Mijn paard trapt/bokt/steigert naar anderen :\

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Mijn paard trapt/bokt/steigert naar anderen :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 23:02

Elke keer als een ander paard dicht in de buurt komt van mijn paard (soms zelfs vanaf 5 meter) dan doet ze de oren in de nek en wil ze bokken. Als een paard vlak achter haar kont langsgaat steigert ze, het word steeds erger..
Iemand hier ervaring mee?
Moet ik haar een keer flink met de zweep afstraffen? Met mijn been drijven wanneer ze wil bokken helpt namelijk niet snel genoeg.
Ik begin er echt verdrietig van te worden, hoe moet dat nou op wedstrijden straks, of op buitenrit?
Wat te doen? Verdrietig

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:14

Voorlopig nog geen wedstrijden starten.
En verder ben ik voor afstraffen, elke keer dat ze z'n 'geintje'uithaald een flinke tik geven. Zeker bij stijgeren mag je haar imo flink vooruit trappen.
Jij moet zorgen dat jij de baas bent over je paard stijgeren bokken en trappen doet ze maar in dr vrije tijd.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:17

Mijn nieuwe paard heeft op concours ook een beetje die neiging. Bij mij helpt het om hem goed voorwaarts te houden en lekker aan het werk te zetten. Dan heeft hij helemaal geen tijd om lastig te doen naar andere paarden Extreme duivel

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:50

Ik ga met Gomir mee... Heel hard laten werken en geen tijd overlaten aan je paard om na te denken. Hang je wel een rood strikje in de staart??? Dan kunnen anderen er ook rekening mee houden... Ik ben nl. al eens letterlijk van mijn paard afgetrapt door een paard die achteraf ook al langer deze geintjes flikte. Ik neem het diegene nog altijd kwalijk dat ze geen rood strikje in de staart had. Dan had ik nl. wel meer afstand gehouden als 2 meter. Had me behoorlijk zeer gedaan en was bont en blauw terwijl dat dus niet nodig geweest was als zij zich aan de ruiteretiquette gehouden had.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:45

Ik vind het wel heel belangrijk dat je probeert te achterhalen wat de oorzaak van dit gedrag is. Is je paard bang voor andere paarden, en is dit een vorm van zelfverdediging? Of is het gewoon ballorigheid?
Renpaarden bijvoorbeeld worden wel eens boos als iemand ze inhaalt, of als een ander paard in tegengestelde richting vlak langs ze af gaat. En dan wordt er een soort van noodsprong gemaakt.
Sommige paarden zijn bang voor andere paarden met een schimmelkleur.

Dus eerst kijken waar het gedrag vandaan komt en dan een oplossing zoeken. In de tussentijd wel een rood strikje in de staart doen, zodat andere ruiters rekening met je kunnen houden.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 10:19

Ik weet dondersgoed wanneer mijn paard bang is. Hij vind het af en toe nog eng om paarden te passeren. En dan springt hij weg of draait zich om.
Imo is wat jouw paard doet puur dominant gedrag en ik zou eerst eens laten merken wie de baas is. Of hij nou bang is of niet, hij hoort gewoon niet te slaan als jij erop zit.
En ik denk dat jij veel strenger mag zijn, dus ik had hem een keer flink met die zweep ervan langs gegeven.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 12:26

Bedankt voor jullie reacties

Ik was ook al van plan haar vanaf nu gewoon hard aan het werk te zetten en elke keer dat ze ook maar de neiging heeft een ander paard te trappen of iets dergelijks, haar flink te drijven en een tik met de zweep. Hup, weer aan het werk. Hoop dat dit helpt.

Ik had inderdaad ook al een rood lintje bedacht voor op wedstrijden.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:36

rood lintje is misschien ook al een idee als je met anderen in de bak rijdt (als die je niet kennen)

Zelf heb ik van de eigenaresse van m'n bijrijdpaard de opdracht gekregen om als Oki zoiets uithaalt echt enorm te meppen. Mag niet, punt. dat idee...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:58

Volgens mij kun je het er nog best uitkrijgen als je echt consequent bent.
Omdat je er pas net mee begint. Zou echt flink kwaad worden en zeer streng zijn. Voordat hij zijn poot heeft uitgestoken heeft hij al een lel te pakken. En lik op stuk beleid Haha!

Dan kun je na een tijdje oefenen met een wat onbezorgder gevoel op wedstrijd. Lijkt me namelijk echt vervelend dat je aan het losrijden bent en de hele moet opletten en je in je achterhoofd hebt dat hij wel eens een ander paard kan trappen.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 13:12

Ja, is inder daad erg vervelend essie79, ik heb gister les gehad, en het enige waar ik aan dacht was: gaat er niemand achter hem langs? als ik hier een volte maak, komt er dan een paard binnen zijn zone? etc etc.
Zo kan ik niet paardrijden, laat staan echt aan het werk gaan.

Ik weet trouwens ook niet waar het vandaan komt.. Het lijkt pure zelf verdediging. Bij sommige paarden doet ze helemaal niets, maar als een paard er vlak achter langs gaat, of bijna op haar knalt (ja het is soms erg druk in de bak) dan doet ze de oren al van 5 meter van te voren in de nek..

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 13:14

mijn paard is trouwens een merrie, ben nog steeds gewend hij en hem te zeggen Haha!

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:07

dat is wel lastig als je paard dat doet. het lijkt mij het beste dat je het paard wel afstraft (want wat hij doet dat mag niet ), maar zorg wel dat je consequent blijft en duidelijk laat merken wat wel mag en wat niet mag dus als hij het niet goed doet dan afstraffen maar tegelijker tijd als hij het goed doet ( dat kan al misschien meteen zijn ) ook meteen weer belonen anders heb je ook weer kans dat hij angstig word.
Ik zou zeggen s6 ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:16

Aanpakken die hap.
Jonge paarden die ik voor het eerst op concours uit heb gebracht probeerden dit ook wel eens.
Ze mogen van mij gerust op de rem vliegen bij een dicht langs rijdende tegenligger, opzij springen bij iets engs enz
Maar de pootjes blijven ten allertijde dicht bij de grond.
Zoiets pak je gewoon vanaf de eerste keer aan, dan komt het al niet zover als bij jou.
Aanpakken dus die hap.

missraldo
Berichten: 219
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:33

roos strikje zal niet echt helpen. Mijn vriendin had dat ook omdat haar paard vaak bokte enzo. Maar de mensen dachten dat ze het meer voor de sier had dan voor de echte reden. Dus er waren nog steeds mensen die er dicht langsaf reden enzo. En verder zal ik als ik jou was goed opletten met andere paarden want het is nooit leuk als een ander paard door jou paard kreupel word geschopt.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 22:05

Nee inderdaad, het is niet leuk als hij een ander paard kreupel schopt.
Maar meestal raakt hij het paard niet en steigert hij alleen mij eraf Scheve mond