Beweging merrie van invloed op vrucht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:20

Lijkt me ook gewoon het beste om je merrie aan de gang te houden. Het ene paard is het andere niet dus er zal veel verschil zijn in wat betreft het soort werk, maar over het algemeen moeten ze toch nog wel licht werk aankunnen. Ik reed tot 2 dagen voor de bevalling, ware het dat het toen alleen stapwerk was, maar het was beweging. Ik denk echt dat ze door het blijven werken een makkelijke bevalling heeft gehad, het was namelijk 2 x zuchten en daar lag hij al. Als mens zijnde ga je toch ook niet 3 maanden voor de geboorte de hele dag op bed liggen? Wat mij betreft zo lang mogelijk bewegen.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:29

Ik ben wel erg blij met dit topic, want ik rijd voor het eerst een drachtige merrie, en vind het wel fijn om jullie ervaringen te lezen! Zelf was ik ook van plan om zo lang mogelijk te blijven rijden, en de intensiviteit van het rijden gewoon rustig af te bouwen, ik verwacht ook dat de merrie vanzelf aan zal geven dat het moeilijker wordt (is nu 6 mnd drachtig, merk nog niets).
Maar ik ben ook wel erg benieuwd, hoe lang NA de bevalling jullie weer op de merrie reden? Want daar heb ik dus ook nog geen ervaring mee...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:34

grandeur schreef:
Maar ik ben ook wel erg benieuwd, hoe lang NA de bevalling jullie weer op de merrie reden? Want daar heb ik dus ook nog geen ervaring mee...


Ik zat er na twee weken weer op... Eerst in de wei, later met veulen in de buitenbak, nog later (na ongeveer drie weken, liet ik Wizkid in de stal achter). Ik heb het weer langzaam opgebouwd. Wel op de volle uier letten... Ik stopte af en toe even in het begin om Wiz te laten drinken. Later was dat niet meer nodig.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:39

grandeur schreef:
Maar ik ben ook wel erg benieuwd, hoe lang NA de bevalling jullie weer op de merrie reden? Want daar heb ik dus ook nog geen ervaring mee...

Tjsa..... das een beetje moeilijk geweest voor mij. Ik zat er na 2 weken weer op maar helaas kreeg ze vrij snel een peesblessure. Dus toen hield het op met rijden, sterker nog, ik ben pas sinds december weer aan de slag. Achteraf denk ik dat het toch allemaal een beetje teveel is geweest voor haar. Ze ziet er trouwens ook nogsteeds niet echt lekker uit, geen spier te bekennen (maar das logisch) Ze oogt gewoon niet echt van "ja, die zit lekker in haar vel". Ik zou zo zeggen, kijk het ff aan, het ene paard is het andere niet, maar eigenlijk moet het met 2 weekjes wel weer kunnen.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:45

Okee, dus eigenlijk zou je kunnen stellen dat je tot vlak voor (zoals ik bij sommigen lees: enkele dagen voor) de bevalling nog kunt rijden (desnoods alleen stapwerk, in elk geval rustig aan) maar dat het na de bevalling wel noodzakelijk is om de merrie echt even 2 weekjes rust (= natuurlijk lekker op de wei met het veulen) te geven??

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:50

grandeur schreef:
Okee, dus eigenlijk zou je kunnen stellen dat je tot vlak voor (zoals ik bij sommigen lees: enkele dagen voor) de bevalling nog kunt rijden (desnoods alleen stapwerk, in elk geval rustig aan) maar dat het na de bevalling wel noodzakelijk is om de merrie echt even 2 weekjes rust (= natuurlijk lekker op de wei met het veulen) te geven??

Zou ik wel doen, laat moeder en kind even lekker voor wat ze zijn. Zeker als het het 1e veulen is voor de merrie, die is natuurlijk ook niet gewend om 24/7 te waken over zo´n mormel. Als je een brutaal veulen hebt dan kan dat best een hele kluif zijn voor moeders. (spreek uit ervaring! Haha! )