Heeft er iemand ervaring met Le Brick

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Heeft er iemand ervaring met Le Brick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 14:41

Bij de paardendrogist heb ik 12 stuks Le Brick besteld
(een nieuw alternatief voor zowel hooi als krachtvoer,en heeft ong. de afmeting van een heel brood).
1 brick=energiewaarde van 2 plakken hooi
1 brick=hoeveelheid vezels van 1 plak hooi
1 brick=1.5 kg voer en 1 plak hooi
Gisteravond voor het eerst zo`n bricket aan Syl gegeven ipv hooi.
Hij vond het zo ontzettend lekker dat hij het met zo`n 10 minuten op had Verward en in de beschrijving stond toch echt,dat het paard Le Brick rustig en langzaam zou eten doordat de vezelrijke grondstoffen onder zeer hoge druk samengeperst worden.
Is er iemand die ook Le Brick gebruikt?

Vaarwel grote vriend


DubbelFun

Berichten: 88631
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:54

Ik heb het zelf nooit gevoerd, want ik vind het veels te duur voor iets wat niets anders is dan hooi met wat melasse er door (daarom vinden ze het zo lekker nl Lachen ).

Goede kwaliteit hooi nat maken is net zo makkelijk en een stuk goedkoper.

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 15:05

Ja het is best prijzig,maar dat maakt me niks uit,het ging mij erom dat ik het gewone hooi kan vervangen ivm meer ruimte creeren op stal!
dus niet zo zeer dat Syl moeite heeft met wat stof of schimmels in het hooi (heb trouwens altijd prima kwaliteit hooi,wat totaal niet stofig is!)

Maar bye the way,ik vraag bij deze wie hier nog meer ervaring mee heeft
en dan zit ik niet echt te wachten op berichtjes dat het veelste duur is etc.

Vaarwel grote vriend

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:41

een vriendin van mij heeft het ook gevoerd. het viel haar ook tegen dat haar paard het zo snel op had. ze heeft het iets van 2 of 3 x besteld, maar de kwaliteit was toen niet constant. ze is weer overgestapt op hooi, zodat haar paard meer te doen heeft en tja het was erg duur. kan je anders niet overstappen op voordroog? das geen kuil, maar bijna hooi en verpakt in plastic balen (ook kleintjes die je dus aan 1 paard kunt geven) dat kan je buiten opslaan en dat scheelt dan weer in de ruimte.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:06

Ik heb het ook eens besteld om te kijken of het wat was, maar de paarden vonden het zo lekker dat ze het in no time hadden opgegeten. Aan hooi/kuil hebben ze bij mij meer werk . Als ik nu wat bestel bij de Paardendrogist bestel ik altijd een of twee Bricks per paard mee, gewoon als tussendoortje Knipoog .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

DubbelFun

Berichten: 88631
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:28

patrice schreef:
het ging mij erom dat ik het gewone hooi kan vervangen ivm meer ruimte creeren op stal.

Dan kun je beter grasbrok nemen, want als je 2 bricks per dag wilt gaan voeren, zijn dat er nog altijd 14 per week, wat denk ik net zoveel is als een baal hooi (in omvang).
De kleine baaltjes voordroog van Kyona zijn idd iets kleiner dan 'normale' balen, maar met zo'n 35 a 40 kg niet makkelijk hanteerbaar.

Ik heb ooit eens baaltjes Lucerne gezien (vers gedroogde uit Z-Afrika) die waren net zo zwaar als een normale baal, maar de helft in afmeting.

Verder kun je ook eens kijken naar zakken Oss-i-chaf van Dodsen & Horrel en Lucerne in plastik zakken.
Beide kunnen als hooivervanger gevoerd worden en hebben minder volume.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:57

Le brick is echt flut gewoon. Hap, slik weg....
Kan je niet ergens anders opslag voor je gewone hooi vragen? En dan per week paar pakjes halen??
Heb een keer le brick besteld, om te proberen.... Nou, het was zo op. Geloof nooit dat daar 2 plakken hooi gelijk aan zijn....

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:04

Heb t ook eens gegeven, maar die van mij is een aardige neuroot, en moet gewoon kunnen kauwen.. nou, inderdaad 10 minuten nog niet eens, en t was weg... toen toch maar een flinke pluk hooi erbij gegeven.. nee helaas, dan maar nat hooi.....


patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 19:09

Kyona schreef:
kan je anders niet overstappen op voordroog? das geen kuil, maar bijna hooi en verpakt in plastic balen (ook kleintjes die je dus aan 1 paard kunt geven) dat kan je buiten opslaan en dat scheelt dan weer in de ruimte.


Mijn vriend had vandaag zijn moeder naar schiphol gebracht en moest op de terugweg naar Assendelft en onderweg kwam hij langs een boerderij,waar balen hooi,verpakt in plastic,te koop aangeboden werden.
Toen heeft hij meteen zijn hele bus volgegooit en naar stal gebracht,waar ik al heftig aan het opruimen was,grote verassing voor mij en Syl dit had ik zeker niet verwacht omdat ik het maar 1x tegen hem had gezegd in een narrige bui Tong uitsteken
Het zijn geperste balen waar ong. 2 1/2 balen hooi inzitten!
Heb meteen een baal opengemaakt en het ruikt heerlijk en Syl vond het ook lekker,en daar gaat het tenslotte allemaal om
Ik kan deze nu zelfs binnen opslaan (buiten was dus ook mogelijk) echt geweldig gewoon,wat een lieverd is het toch! Lovers
Zal nog wel Le Brick bestellen omdat dat knollekind het zo lekker vind,om af en toe eens te geven,eigenljk verwen ik hem te veel Haha! maar ach hij verdient het gewoon!
Allemaal bedankt voor de reacties en goede tips!!

Vaarwel grote vriend

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 19:12

[quote="Sugarmiss]
Verder kun je ook eens kijken naar zakken Oss-i-chaf van Dodsen & Horrel en Lucerne in plastik zakken.
Beide kunnen als hooivervanger gevoerd worden en hebben minder volume.[/quote]

Misschien ga ik dit ook eens proberen,bedankt voor de tip!

Vaarwel grote vriend

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:50

Ik heb ook een Brick besteld. Ik wilde dat eens zien. Maar mij viel het tegen. Ze vinden het wel heerlijk. Maar echt zuinig lijkt het me niet.
En daarnaast vind ik het wat stekelig. Ze vinden het wel iets lekkerder als hooi, maar dat maakt me niet uit. Ik geef het hoogstens als tussendoortje.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:22

Ik heb ook wel eens le Brick besteld voor mijn paarden. Ze zijn er helemaal wild op, maar in verhouding doen ze er erg kort mee en is het best duur.
Lucerne vind ik persoonlijk een beter alternatief.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 01:51

Ik heb het mijn pony ook gevoerd!

Inderdaad vindt ie het heerlijk!
Wat bij mij goed werkte was om het in een grote ton te gooien (cementbak formaat zeg maar). Hierdoor schuift het meer en valt het meer uit elkaar tijdens het eten. Zo deed hij er behoorlijk lang mee.

Het is alleen jammer dat het zo duur is!
Als complete vervanging voor hooi vind ik het te duur maar voor erbij is het prima!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 141 bezoekers