkoliek kan zijn. Mijn eerste reactie was, "hoe kan dat nou, ze loopt al sinds eind oktober niet meer op het land". Maar toch schijnt het vaker voor te komen dat paarden last kunnen krijgen van zandkoliek een paar weken/maanden na de laatste weidegang.

Ze staat nooit zonder toezicht in de bak en krijgt nooit haar hooi in de bak ofzo, het moet echt van het land gekomen zijn, als het zandkoliek is.

Wie dit of iets vergelijkbaars ook meegemaakt??
Voor de rest zijn we nog in afwachting van het bloed-en mest onderzoek, dus kan ook wat anders zijn, maar omdat dit nieuw voor mij is, ben ik gewoon nieuwschierig. (kan je nagaan, al zolang in de paarden en je leert nog bij)


meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:48

Gewassen wortelen geven is ook heel goed voor een paard dat zand eet
Je kan ook elke dag bij ze eten een eetlepel donkere bastert suiker en een theelepel zout door zijn eten doen
Deze combinatie vult de tekort aan minerale bij

De waarheid is het makkelijkst, die hoef je namelijk niet te onthouden...

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 11:26

Ophelia, Tja, ik ben geen DA, maar zandkoliek wanneer het paard al maanden niet op de wei heeft gestaan lijkt me raar.

Nicolai was vorig jaar ontzettend mager de hele winter door. Die punten op zijn billen staken echt gigantisch uit, zijn vacht zag er minder goed. Hij had wel energie genoeg, maar toch net niet helemaal.

Dit jaar hebben we vanaf het najaar hem flink bijgevoerd met hooi en brok. Niet zodat hij op ontploffen zou staan, maar meer en beter voer dan vorig jaar. Hij is 2 x geschoren en zelfs dan blijft zijn vacht glanzen en er goed uitzien. Hij is mooi rond gezond en hij glanst je tegemoet.

Het kan dus ook zijn dat je paard moeite heeft om zich rond te houden door de winterperiode.

Voor wat betreft het lijnzaad. Ik zou aan het begin van de week een kop lijnzaad in een grote pan met water koken. Dit kan je dan over de hele week verdelen in kleinere porties. Maak het extra lekker met wat zemelen, dat eet nl wat makkelijker weg.
Dat wat je nu geeft is wel erg weinig. Teveel lijnzaad heb ik nog nooit problemen mee ondervonden.
Succes!

Op zoek naar de zon!!!

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:43

zeker kan een dier last krijgen van zanddiarree; vergeet niet dat het zand zich maar gewoon blijft ophopen in de darm; met name als de darmmotiliteit vertraagd is; kan wel 30 kg ophopen;

in de geneeskunde zegt men natuurlijk: beter voorkomen dan genezen;
zorg gewoon dat paarden geen zand binnen krijgen door bv voer aan te bieden in een ruif op een betonplaat ofzo;
Lijnzaadslijm is natuurlijk ook wel aan te raden, als een soort van preventie
groetjes en suc6 ermee

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:58

Met dit probleem heb ik ook in het begin vaal te kampen gehad.
Voor mij is er maar een remedie.....parafine geven dagelijks.
Kan je bij de DA kopen.
Het werkt als een soort kaarsenvet en haald al het zand daardoor mee naar buiten.
Ik kan het je echt aanraden!!!!!!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:07

Iduna schreef:
Ik weet dat zand eten een gevolg kan zijn van een tekort is aan bepaalde voedingsstoffen,daarom krijgt hij ook al heel lang zeewier,dat is me aangeraden.Ook heeft hij een zout/mineralenblok waar hij niet naar kijkt.

Ik heb een test meegemaakt waar de werking van sandclear en lijnzaad met elkaar vergeleken werd in de kliniek. Mijn twee paarden kregen sandclear en een ander paard kreeg lijnzaad. Er werd vooraf gekeken hoeveel zand er in zat en na een week (na de sandclear/lijnzaadkuur)nog een keer. Mijn paarden waren allebei zandvrij, die met de lijnzaad was gelijk gebleven. Conclusie? Imo werkt lijnzaad niet tegen zand in de maag, het smeert de boel hoogstens door.
Je schreef over de mineralenblok waar je paard niet naar omkijkt. Als het toch de oorzaak is dat je paard zand eet omdat hij te weinig mineralen binnen krijgt, zou je ook RedCell kunnen proberen. Dit is een voedingssupplement (o.a. verkrijgbaar bij de paardendrogist http://www.paardendrogist.nl daar kun je wat meer info over de inhoud vinden) waar een bom aan vitaminen, mineralen en ijzers in zitten. Dit is echt heel goed spul ook voor als je paard eens minder fit is! Geef het niet elke dag, maar een paar keer per week. Voordeel is dat je het over het voer kunt gieten, of in bv. natte zemelen (wat ook goed is voor de maag/darmdoorvoer) kunt doen. Dan krijgt je paard het gegarandeerd binnen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Earth, GabberGill, xemmafalcon en 76 bezoekers