Welk bit en wat voor neusriem voor groen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lente
Berichten: 27785
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Welk bit en wat voor neusriem voor groen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 12:35

Zoals de vraag al zegt. Welk bit gebruiken jullie voor een paard dat je begint met inrijden? Neem je liever een rubber bit omdat het wat zachter is? Of neem je dan een dubbelgebroken trens omdat het ook zacht is, maar wel hetgene waar ze uiteindelijk aan moeten wennen? En qua neusriem... Nemen jullie een lage? Of liever gewoon een hoge (met of zonder aansnoer)... Ik wil zoveel mogelijk reacties Knipoog

Lenneke

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:20

rubberen bit denk je dat het zachter is: maar dat kan behoorlijk scherpe kantjes opleveren. (probeer de zoekfunctie maar eens, is al vaak wat over gezegd)
Gewoon een watertrensje, enkel gebroken en een gecombineerde neusriem, geen aansnoer. Tenminste, dat heb ik gebuikt. Het eenvoudigste van het eenvoudigste.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:32

Ik ben met inrijden begonnen met een holle, enkelgebroken rvs-bustrens en een lage neusriem. Ben van mening dat het bit door de lage neusriem wat stiller in de mond ligt. Nu, anderhalf jaar later, rijd ik nog steeds met een enkelgebroken bustrens en met een gecombineerde neusriem.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:39

Gewoon een watertrensje met een lage neusriem. Een rubberbit wat nat wordt door bijv speeksel is niet zo zacht als je denkt. Het schuurt in de mond!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:01

Ik gebruik standaard een dubbel-gebroken aurigan watertrens van K&K, in combinatie met een gecombineerde neusriem.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:37

ik gebruik een bustrens met een gecombineerde neusriem.
jah idd, dat heb ik ook gelezen dat een rubberen bit in de mond kan gaan schuren.

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:40

Ik gebruik altijd een watertrens met gecombineerde neusriem, en het bit goed dik, dat is minder scherp...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:31

Gewoon een watertrensje enkelgebroken en een gecombineerde neusriem. Ik doe de neusriem + sperriem nooit zo heel vast.

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:05

Aimee schreef:
Ik gebruik standaard een dubbel-gebroken aurigan watertrens van K&K, in combinatie met een gecombineerde neusriem.


Ik ook.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:21

Loezjuh schreef:
Ik gebruik altijd een watertrens met gecombineerde neusriem, en het bit goed dik, dat is minder scherp...


Ligt aan de paardenmond. Een paard met een krote mondspleet of een hangend rooster doe je met een dik bit geen plezier. Dus kijk naar de mond van je paard en pas daar je bit op aan. Niet standaard iets gebruiken, tenzij het paard een 'standaard' mond heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:24

Ojasper"]
[quote="Aimee schreef:
Ik gebruik standaard een dubbel-gebroken aurigan watertrens van K&K, in combinatie met een gecombineerde neusriem.


Ik ook.
[/quote]
En ik ook.
Bit van gewone dikte.
Het bit hang ik bij jonge paarden aan de hoge kant, zodat ze niet snel aanleren de tong er over heen te gooien.
Voor de rest alles normaal vast, niet strak, niet super los.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:31

Het wordt afgezaagd, maar ik ook....

De eerste dagen hang ik er nog een extra teugel aan de neusriem erbij aan zodat ik zo min mogelijk in de mond hoef te pakken. Heel geleidelijk pak ik de trensteugel er dan bij en na een week of twee haal ik de teugel aan de neusriem eraf.

Lente
Berichten: 27785
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 19:04

Zat zelf ook te denken aan een dubbelgebroken trens. Rubber kwam eigenlijk pas in me op op het moment dat ik het berichtje typte. Her en der staat wel eens dat je met rubber moet beginnen, maar ik had inderdaad ook de verhalen gehoord van scherpe randjes.

Een lage neusriem is dus niet nodig, maar als het bit te onrustig in de mond ligt wel aan te bevelen?

Lenneke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:09

Waarom zou het bit onrustig in de mond liggen?
Je sperriempje zorgt er toch voor dat hij stil ligt.

Lente
Berichten: 27785
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 19:11

Dat is ook weer waar... Maar vraagje dan... Waarom word zo'n lage neusriem dan een africhtingsneusriem genoemd, als het niet nodig is voor de africhting? Knipoog

Len

PS. Ik ben niet nieuwsgierig hoor!

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:00

D-trens(voorkomt dat je het bit door zijn mond trekt), normale dikte en een lage neusriem.Maar laat iemand naar mond kijken voor je er wat in hangt en al doende zal je er achterkomen wat het best bij jouw paarde en jou past.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:01

Als je een ander bit erdoor trekt, doe toch iets echt niet goed.
Zeker in zo'n gevoelig paardenmondje Verdrietig

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:08

Om te voorkomen dat het bit door de mond schiet kan je ook rubber bitringen gebruiken.

Lente
Berichten: 27785
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 20:34

Ik moet zeggen dat ik nog nooit met een D trens heb gereden. Maar wat runningkawa zegt daar ben ik het zeker mee eens... Als je een bit door de mond trekt doe je toch echt iets niet goed... Arm teer paardje!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 02:48

Enkel gebroken trensje met een lage neusriem voor Cheyenne op dit moment.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:11

Een dubbelgebroken trens met lage neusriem lijkt mij het best.

Lente
Berichten: 27785
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 18:13

Goed, een dubbelgebroken trens begint me nu wel duidelijk te worden, maar over de neusriem ben ik nog niet helemaal uit.

Mensen die voors en tegens willen noemen van de verschillende neusriemen... Ga je gang Knipoog

Len

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:23

Dat ik een lage lelijk vind Tong uitsteken
Maar dat is geen goede reden.
Geen idee ook waarom de lage ook africhtingsneusriem genoemt word.
Ik heb goede ervaringen met de gecombineerde, dus blijf dat ook maar doen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:26

Lage neusriem zorgt idd voor een stabielere ligging in de mond. Er zijn paarden die beter lopen met een lage neusriem dan met een gecombineerde. Echt mooi vind ik ze trouwens niet hoor.

Lente
Berichten: 27785
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 18:26

Dat is net als dat meisje laatst dat een mexicaanse wilde omdat het zo mooi was! Haha!

Tja ik ben bijna niet anders gewend dan lage neusriemen... Manege he? Maar vind hoge ook mooier hoor

Len