Onbeperkt hooi of kuil voeren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Onbeperkt hooi of kuil voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 23:19

Las net in een topic over ruwvoer dat nogal wat mensen hun paarden onbeperkt ruwvoer (hooi of kuil) geven. Die van mij zouden dichtgroeien!
Hoe kan dat toch, dat er zulke grote verschillen bestaan?


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:24

Toen mijn pony nog goed gereden werd, kon ik hem onbeperkt kuil laten eten. Nadat hij 4 maanden stil had gestaan, of heel weinig had gedaan vanwege kreupelheid was hij inderdaad de laatste anderhalve maand dicht gaan groeien. Heel vervelend. Hij staat nu toch iets op dieet en ik hoop dat hij nu goed blijft lopen zodat hij niet weer zwaarder wordt.
Mijn pony werd voorheen nooit echt dik... Hij stopte met eten als hij vol zat... En door de beweging verbruikte hij blijkbaar genoeg...
Toen mijn pony slank in de wei stond, was de haflinger van de staleigenaar veel te vet... En ik voerde ook nog brok bij...
Ik denk dat de stofwisseling per paard verschilt...

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:28

Paarden die de hele dag buiten lopen, maar niet in een wei, kunnen heel goed op ruwvoer leven.
Ik ben ook iemand die onbeperkt hooi voert. Dit hooi komt overigens wel van onbemest 'natuurland'. Hierdoor is het grof en kruidig, maar bevat het niet teveel voedingsstoffen. Mijn beide paarden zijn absoluut niet dik.
Kuilvoer voer ik absoluut niet. Ik voer relatief weinig krachtvoer.
Met zulk 'arm' hooi zouden jouw paarden waarschijnlijk ook niet dicht groeien, tenzij je ze de hele dag op stal hebt staan.
Ik vond Symphony toen ik alleen maar met haar stapte, wat aan de 'dikke' kant, nou geef ik ook nog eens de voorkeur aan een wat schraler paard. Iedereen zegt dan dat ze er mooi uit ziet en ik zeg dan: ze is te dik.
En verder heeft het ene paard meer aanleg om dik te worden dan het andere paard, die verschillen die zijn er nou eenmaal.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 08:19

Ook als mijn paard vanwege weersomstandigheden oid 24 uur per dag op stal moet staan groeit hij zeker niet dicht van onbeperkt hooi. Hij heeft dan zo'n grote ronde baal de hele dag voor zijn snufferd staan. Ik dacht altijd dat hij dan wel dik zou worden maar dat is dus helemaal niet zo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:39

Ik denk ook dat het een soort van gewenning is voor een paard.
Als het paard gewend is (gewend raakt) dat hij 24uur per dag kan eten net zoveel als dat hij wil, dan zal hij zichzelf hieraan aanpassen. Een paard dat dit niet gewend is en dus gewend is om maar een bepaalde portie te eten, die weet eigenlijk niet beter als: hetgeen op te eten wat er voor zn neus ligt totdat het op is en er een nieuwe portie komt. Hiermee wil ik dus zeggen dat een paard die onbeperkt kan eten veel beter zijn grenzen kent als een paard die dat niet kan. "Mijn" vorige paard die kreeg ook onbeperkt kuil/hooi op een dag, ze stond wel veel buiten, maar als ze op stal kwam dan lag het hooi ook al klaar voor dr. Maar ze is nooit een tonnetje geweest kwa omvang. Het is maar net hoe je het bekijkt Knipoog

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 17:06

Ik denk zelf dat er ook verschil is tussen ruinen en merries - mijn merries eten altijd door, terwijl m'n ruinen op een gegeven moment stoppen. Herkent iemand dat?

bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:57

mijn paard, die nu intensief gerden wordt. 1 1/2 uur rijden en heuvel training. krijgt een hele bak bietten pulp met mais en gewoon 3 x daags zijn voer en kuil. met de mais en bietten pulp doe t i ook de hle dag en nacht en de volgede ochtend is het bijna op.

is een merry maar eed zich niet rond (niet dragend)

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:04

Bij ons wordt deze winter voor het eerst gevoerd door een baal op het land te zetten.

Je merkt in het begin dat ze zich idd volvreten maar nu is dat wel anders.
Ze passen zich idd aan en ze zijn helemaal niet te dik, een beetje spek mag wel.

Je kunt ook goed de rangorde zien op deze manier, de paarden die bovenaan staan eten eerst en als die klaar zijn mag de rest.
Iedereen krijgt dus genoeg te eten. Dat is wel anders als er met kruiwagens gevoerd wordt, dan is het gewoon knokken om het eten.

Ik merk wel dat mijn paarden (de rest ook ) er niet genoeg aan hebben.
Felix krijgt nog ong 3/4 biks bij en Danno een halfje. Nu zien ze er goed uit, tandvlees is mooi roze en ze hebben genoeg energie.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:38

Dennis vreet ook gewoon door. Ik ben nu nog een beetje aan het aftasten hoeveel hooi ik hem moet voeren omdat hij pas sinds dit weekeind bij mij thuis staat. Nu staat hij binnen(paar uurtjes op een klein weitje met een heel klein beetje gras, niet noemens waardig), krijgt een klein beetje brok. Eerst stond hij 24/7 buiten met bijna onbeperkt hooi(zodra er gezien werd dat het hooi op was op het land kreeg hij nieuw er bij) zonder bijgevoerd te worden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:46

ik denk ook inderdaad dat het ene paard sneller dik waord dan de ander..mijn kleine shet die krijgt 1.5 plak hooi op een dag en een halve kilo tot 1 kilo brok..
klinkt veel,maar ze is toch echt te dun...

Karaat_the_newforest op Instagram

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:24

Mijn tinker krijgt de laatste maanden hooi ipv kuil en ze is echt slanker terwijl ik niet zoveel met haar doe vanwege het rotweer. Ze loopt overdag op het land en krijgt aan het eind van de middag 2 1/2 plak goed grof hooi. En wat biks en een kilo wortelen. Ze ziet er super uit, het hooi is 's-morgens op en ze eet geen stro.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:28

Yorghos wordt niet extreem dik terwil hij hooi onbeperkt tot zijn beschikking heeft. De reden dat ik hem onbeperkt hooi geef is dat hij dan zelf kan bepalen wanneer hij eet en hoeveel.
Vaak staat hij ook gewoon lekker buiten als ik kom, het is dus niet zo dat hij alleen maar als een razende staat te eten.

* To Belg, or not to Belg *

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:29

Kuil kun je meestal wel meer voeren dan hooi, omdat in kuil vaak alle eiwitten ed weg zijn. In hooi kan vaak nog veel eiwit zitten, dus dan moet je zeker niet te veel voeren.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:31

is het niet zo dat er juist in kuil meer eiwit zit dan in hooi?

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:41

Nee, volgens mij niet. Volgens mij is het namelijk zo dat omdat kuil vaak lang ligt dat alle eiwitten eruit vervliegen. Hooi wordt tamelijk vers gevoerd waardoor de meeste eiwitten er nog in zitten.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:45

Kiamyd schreef:
Nee, volgens mij niet. Volgens mij is het namelijk zo dat omdat kuil vaak lang ligt dat alle eiwitten eruit vervliegen. Hooi wordt tamelijk vers gevoerd waardoor de meeste eiwitten er nog in zitten.


Kuil is "verser" dan hooi, en bevat meer eiwitten.

Ik ben een voorstander van onbeperkt hooi, ze blijven van het stro af en worden daardoor echt minder dik. De dravers in training (die dus niet dik mogen worden) krijgen onbeperkt hooi.

Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:52

Echt waar joh, is kuil echt verser dan hooi? Hmm dan moet ik dat toch nog eens na gaan vragen. DAcht echt dat het andersom was!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:53

Promptertje heet gelijk, kuil wordt vers in plastic verpakt, is vaak ook nog dampig als je een pak losmaakt. Hooi is juist wel gedroogd. Na het maaien laat de boer het liggen, de volgende dag wordt het gekeerd en een van de dagen daarna gebundeld en opgeslagen. Hooi dat van natuurweides af komt is ook nog eens niet bemest en daardoor nog minder eiwitarm en rijker aan kruiden e.d. Paarden die hoefbevangen zijn (geweest) kun je dan ook het beste hooi of zelfs overjarig hooi voeren.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:54

wij hebben voordroogkuil, dat van natuurland komt... lijkt net hooi, maar net wat vochtiger en daardoor stofvrij...
Ook mede omdat het verpakt is opgeslagen. kleine baaltjes die langer liggen vangen vaak veel stof of gaan schimmelen...


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 23:11

promptertje schreef:
Ik ben een voorstander van onbeperkt hooi, ze blijven van het stro af en worden daardoor echt minder dik. De dravers in training (die dus niet dik mogen worden) krijgen onbeperkt hooi.


Dat is nieuw voor mij. Is het echt waar, dat ze van hooi minder dik worden dan van stro? Ik heb een paar merries die wel raad weten met hun stro - ben ik ook niet zo blij mee .

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:12

Ja Kendra, het is echt waar, anders zouden we de koerspaarden niet zoveel hooi geven. Van stro krijgen ze juist zo'n pens!

Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Extremely rare and Beyond Compare

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:13

onbeperkt hooi kan ik me wel voorstellen onbeperkt kuil niet echt

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:28

Ik vind kuil vaak wel heerlijk ruiken! Ik zou het liefst een mengeling geven maar dan moet ik een adresje in de buurt weten waar ze die kleine baaltjes kuil verkopen. Sox was kuil gewend op de beide vorige pensionstallen. Ik vroeg toen al om hooi maar daar begonnen ze niet aan. Nu heb ik dus mijn eigen hooi en ze is minder vadsig. Op hooi moeten ze ook meer kauwen wat ook gezonder schijnt te zijn. Maar ik ben geen deskundige en kan dit niet hard maken. Ik heb vorige week een plak hooi in het land gegooid maar sinds dat nat is eet ze het niet. Kan de zooi eigenlijk wel weghalen. Misschien heeft ze nog steeds genoeg aan het gras op de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:52

Tussen kuil en kuil zit nogal een verschil. Ik heb op een manege gestaan waar ze van die natte kuil voerden die nog heet uit de balen kwam. Die kuil is niet geschikt voor paarden, veel paarden kregen er ook diaree van bij te veel voeren.
Ik voer nu echte paardenkuil en dat lijkt heel erg op hooi. Ik voer ook onbeperkt. Ik vind dat een paard eerst zijn energie moet halen uit het ruwvoer, daarna vul je aan met krachtvoer [ook voor de volledigheid van het voer].
Verder is het helemaal afhankelijk van de arbeid enhet type paard, hoe veel energie hij nodig heeft. Als mijn paard te vet wordt ga ik eerst minderen in het krachtvoer.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:59

joyce B schreef:
Ook mede omdat het verpakt is opgeslagen. kleine baaltjes die langer liggen vangen vaak veel stof of gaan schimmelen...


Als het maar droog genoeg in de baaltjes gaat, dan gaat het echt niet schimmelen als je het normaal op een droge plek opslaat. Mijn hooi is absoluut niet 'stoffig'.

Mijn schoonzus had zo'n plastic baal liggen voor 1 paard en een shet, ze heeft de helft weg kunnen gooien omdat het vol zat met: schimmel!!


En ik minder ook eerst in krachtvoer als ik mijn paarden te dik vind.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, fokfanaat en 46 bezoekers