'T gaat goed tijdens losrijden, in de ring fout!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

'T gaat goed tijdens losrijden, in de ring fout!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 22:38

Hoi,

Help me! Als ik op wedstrijd ga, dan ga ik altijd eerst gewoon 3 kwartier losrijden. Meestal gaat het goed.

Dit weekend ging het heel goed, tijdens het losrijden. Maar toen kwam ik de ring en hij gooit zijn hoofd de lucht in en zet zijn rug vast. Gevolg: 147 punten.

Soms gaat het wel gewoon goed op wedstrijd. Ik ben ook al een paar keer in de prijzen gevallen, en heb 5 winstpunten. Maar het is zo vervelend als je denkt dat het goedgaat en dat helemaal fout gaat. Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben? Wat kan ik er tegen doen?

Groetjes Maaike + Edje!

Tong uitstekenLive your life to tha max!:)


Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:05

Misschien word je zelf gespannen in de proef?
Probeer het zelfde te rijden als met het lorijden, niet strakker gaan pakken enz.
En blijf ontspannen!
Succes!!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:17

Eerst kijke of het probleem bij jezelf ligt, wordt jij zelf niet iets gespannen als je de ring in moet? dan moet je daaraan gaan werken.
Maar als je paardje zenuwachtig wordt op zo'n wedstrijd is het slim om het vaak te doen, zodat ze eraan went dat wedstrijdrijden helemaal niet zo heel bijzonder is.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:56

Misschien ga je zelf idd onbewust gespannen zitten. Of weet je paardje dat je tijdens je proef 'voorzichtiger' rijd, en d'r dus niet zo snel zou aanpakken als je thuis zou doen?

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:27

Ik heb eens in een clinic gereden waarvan de instructrice zei: eerst gaat het thuis goed, en bij het losrijden en in de ring niet. Daarna gaat het thuis goed en tijdens het losrijden maar in de ring niet. Dan groei je door naar de periode dat het thuis, tijdens het losrijden en in de ring goed gaat. Ga je een klasse hoger dan begint het weer van vorenaf aan. M.a.w. heb geduld naar mate je vaker op concours geweest bent gaat het vanzelf beter en komt de ontspanning wat meer..

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:48

Als je gaat losrijden dan doe je de oefenigen zoals ze jou uitkomen. Dus als je bijv. wil aanspringen in de galop, maar je paard is even niet goed ontspannen draaf je even door en dan pas galoppeer je aan.

Maar in de ring heb je geen keus. Een bepaalde oefening wordt gevraagd en als je paard dan toevallig tegen de hand is kun je niet even een volte draaien, maar je moet het op dat moment doen. Gewoon lekker dooroefenen. Met meer ervaring en goede les wordt dit wel beter hoor. En neem je instructrice anders eens mee op concours om je bij het losrijden tips te geven.

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 17:56

Thnx voor de tips! Ik zal er aan werken. Ik weet niet zeker of ik gespannen zit. Ik denk het niet. Want als ik lekker losrijd dan heb ik er meestal wel een goed gevoel over. Maar ik word wel gespannen als het fout gaat in de ring.

Tong uitstekenLive your life to tha max!:)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:48

Ik weet niet precies waar Kruisland ligt, maar misschien zou je naar een clinic van Harrie Oude Weernink kunnen gaan 'sportpsychologie' zeer interessant.
Meer info kan je bij deze link vinden [BM] Clinic Sportpsychologie Zuidholland/Brabant

Of Pipo pben, die kan je ook meer vertellen.
Mocht je deze zaterdag niet kunnen, er komen als het goed is meer clinics.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 10:25

ik heb hier ook last van alleen van het winter binnen dus buiten loopt ze supper... ik heb ook veel prive lessen gehad en dan gaat het allemaal goed maar zodra ik in de ring kom gaat het fout. toen kreeg ik een keer les van een vrouw die zei dat ik zelf veellste gespannen was en zelf ook heel erg trok. zei heeft mij geleerd om alles met je been te kunnen oplossen en ddat gaat nu een heel stuk beter zins in die lessen van haar heb ben ik echt voor uit gegaan. maar denk er aan het hoef niet altijd alleen aan de pony ligen het kan ook aan je zelf liggen probeer dan zelf heel rustig te blijven en niks met je hand doen en als je de proef in gaat dan moet je maar eens tegen hem gaan praten als ie verveld is. doe ik ook en dat helpt goed. want mijn paardje is heel kijkerig. en dat is er bijna af. maar een paard kan ook een spelletje met je spelen. hij rijdt dat goed in de inrijbak en in de proef niet. want als jij dan daarna de ring uit gaat zul je hem wel belonen dat doen er heel veel als ze een slechte proef hebben gereden. en dan denk het paard ow ik doe het dus goed dan kan die dat de volgende keer ook doen. je moet hem dus hard aan pakken. en als ie zijn proef slecht heeft gelopen dan rij je hem nog een kwartiertje in de inrijbak. om het af te leren probeer dit maar eens je kunt het altijd proberen. heb ik ook gedaan en bij mij helpt het wel. maar veel succes.

Evita sue v. Uphill M1 + 12
Ferox v. Uphill M1 + 16
Gediplomeerde instructrice en jurylid M2 dressuur

Maaikuh

Berichten: 76
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-04 19:51

Thnx! Volgende x als ik wedstrijd heb zal ik het zo aanpakken. Je hebt trouwens wel gelijk met dat belonen na de proef. Ik heb hem gewoon beloond en ik had zoiets van, nu heb ik het even helemaal gehad. Nu ik er over nadenk was dat helemaal fout.

Tong uitstekenLive your life to tha max!:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 43 bezoekers