Loki moet misschien weg + vraag

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-01 15:06

Ik weet echt niet wat ik nu moet doen of denken. Loki heb ik nu ruim 2 maanden. Sinds 3 weken staat hij bij een pensionstal. Het probleem is dus: hij kan niet alleen staan en hij kan niet met andere paarden staan.
Bij de pony's (9 pony's in een kudde) ging het gelijk al erg slecht, hij blijft maar vechten en jagen en het houd maar niet op. Hij is toen ook door het draad gegaan.
Hij is nu uit die kudde en hij staat nu samen met 2 oudere groningse merries. Die laat hij ook niet met rust.
De stalhouder durft Loki niet meer bij de pony's in te zetten. Hij is namelijk een 'jager' zoals hij dat noemt. Hij houdt maar niet op. Zo komt er nooit rust in die kudde. De stalhouder is ook bang dat er ongelukken gebeuren en dat hij weer door de draden gaat (heeft ie afgelopen dinsdag nog gedaan).
Dan is er nog 1 kudde waar ie eventueel ik kan, maar daar staat een groot paard en die trapt nogal van zich af. Hij is bang dat er ongelukken van komen.
De stalhouder heeft als eens eerder een 'jager' gehad in een kuddie. Die pony is uiteindelijk ook verongelukt in het draad. De stalhouder wil dit niet nog eens meemaken.

Er is nog 1 kans:
Hij gaat nu proberen om Loki bij de 2 shetlanderstjes te zetten. Misschien dat dat wel goed gaat.

Toen ik hem kocht was ik al een beetje bang dat dit zou gaan gebeuren. Hij is namelijk het eerste jaar opgegroeid met andere veulens, maar toen ie gelachtsrijp werd, is hij apart gezet en heeft hij 1,5 jaar alleen gestaan. Hij is dus helemaal niet gesocialieerd. Ik dacht dat hij dit wel zou leren als hij in een kudde kwam te staan.

Mijn vraag is:
Is er kans dat hij zich eens gaat gedragen in een groep? Of blijft hij de rest van zn leven jagen? Zou het komen dat hij pas op 2,5 jarige leeftijd gecastreerd is (2 maanden geleden). Gaat dit nog goed komen?

Als het niet goed komt, moet ik hem verkopen.


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 16:28

few moeilijk.
Meestal gaat het wel over als ze 2 weken in de kudde staan, maar die van jou is kennelijk nog al een hard leers paard.
Misschien bied een heel groot land meet veel paarden uitkomst.
Het is zo moeilijk te oordelen van achter de pc.
Misschien moet je eens een boek openslaan over gedrags 'problemen' of een boek waar veel in staat over het gedrag in de kudde.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 17:25

Een groot land lijkt me ook goed. En, ik heb er niet veel verstand van maar zou het niet beter zijn als hij bij een groepje paarden/pony`s komt die hem goed op zijn plaats zetten als hij zich erg misdraagt? Misschien kan hij zo nog opgevode worden? Shetlanders lijken me daartoe niet zo handig omdat hij die heel makkelijk pesten kan omdat het zo`n `jager` is.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 17:32

tsja dat kan nog wel een tijdje duren, Ik heb amulet nu een jaar, hij jaagt nog steeds, het is al veel minder maar het is er nog steeds.
Dus na een tijd gaat het over, bij amulet werd het alleen wel erger als de pony's een tijdje bij de andere ruin hebben gestaan en dan weer bij hem, dan is het net alsof hij jalours is, maar sinds hij ook bij die andere ruin in staat is het al stukken minder geworden, gelukkig.
Maar of het overgaat verschilt natuurljk per paard.

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 20:56

geweldig idee, ik ken een hoop mensen die ook jagers hebben en die hebben ze ook samen met shetten lopen!
shetten zijn namelijk heel snel en behendig, een grotere en lompere (sorry) fjord kan ze bijna nooit te pakken krijgen!
en bovendien moet je je niet vergissen in shetten, dat zijn kleine duiveltjes ( Extreme duivel ) hoor! Carina heeft 1 jaar in een kudde shetten gelopen, daar was ze de onderste in de rang. nu loopt ze met een arabier samen en tiraniseert zij de boel... Frusty

maar ik zou het dus zeker proberen met een paar shetten! Party!!

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 00:22

Citaat:
Op 2001-11-10 15:06, schreef Shaienne:
Toen ik hem kocht was ik al een beetje bang dat dit zou gaan gebeuren. Hij is namelijk het eerste jaar opgegroeid met andere veulens, maar toen ie gelachtsrijp werd, is hij apart gezet en heeft hij 1,5 jaar alleen gestaan. Hij is dus helemaal niet gesocialieerd. Ik dacht dat hij dit wel zou leren als hij in een kudde kwam te staan.


He bah wat een rotbericht zeg!
Ik hoop voor je dat de laatste poging slaagt..

maar met hetgene wat ik gequote heb ben ik het niet eens.
Toen ik Pinky kocht heeft hij ook ruim een jaar alleen gestaan. Ja ik weet het, heel slecht, mar het is gebeurt. Doordat dat is gebeurt is hij alleen maar positief geworden tegenover andere paarden.
Hij knuffelt Mysty te pletter en gaat werkelijk over de rooie als ze weggaat.
Ook tegenover andere paarden is hij lief, een echt allermans vriendje. alle paarden (merrie, rui, hengst) worden lief geroet en worden uigebreid besnuffelt. zelfs als het andere paard bijt doet Pink niets.

Maarja, ik hoop in iedere geval echt dat het goed komt!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-01 08:13

ja ik hoop het ook zo erg... je hebt natuurlijk verschil in paarden.

Ik dacht ook dat ie het wel zou leren, ze hebben namelijk flink gevochten. Het weiland is echt ontzettend groot en er staan 9 andere pony's in.
Maar ze drukken hem in een hoekje en dan gaat ie door het draad.

Hij heeft toen ook flinke klappen gehad en toen stond ie even apart. Maar even later loopt ie er weer heen en begint hij weer met vechten. Het houdt gewoon niet op met hem.

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 17:54

heb ik wat gemist, of heb je hem al te koop gezet?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-01 18:40

ja Loki staat te koop

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:22

als het nog maar twee maanden geleden is dat ie gecastreerd is,vindt ik het nog vrij normaal dat ie zo reageerd,mijn haflinger was bijna drie toen ie gecastreerd is en hij vloog achter alle merries aan,als ik s'middags mijn haf uit het land wou halen om te gaan rijden was ie altijd klets nat van het zweet,zo erg was het met hem,als er een willige merrie in het land stond dekte hij ze ook nog,je moet geduld hebben want ze zijn natuurlijk niet zomaar hengst af,heb je hem ook al eens bij een groep ruinen in het land gezet????
Dat wil ook nog wel eens helpen.
Als ik jou was zou ik hem toch niet zomaar verkopen,geef het de tijd of hou hem eerst eens een tijd binnen,en zet hem buiten als de andere paarden binnen staan.
Ik hoop voor je dat het goed komd.
Sterkte.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 20:29

Hee, wat een naar nieuws. Wat ik je kan aanraden is contact op te nemen met Machteld van Dierendonck of er nog hoop is dat Loki zich goed gaat gedragen in een groep en wat voor een maatregelen je zou moeten nemen. Zij is biologe en heeft veel gedragsonderzoeken gedaan bij gedomesticeerde en wilde paarden. Ze is ook jurylid bij de ijslanders en een erg sympathiek mens. Ik heb je het e-mailadres ge pb't. Als dit e-mail adres verouderd is kun je eventueel een oproepje doen op http://www.icelandic-horses.com


tsjeerd
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 21:08

hoi,als ik jou was zou ik de pony binnen houden en pas volgende zomer weer met de kudde in contact brengen.gaan de andere paardjes naar binnen voor de winter?
wij voegen eigenlijk nooit een nieuwe toe aan een bevestigde groep,bij ons gaan de paarden in het voorjaar naar buiten in kleine groepjes,merrie s en ruinen apart.de paarden hebben even tijd nodig om aan elkaar te wennen en de rangen vast te leggen.als het voor jullie een optie is om loki binnen te houden en het volgend weide seizoen zo te proberen zal ik je het zeker aanraden.
ook is je paardje pas net geruind dat is voor hem nog niet duidelijk !! hij denkt waarschijnlijk dat hij the men is ,heeft ook tijd nodig.
ik heb zelf een heel dominant paard en die heb ik 2 weideperiodes naar een hengstenweide gebracht hij is daar echt heel erg van opgeknapt,stond in een grote kudde[ong.30]hengsten.
misschien nog een idee??
niet te snel opgeven hoor,heel veel succes
grtzz tsjeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 22:23

Ik sluit me helemaal aan bij Tjeerd. Geef het de tijd! Niet verkopen hoor, Loki is zo leuk!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marloesxx, maxie, mukkes en 44 bezoekers