ruiterbewijs vandaag (en ik ben geslaagd!)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-01 18:26

Vandaag was het dus D-day Haha!, we hadden ruiterbewijs-examen. We hadden ons van tevoren bijna allemaal vreselijk druk gemaakt omdat we op (nat) gras moesten rijden, en we dat eigenlijk niet bepaald veilig vonden. Maarja, de bak+paddock -van 63 meter lang- was toch te klein Verward , de alternatieve locatie, een wei met betere grond werd afgekeurd omdat er Koe Koe op stonden... Schijnheilig het werd dus toch de natte zompige kleiwei. We hadden allemaal zoiets van nouja dan proberen we het maar, en het is op zich allemaal prima gegaan. Het was beter te doen dan we eigenlijk dachten. In het boek staat dat het praktisch examen zo'n 20 minuten duurt, nah dat was bij ons wel iets langer, ruim een uur per groepje. Tot mijn (en niet alleen mijn Haha! ) grote verbazing sprong Sam, die niet kan springen, redelijk makkelijk over het lage kruisje heen, de rest ging ook goed dus voor dat gedeelte was ik geslaagd. Een aantal mensen niet, en in ieders ogen volkomen onterecht op 1 na, maarja, er valt niet echt te praten met zo'n examinator helaas. Het gedeelte over de weg stelde helemaal niks voor, en uiteindelijk zijn er 5 van de 12 kandidaten (erg weinig dus helaas) geslaagd voor het ruiterbewijs, waaronder ikke dus Cool wat ik helemaal niet verwacht had eigenlijk. Maar goed, vanaf vandaag mag ik dus legaal in Spaarnwoude rijden Party!! Party!!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 18:54

Gaaf!!! Gefeliciteerd hoor!! Party!!

In maart/april moet ik ook bibber Scheve mond\ Haha!

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 19:37

ja, goed man, gefeliciteerd Haha! Haha!

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 23:32

Gefeliciteerd San


En die appeltaart bak je voor mij nog wel een keer he Haha!

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 00:10

Gefeliciteerd! Ik mag volgend voorjaar! Hoe was de theorie? Makkelijk, moeilijk of normaal?

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 00:17

Nogmaals gefeliciteerd. En het mag gezegd worden, zowel jij als Sam gingen hartstikke goed.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 00:37

misschien laat maar toch gefeliciteerd... *LOL* Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 00:40

Gefeliciteerd, wij gaan via de manege ook het examen aanvragen als iedereen er klaar voor is.

Kun je aangeven waarom een aantal mensen gezakt is?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-01 10:16

Zelf vond ik de theorie erg makkelijk, maar van de 12 deelnemers waren er toch 6 gezakt. Dat kan, denk ik, nauwelijks aan de moeilijkheid van de vragen gelegen hebben, het is vooral een kwestie van de vraag GOED lezen en begrijpen, en ja, toch wel even van tevoren je boek inkijken Haha!
V.w.b. de praktijk: 1 iemand was voortijdig "weggestuurd" omdat ze haar paard totaal niet onder controle had, die ging er steeds in rengalop vandoor. Erg sneu, maar op zich wel terecht. De anderen die voor de praktijk gezakt waren, waren gezakt omdat ze ofwel te snel gingen en het te lang duurde voor ze hun paard weer op het door haar gewenste tempo hadden, ofwel te langzaam, de examinator vond dat het te lang duurde voor de paarden op de hulpen reageerden. In ieders ogen volkomen onterecht, aangezien de paarden die volgens haar te snel gingen absoluut niet out of control waren, maar gewoon wat snel, en prima terug te nemen. De 2 die te langzaam waren reden op behoorlijk rustige flegmatieke pony's die nou eenmaal niet zo vlot waren. Toch gingen ze gewoon steeds in de gang die gevraagd werd en was het niet abnormaal langzaam ofzo. Zelf brulde ze tegen mij bij de eerste draf ook dat ik te langzaam ging, maar Sam liep gewoon z'n eigen tempo, weliswaar met wat moeite omdat de grond zo zwaar was. Toen moest ik van haar een zweepje lenen en toen liep ie een stuk vlotter (de stinkerd, die weet dondersgoed dat ik niet met m'n sporen -die ik wil omheb normaal gesproken, maar nauwelijks gebruik, en hij had ook heel goed in de gaten dat ik nu met zweepje reed) en was het naar haar zin.
Kortom, tempobeheersing is heel belangrijk, maar dan nog het hangt van de examinator af wat hij of zij goed genoeg vindt. Wij hadden de pech dat we een op z'n zachtst gezegd moeilijke examinator hadden, ik denk ook dat bij een ander alle kandidaten (op 1 na) gewoon waren geslaagd voor hun praktijk.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 22:58

wanneer wordt dat verplicht eigelijk?
Volgend jaar ofzo?

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 23:05

heey hardstikke goed meid
!!!
gefeliciteerd!!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-01 23:10

Citaat:
Op 2001-11-11 21:58, schreef Evy:
wanneer wordt dat verplicht eigelijk?
Volgend jaar ofzo?


Het is niet verplicht, alleen in sommige recreatie en natuurgebieden ben je verplicht het te hebben. Hier waar ik altijd rijd ook vandaar dat ik het maar heb gedaan.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 23:23

Toen ik m'n ruiterbewijs ging halen reed ik op een of ander mislukte tuiger, die de eerste 10 minuten niets anders deed dan bokken en steigeren (meisje dat er voor mij op moest was er af gevallen en gezakt, ik wilde dat koste wat kost voorkomen!), de examinator vermaakte zich volgens mij kostelijk, stond uitgebreid te kijken hoe ik met die scheitbok aan het worstelen was (moest erg lachen toen ik een tak van een boom plukte omdat ik geen zweep had en dat dier wel een lel wilde geven!) en liet de rest gewoon rondjes draven zonder er naar te kijken. Uiteindelijk gaf 'ie zich over en liep de sterren van de hemel, heerlijk paard toen. Had een uitmuntend voor m'n rijden. De rest was ook geslaagd, want die heeft 'ie volgens mij amper gezien tijdens mijn kleine show.