hoe los je breed gaan op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

hoe los je breed gaan op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 19:24

hallo, met wat mensen heb ik het gehad over het breed gaan van de achterbenen. Een paard van een kennis loopt van achter te breed, weet iemand wat je daaraan zou kunnen doen of zou dat niet te verhelpen zijn. Het paard heeft enorm ruime gangen, veel knie en een wat week achterbeen maar wel erg naar voor tredend. Wie kan ons helpen??? Verward

You hear what you wanna hear, just say what you wanna say...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:33

Gaat het paard vooral breed lopen in de midden en uitgestrekte draf?
Paarden gaan vaak breed lopen wanneer ze zichzelf een peer keer goed op de ballen hebben getrapt. Dat kun je voorkomen door springschoenen te dragen en de smid de ijzers iets anders op te zetten. Een paard dat echt al lang breed loopt en alleen bij het verrruimen leer je dat niet meer af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:38

Je ziet dat veel bij paarden die va nature best ruim kunnen gaan, en dan alleen maar getraind worden in het "groot door de baan klappen". Je moet zulke paarden leren om achter kort en snel onder te treden, en pas van daaruit weer verruimen. Kan best goed komen, maar er zit een hoop werk in.

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 19:43

ze hebben hem altijd nog groter willen laten lopen en ik rij nu ook al vab heel klein naar een normale arbeidsdraf maar na de middendraf toerijden is en blijft echt een fiasco.
aar zou je er dus echt niets anders aan kinnen doen?

You hear what you wanna hear, just say what you wanna say...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:59

Dat breed gaan doet het paard om zichzelf de pijn te besparen van het tegen de ballen van de voorvoet aan te klappen met de achterhoef. Bij een jong paard is dat nog wel te corrigeren dmv goed trainen.


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131720
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:03

Is het nog een jong paard ?
Zelf heb ik een ontzettend grote (groter dan 1.80) jonge laatrijpe slungel gehad, en die had hetzelfde probleem.
Zolang hij door kon marcheren was er weinig aan de hand, maar zodra er meer gevraagd werd, was hij te zwak in de achterhand om het via een normale beweging op te lossen.
Uiteindelijk is het wel verbeterd; de exacte reden van de verbetering is achteraf altijd lastig vast te stellen, maar in mijn ogen is het een combinatie van ouder / sterker worden en een goede training van de achterhand geweest.
Het resultaat is erg geleidelijk gekomen en het heeft veel tijd gekost.
Pas op z'n achtste jaar had hij een "acceptabel" achterbeengebruik met een achterbeen dat redelijk "recht" werd weggezet.

Verder ga ik met Jippie mee, goede bescherming is voor zo'n paard erg belangrijk !

Misschien is het goed om iets meer te vertellen over het paard.
Bijv. hoe oud hij is, hoe lang onder het zadel, de bouw van het paard etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:31

Ik ken het ook bij paarden die van achter nog niet sterk zijn.
Je merkt dan ook dat het minder word naarmate de achterhand beter ontwikkeld.

Verder ga ik met jippe mee.

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 13:14

hartstikke bedankt voor jullie reactie.ik heb m altijd springschoenen aan en verder probeer ik hem sterker te maken.

You hear what you wanna hear, just say what you wanna say...

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 21:02

Mijn zussen hebben een paard met hetzelfde probleem. Wat Zep zegt is idd wat zij ook aan het doen zijn. Hij moet korter worden in het achterbeen. Het paard van mijn zussen gaat zelfs telgangen door zijn lange trage stap. Nu moeten ze vaak van draf terugrijden naar stap en vlak voor de overgang naar stap weer vooruit rijden (zodat hij kort en snel ondertreedt). En veel dingen zoals wijken voor de kuit, waarmee je het paard bewust maakt van zijn achterbenen. Het is een hoop werk om zo'n 'lange' bij elkaar te krijgen, maar als ze eenmaal sterk zijn, dan zijn ze OK dan!

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aliedaa, Pally, Rupser, Trendiction en 16 bezoekers