Opnieuw beginnen met 20-jarige merrie eerlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Opnieuw beginnen met 20-jarige merrie eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 01:36

Hoi,

Ik heb wel eens het een en ander over mijn bijna 20 jarige merrie geschreven op het forum.
Ze heeft haar hele leven al problemen tijdens het rijden gemaakt, terwijl ze een karakter van goud heeft, er zat dus iets mis, maar niemand kon wat ontdekken.
Ze heeft wel artrose in haar sesambeentje sinds haar 12de,ze is daarvoor behandeld en heeft speciaal beslag en heeft er zover ik altijd gemerkt heb geen last meer van.
Sinds 2001 wou ze ineens niet meer draven onder het zadel, aan de longeerlijn zie ik niks aan haar.
Verschillende zadels geprobeerd, da erbij, maar de rug enzo waren in orde.
Nu zijn we er sinds oktober achter dat haar linker voorbeen korter is dan de rechter, nou ja, eigenlijk is haar rechter hoef steiler.
Ze heeft nu orthopedisch beslag en is voor het eerst natural bekapt en beslagen.
Haar goede been laat maar zeggen is opgehoogd met 3 plasic zooltjes, het is de bedoeling dat ze haar te korte been meer gaat gebruiken zodat de bespiering op die schouder weer terug komt en dan gaan we de zooltjes langzaam een voor een afbouwen.
Het is een appart verhaal want je zou denken dat het te korte been opgehoogd moet worden, maar de theorie achter dit verhaal is wel logisch, alleen kan ik het niet zo goed verwoorden, maar het paard van mijn smid had het zelfde probleem en bij hem hielp dit ook.
Het was in ieder geval een risico dat ik genomen heb, met de hoop dat dit goed komt.

Wat nou mijn vraag is:
Ik ben haar weer aan het longeren, om de dag bijgezet, om de bespiering en conditie terug te krijgen, maar ik vraag me serieus af of het voor mijn paard nog eerlijk is op haar leeftijd om straks weer te gaan rijden.
Het is een fris en voorwaards paard, maar ze is inmiddels wel bijna 20 en heeft een oud, beetje doorgezakt ruggetje gekregen.
Zal zij er wel baat bij hebben als ik weer op haar ga rijden, want we moeten als het ware weer helemaal overnieuw beginnen, bij de basis.
Zal het goed voor haar zijn of hoeft het zonodig niet meer?
Ze is 1.56m, hoeveel zou ik moeten wegen om nog verantwoord op haar bejaarde ruggetje te kunnen zitten?


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 08:23

Gewoon lekker weer beginnen hoor. Als je rustig alles opbouwt komt het prima in orde. Juist haar rugspieren zullen dan ook weer sterker worden en dan zal het 'doorgezakte' gedeelte ook weer wat bijtrekken. Gewoon naar je merrie luisteren, zolang ze zich er goed bij voelt fijn doorgaan.

deedee19

Berichten: 7921
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 08:44

Daar ben ik het helemaal mee eens. Zo te lezen pak je het rustig aan en zolang je naar je paardje luistert kom je er vanzelf wel achter als iets echt niet meer kan.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:44

Idd rustig aan beginnen je kan dan vanzelf wel zien of ze er nog plezier in heeft.
Die van mij word dit jaar ook 19 maar is ook nog erg voorwaards en zolang hij dat nog is en er plezier in heeft dan ga ik gewoon door.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:34

Gewoon je gang gaan. Iedereen die denkt dat een paard na z'n 15 de niets meer kan maar zo lang ze fit zijn en willen werken lekker er mee werken

...Dreaming with my eye's wide open...

OoMissFameoO

Berichten: 103
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:53

Precies...je kunt het gewoon weer rustig opbouwen..en zolang je naar het diertje luistert komt het helemaal goed..en ze geeft het zelf wel aan wanneer het toch teveel voor haar wordt...

En maak je zeker niet druk om haar leeftijd...ik ken een paard en die is nu 34 en loopt nog even vrolijk haar rondjes als altijd

I StIll MisS SoMeBoDy

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:05

En wat dacht je van Bonfire? Die liep op zijn 17e nog mee in de top! Dat is wel iets zwaarder! Jou pony is nog lang niet bejaard!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:30

Zolang je aan je paardje merk dat zij er nog plezier in heeft, nou waarom niet. Gewoon lekker bezig zijn en gaan rijden. Het ene paard is op zijn 12e al versleten maar als ik jou verhaal zo lees, nou dan kan ze nog jaren mee. Veel geluk

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:08

Ik ben het met voorgaande reacties eens. Gewoon langzaam aan beginnen en goed luisteren naar je paardje. Als je teveel van haar vraagt, dan merk je dat echt wel.

* To Belg, or not to Belg *

shadow2
Berichten: 46
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:47

Gewoon weer rustig beginnen!!
Die van mij is nu 27 en is op zijn 19 een hele tijd kreupel geweest....stalrust...
Zijn gewoon weer rustig begonnen en hij loopt nu nog makkelijk een L2 proefje mee als het moet....

Jouw paardje is nog lang niet oud,als dadelijk de bespiering weer een beetje in orde is ken je haar niet meer terug!!!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:02

Ze laat het heus wel merken als ze het niet leuk meer vind! Dus lekker beginnen, ze kan nog een aardig poosje mee hoor Lachen

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:13

Edit: dubbelpost Bloos!
Laatst bijgewerkt door MootjeK op 14-01-04 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:16

Ik denk dat rijden absoluut geen kwaad kan, integendeel. Ik rijd op een pony die een jaar of 8 geleden 30+ is geschat (dus reken maar uit...) en die is nog steeds dolenthousiast met rijden. Ook Bas heeft een beetje een doorgezakt ruggetje, maar zolang het zadel goed ligt is er volgens mij niks aan de hand. Hij is af en toe wat stijfjes in zijn benen, maar hij knapt echt op als hij regelmatig gereden wordt. Je merkt echt dat hij daar meer levenslust door krijgt. Zo nu en dan gedraagt hij zich als een driejarige, ik merk aan hem dat hij het echt leuk vind om gereden te worden. Dus met 20 hoeft een pony nog lang niet 'op' te zijn!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:51

neehoor, volgens mij zoals ik dit lees ben je goed bezig! toen ik mijn C pony kreeg was ze al 14 en kon nog nix, en ze is nu 22 jaar en super voorwaarts(M springen loopt ze )

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

ikke

Berichten: 37460
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:06

Op zich niet mis om gewoon weer te gaan werken. Alleen zou ik wel aandacht hebben voor haar rug. Het is niet helemaal zonder risico, dus let erop dat ze heel goed blijft lopen en haar rug gebruiken.
Om een echt goed oordeel te geven zou je er even een duidelijke foto, liefst van de zijkant, bij moeten zetten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:32

Ik ben het wel met Ikke eens over dat je zeker goed op haar gezondheid met haar rug en benen enz. op moet blijven letten.
Maar ja, dat kan je zelf vast ook wel verzinnen!

Maar als het goed gaat, waarom niet?

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 20:03

zolang je gewoon rustig aan opbouwd is er niets aan de hand!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 09:47

je moet opletten hoe je pony erop reageren, als ze het echt niet meer wil dan moet je dat ook niet doen!!

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:14

hmm ik ben er niet zo'n fan van eerlijk gezegd....

wij hebben een kwpnxtuiger merrie die nu 19 wordt, gekocht als 16 en Z dress
heeft toen het 1e jaar veel gelopen bij ons(leerpaard voor beginner, mn moeder) daarna 1,5 jaar stil gestaan en ten ben ik er mee gaan rijden, toen was ze dus 18
ging allemaal best goed, ze was in t begin gruwelijk stijf en na een week of 6 was die mega buik er af en kwamen de spieren terug, ik longeerde haar met touwtjes 2x per week, reed haar 2x per week en 1x per week een buitenritje
toen werd ik ziek, en mn moeder deed er weer niets mee, inmiddels staat ze weer 8 weken stil, spieren verdwijnen, cnditie gaat heel hard achteruit en ze is weer aardig dik aan t worden

nu wil mn moeder weer 2x per week clubles meerijden, dit gaat dus niet goed
dan moet ze een uur lopen, oke veel stappen, en dan is ze 2 dagen hardstikke stijf en dan moet ze weer cubles lopen en dan 3 dagen weer stilstaan en weer clubles

dat werkt dus niet

of alle dagen(iig minstens om de dag, of liever 5/6x per week) lichtjes laten werken, of niet
maar niet een paar keer per week

ik weet trouwens niet wat je weegt? maar mn moeders paard is 1.63/1.64 en vrij stevig e breed gebouwd, ik weeg 60 kilo en dat gaat goed, mn moeder weegt er 80/85 en daar heeft ze heel veel moeite mee(ok omdat die nogsteeds niet goed kan lichtrijden)
maar mn E-pony van 1.65 die kon mij nog wel goed dragen, maar loopt beter bij een lichtgewichtje

dus goed opletten of je pony zelf nog graag wil, en let ook goed op dat die achterhand eronder komt ivm de artrose voor.
jij kent je pony het beste en weet dus wat ze wel/niet aankan.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:18

nog even over het ophogen met zooltjes, als je pony 20 jaar ongelijk heeft gestaan, en nu ineens opgehoogd wordt, is dat niet echt prettig voor de manier waarop de gewrichten langs elkaar bewegen, die zijn immers in een bepaalde vorm 'gesleten' die gewend is aan het ongelijke

wil je een hoefstand corrigeren moet je daar vanaf 3 mnd oud mee beginnen

dit vertelde 2 weken geleden de DA aan een vriendin van mij met een paard dat artose heeft, dit jaar 12 wordt en sinds kort op zooltjes staat om mdat ze 1 steile hoef en 1 platte hoef heeft.paard heeft er zelfs een slijmbeurs ontsteking door geregen, omdat ze totaal anders ging lopen

beter gewoon laten staan dan op oudere leeftijd nog dingen willen veranderen, omdat de gerwichten en gewrichtsbanden etc al in een bepaalde stand staan.
vaak helpt het even, maar de nieuwe stand kunnen ze niet meer aannemen, dat kan alleen als ze nog groeien.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 11:51

Ja, ik begrijp wat je bedoelt Renske, maar zolang we er niks aan doen wil ze niet draven en galoperen onder het zadel.
Ik heb haar sinds haar 12de, en toen was ze echt een doodloper, in draf heel hard en in galop moest ik haar tegen het hek aan rijden om haar tot stilstand te krijgen.
Mijn instructrice heeft toen de vorige eigenaar achterhaald en daar bleek ze ook al raar te doen, steigeren en de ring uit vluchten terwijl ze M-dressuur was en L2-springen.
Dat was de reden dan ook dat ze haar weggedaan hebben.
Bij mij liep ze dus jaren wel, wel hard, maar ze liep.
Toen ben ik in 1999 3 keer in een parcours gelanceerd en niet zo zachtjes ook, en sindsdien kreeg ze al van die nijgingen dat ze niks meer wilde, terwijl ze helemaal niet op haar kop heeft gehad ofzo.
Ze heeft toen 2 jaar in de wei gestaan omdat het niet meer ging, en in 2001 wilde ik de draad weer oppakken, ik dacht dat ze wel bijgekomen was nu.
Maar niet dus.
Het rare is dat niemand, geen hoefsmid, geen da en in de kliniek niet, ooit gezien had dat ze een korte en een steile hoef heeft.
Natuurlijk zie je wel dat er verschil in die hoeven zit, maar niemand keek nooit naar bijvoorbeeld de knie die ruim een centimeter hoger staat dan de andere.
Toen iemand daar dus op reageerde werd mij aangeraden een orthopedische smid te nemen om het korte been met een wigje wat op te hogen, want die artrose komt waarschijnlijk dus ook doordat er al die jaren meer gewicht op dat korte been kwam dan op het andere voorbeen.
Door de artrose heeft ze daar last van gekregen en wil ze nu dat korte been ontlasten en dat is dus een gewening geworden.
Alleen de smid die kwam, had het zelfde meegemaakt met zijn eigen paard, met dezelfde klachten.
Hij heeft dus een hele theorie die er op neerkomt om het langere been met 3 zooltjes op te hogen, zodat ze de bespiering op haar linker schouder (van haar korte been) weer op kan bouwen en uiteindelijk de zooltjes er een voor een aflaten met als resultaat dat ze allebij haar benen weer even goed gebruikt.
Ze krijgt uiteindelijk dan ook een wig volgens mij onder haar kortere been, zodat ze gelijk staan.
Als je ook achter haar gaat staan, zie je dat haar rechter schouder best gespierd is en dat ze links geen spieren heeft.
Het klinkt allemaal vreemd, ik weet het, maar als hij het uitlegd is het echt logisch.
Mijn instructrice had ook zoiets van wat is de logica daarachter?
Maar toen ze hem gebeld had en hij had het uitgelegd, klonk het begrijpelijk.
Hij zei wel dat het een risico is op haar leeftijd, dat hij niet weet of het gaat werken.
Ook dacht hij dat ze de eerste dagen wel stokkreupel zou zijn van de spierpijn, maar dat was dus helemaal niet zo, ze liep er heel goed op weg, terwijl het ook de eerste keer was dat ze natural bekapt en beslagen was, en daar moeten paarden ook wel aan wennen meestal.
Tot nu toe loopt ze met longeren heel gewillig en goed maar dat deed ze altijd al.
De vraag is alleen, wat gebeurt er als ik er op ga.
Gelukkig is longeren het beste op dit moment, want de smid heeft haar ook aan de longe bekeken en ze loopt op de rechterhand heel erg met haar hoofd naar buiten, wat ook in het plaatje van haar probleem past, dus ik moet haar veel bijzetten.
Maar als het niet volgens plan gaat dan kap ik ermee en mag ze lekker haar leven slijten in de wei en stappend aan de hand!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:05

20 jaar is niet super oud, maar wat zijn je plannen? wil je intensief gaan rijden ???een paard wat al zo lang stilstaat, heb je dikke kans dat er blessures komen kijken
mensen op leeftijd (paard is 20 --- 20 x 3 = 60 ) die ineens fanatiek vanalles gaan doen....dat gaat ook fout, botten worden eerder broos omdat ze zolang niets heeft gedaan...daar moet je ook rekening mee houden
een paard van 20 dat altijd normale arbeid heeft gedaan zonder al te veel te springen oid. die heeft sterkere botten en pezen...
dat heeft deze merrie dus niet !!
dus houd daar ernstig rekening mee !
ook is belangrijk hoe groot ie is
een pony van 20 is niet zo oud als een paard van 20....!!!!
maar zoals ik jou zo hoor, ben je wel verstandig bezig en als jou ambitie bij het hobby matig rijden ligt moet je het ook zeker doen !
ik denk persoonlijk dat er qua wedstrijden niet zo heel erg veel meer inzit...denk aan spieropbouw en "revalidatie" je bent zo weer een of 2 jaar verder eer je alles een beetje op orde hebt

ga maar na, eerst de spieropbouw en de pezen afharden...kun je zo een half jaar mee kwijt zijn
dan de conditie verbeteren en uiteindelijk kun je weer dresuurgericht gaan rijden
en ondertussen is paard 2 jaar ouder.....

ofwel, als je graag hogerop wil in de sport dan zou ik zeggen , begin er niet aan

en anders : wens ik je echt heel veel sterkte en plezier

Mloesjuh
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 12:09

mm.. n pony van 20 kan nog wel opnieuw bereden worden lijkt me zo, maar ik zou het haar niet aandoen om echt heeel intensief te gaan rijden, gwoon rustige buitenritjes moet lukken. is voor je pony ook wel leuk lijkt me..

Don't worry.. be happy!!! Lachen

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-04 12:30

Ik ben idd niet van plan om met haar hogerop te willen komen, ik ben wel zo realistisch dat dat niet gaat gebeuren hahaha.
Ik moet zeggen dat ze tot en met 1999 wel altijd zes dagen in de week fanatiek gereden werd en in 2001 heb ik ook een half jaar flink priveles gehad, maar op het laatst ging het niet meer en was het gewoon weggegooid geld.
Ook had ik geen zin meer om elke dag weer geduld er in te steken, het valt niet mee als je een half uur van de drie kwartier stil staat.
Wel had ik stiekum nog de droom om met haar een paar keer B te starten, ik heb namelijk een hengst uit haar, waar ik graag mee wil starten in de toekomst en ik had de winstpunten in de B graag op de merrie gehaald.
Maar het belangrijkste voor mij is dat ze fit blijft en geniet.
Het is een paard dat veel heeft meegemaakt voordat ik haar kreeg, ze is twee jaar onder de handelaren geweest voordat ik haar kocht, dus dan weet je het wel met moeilijke paarden.
Verder weet ik van haar dat als ze lekker getraind word dat ze gelijk tien jaar jonger word in haar doen en laten en ook uiterlijk.
Maar al met al staat haar fitheid en welzijn bij mij het hoogst in het vaandel.
Je snapt natuurlijk wel dat als ik hogerop in de sport wou, ik haar niet had gekocht.
Het was liefde op het eerste gezicht en gelukkig was ik in de positie om haar een rustig en goed leven te geven.
Het gevoel was wel wederzijds, want wilde ze jaren niet de trailer in, bij mij loopt ze er vanaf het begin als een hondje in.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers