Hoe krijg ik mijn paard in de trailer???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Barb

Berichten: 12076
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-01 18:19

Ik zou vandaag even fijn naar het bos gaan, aangezien ik een nieuwe trailer heb! Lachen
Eerst Blossem erin, dat ging prima. Toen was Jaike aan de beurt maar die protesteerde dus!! Ik heb van alles geprobeerd, mest in de trailer gegooid zodat hij niet zo nieuw rook en er voor haar een bekende geur hing. Ik heb haar met eten gelokt, nou madame bleef met 2 voorbenen op de laadklep staan maar kwam mooi niet verder!! Frusty
Wie heeft er nog meer tips wat ik kan doen, hou er wel rekening mee dat ik helemaal in mijn eentje ben dus het moet wel alleen te doen zijn. Verward
Ik ben wel naar het bos geweest maar dan alleen met Blossem, die had de middag van haar leven!! *LOL*
Maar dan kom je terug en Jaike was zo gestressed geweest die was zeiknat!!! En dan baal ik zo, die muts had gewoon mee gekunt als ze nou maar gewoon die trailer in was gelopen!! Frusty


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:33

Ik weet niet of je Jaike kunt vastzetten als hij er in staat en dan kan omlopen om de klep dicht te doen. Want als dat niet kan dan lukt het sowieso niet alleen. Wat je kunt doen is een longeerlijn aan het halster. De longeerlijn om de voorstang heen doen en dan terug naar jouw hand. Je kunt dan druk houden op de lijn en toch naast je paard staan. Met een dressuurzweepje kun je hem aantikken aan de achterkant om te kijken of hij reageert (ik bedoel tikken in de zin dat het zweepje een verlengde is van je arm, niet slaan dus).

Je kunt ook naar de achterhand toelopen en proberen een voetje bij te zetten.

Ik vind het goed werken omdat je toch druk aan de voorkant hebt, terwijl je wel achter je paard kan komen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:38

2 paardstrailer? Misschien vindt 'ie het gat waar 'ie in moet te smal. Hem als eerste laden met het schot opzij en als hij staat schot op z'n plek en ander paard erbij.

Nulla tenaci invia est via

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:42

Wil je de geen gelul: erin methode of de paardvriendelijke op vertrouwen en op eigen initiatief van het paard methode?
Weet je wat, je krijgt ze allebei...

De eerste:
Touwtje met kettinkje door de zijringen van het halster (knipje rechts vast). Kettinkje in de mond boven de voortanden. (in het meest ideale geval helper met bezem standby houden, anders een dressuurzweep in je linkerhand) en een paar wortels in je jaszak.
Even droogoefenen: paar keer voorwaarts gaan door druk op de ketting te zetten en weer halthouden, druk op het kettinkje en het effect ervan laten voelen, druk eraf als hij voorwaarts gaan. Dan de klep opwandelen, als hij erin staat wortel geven even staan en er weer uit, dat een paar keer herhalen, na drie keer lopen de meesten er zo op.

Vriendelijke manier:
geen druk, alleen lokken en lekkers geven, kan lang duren bij eigenwijze oudere paarden, werkt voor jonkies prima.

Maarre als je vandeweek een keer tijd hebt wil ik je ook wel even komen helpen hoor, maandag of dinsdagavond bijvoorbeeld? Met z'n tweeen is handiger dan alleen stinkmoddern.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:44

Manon2:
Alsjeblieft eerst de klep dicht/stang erachter en dan pas voor vastmaken. Je hebt er echt helemaal niets aan als het dier naar achter gaat en gaat hangen, geeft alleen maar trauma's.

Ook bij het eruithalen zie ik weleens taferelen... Eerst losmaken, dan pas de stang weg!!!
Of je moet natuurlijk een sullie of superopgevoed paard hebben die het allemaal snapt!

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:49


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:51

Hier op stal staat ook zulke gekko's. Eentje wil er niet in (tweepaards trailer) als er al een ander in staat, omdat ie de opening te nauw vind, dus zetten we die er eerst in en dan een andere.

Weer een ander wil er nooit in. Wat we dan doen is het volgende. Één persoon staat aan de ene kant van de trailer, een andere aan de andere kant en weer een ander houd het paard vast. De twee personen bij de trailer doen een longeerlijn om de achterhand en spannen deze aan. En ja hoor.. het paard loopt er zonder een centje pijn in. Lachen

Veel succes.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:55

Wat ook goed schijnt te helpen:
Je zet de trailer aan 1 kant tegen de muur, dan neem je een heel lang touw, die doe je om zn buik heen, dan dat touw door zn halster aan de onderkant en naar de voorstang (1 of 2x eromheen, als hij erg gaat hangen 2 x, minder gewicht in jou handen) Zo krijgt hij dus een druk op zn schoft en de plek waar jij zeg maar aanspoort normaal gesproken en het houd zn hoofd laag (zodat hij niet kan stijgeren etc) en als het goed is schijn je hem er zo in te trekken.. *LOL*
Heb ik geleerd op een praktijk week in oenkerk, dus niet een zelf verzonnen iets ofzo.. wie weet kan je dat een x proberen!?

Barb

Berichten: 12076
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-01 20:41

Ah Marja, als je een keer zou willen helpen graag!! Hulp sla ik natuurlijk niet af!!! Haha!
Of het nou een 1,5 paardstrailer is of een 2 paards die muts gaat er gewoon niet in!!!
Ondertussen sta ik mezelf helemaal pissig te maken omdat ik niet snap waarom ze er niet in durft. Volgens haar vorige eigenaresse stond ze altijd met een ander paard in de trailer als ze naar wedstrijdjes gingen. Zij zegt ook dat het geen probleem moet zijn als er al eentje in staat.
Maar ja, het zal er wel op neer komen dat ik geduld moet hebben Boos!


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 21:05

Romy, die longeerlijn-techniek van jou is niet geheel zonder gevaar. Ik ken iemand die met ontvelde handen naar de EHBO moest nadat hij die truc had toegepast bij een onwillig paard dat ging hangen. Bloederig zooitje werd dat toen...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 21:52

Citaat:
Op 2001-11-11 21:05, schreef Karin:
Romy, die longeerlijn-techniek van jou is niet geheel zonder gevaar. Ik ken iemand die met ontvelde handen naar de EHBO moest nadat hij die truc had toegepast bij een onwillig paard dat ging hangen. Bloederig zooitje werd dat toen...



Echt? ze vertelde tegen ons dat je zo IEDER paard erin kon krijgen, leek mij al stug, maar altijd het proberen waard toch? Maar dat het door je handen ging schuren raadde hun aan om dan het touw 2x om die voorste stang te slaan, dan komt er minder gewicht op jou handen...
Wij hebben het ook geoefend, dat ging natuurlijk super! *LOL* Maar dat paardje liep zelfs zonder iemand zo de trailer in! Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 22:57

Ik trek iig altijd handschoenen aan bij het verladen, om bovenstaande problemen te vermeiden!!
In Amerika heb ik volgende methode bij "onwillige" paarden gezien : één persoon loopt op de gebruikelijke manier met het paard in de hanger, wil het er niet in, staat nr. 2 bereid met een zweepje en "klopt" (NIET SLAAN !) het paard voortdurend met het zweepje op de nieren. Dit doet het paard geen pijn, het irriteert ze alleen maar. Als je paard een stap vooruit doet: meteen ophouden! Het leert dan dat het beloond wordt (ophouden met dat irritante geklop Lachen ) als het dát doet wat er van hem/haar verlangt wordt.
Het rottige is dat jij je paard nu persé in de hanger wilde krijgen omdat je weg wilde; ik zou de komende tijd gewoon in alle rust het verladen oefenen. ZONDER STRESS! Als hij erin gaat: belonen en er meteen weer uit. Als dit een paar keer goed gaat: hem/haar iedere keer een paar min. langer laten staan, voordat je hem/haar er weer uit laat gaan. Het is handig als je bij het verladen hulp hebt. Als je geholpen wordt, zorg er dan voor dat diegene de stang achter, RUSTIG dicht doet. Laatst stond ik bij iemand te kijken die het verladen aan het oefenen was. Dat ging eigenlijk hardstikke goed, totdat ze bij het punt aankwamen dat ze de stang achter het paard dicht maakte. Diegene had zoiets van: "Hij staat, snel dicht". Op dat moment deed het paard een klein stapje naar achter, kreeg die stang tegen z´n kont en raakte in paniek.
Konden ze weer helemaal van voren-af-aan beginnen Scheve mond\ !
Succes ermee! Sterre

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 23:02

Oeps Marja je hebt helemaal gelijk. Ik doe ook altijd eerst de klep dicht voordat ik Bolivia vastmaak. Dom van mij zeg om dat zo op te schrijven. Nou ja dna is het probleem ook opgelost.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 23:38

hai, ik heb 2 jaar moeten klooien voor mijn merrie de trailer in liep.
uiteindelijk ben ik bij monty roberts op manege zilvia's hoeve geweest, die gaf daar een clinic.
die had een speciaal halster (diervriendelijk) en toen luktte het mij.

word in ieder geval nooit boos.

ik wil je anders wel een keer helpen, heb het halster en wie weet.

voeren in de trailer wil ook wel eens helpen, gewoon elke avond voer er in.
maar wel een auto voor de trailer want een paard in een losse trailer kan niet, dan kiept de trailer om.

ook inderdaad nooit het paard vast zetten voor de boom er achter zit.
net zoals de klep snel dicht gooien en rijden maar want daar houden ze wel wat aan over.
ze moeten er zelf in lopen, niet sederen helemaal op hun eigen benen.
dan vergeten ze het niet!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jadero, SemrushBot, Trendiction en 44 bezoekers