discussie: dressuur vs springen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-01 13:26

Stelling:

met een dressuurpaard moet je ook springen.

Oke, kom maar op. Ik bewaar mijn opvatting even tot er wat reacties zijn.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 13:39

hmm, moeten, moeten, nee, het moet niet. Maar ik denk wel dat het voor het paard een welkome afwisseling is.
Maarja, afwisseling kan ook door een buiterit oid.
Ik zou, ook al rij ik Z ofzo nooit enkel dressuur rijden, kan me niet voorstellen dat het rijden dan leuk blijft voor het paard

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 13:40

Niet mee eens. Dressuur rijden met een springpaard is wel noodzakelijk, omdat dressuur naar mijn mening de basis is van het springen.

MAAR (en daar komt-ie): voor een dressuurpaard is het heel goed om z'n rug goed te leren gebruiken. Dus wat balkjes lopen kan absoluut geen kwaad, integendeel!

MOETEN springen vind ik echter te stellig.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 13:59

Zou niet weten waarom, hoewel (zoals Karin al uitgelegd heeft) af en toe een sprongetje (vooral in-uitjes) en cavalettiwerk erg goed voor de rug is.
En ach, als afwisseling? Je kunt nog zoveel andere dingen doen voor je paard.

Nee hoor, ik vind dat een dressuurruiter die niet wil/kan/durft etc. te springen zich absoluut niet schuldig hoeft te voelen tegenover z'n paard. Mijn dressuurinstructrice had trouwens een dressuurpaard (lichte tour) dat gewoon levensgevaarlijk was als er balken in de buurt waren. Die brak z'n benen, nek, ruiter, balken, alles tegelijk.... werd volledig motorisch debiel van springen! *LOL*

Grtz, Sonja

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 14:42

Citaat:
...werd volledig motorisch debiel van springen...


Net als ik! *LOL* *LOL* *LOL*

Toch maar weer eens een paar springlesjes nemen...

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE"> << < ...dreams are just goals without deadlines... > >> </FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-04-06 15:42 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 15:12

het paard van mijn instructrice is een beetje een opgefokt beestje, ze kan er zelf niet meer mee springen ivm blessure, nou heeft er gisteren iemand anders mee gesprongen en dat helpt echt heel goed want dan moet ie eens opletten en kan is goed voor zn rug. Ze zei zelf ook al dat op een bepaald moment wordt ie van dat dressuur echt helemaal kriegelig. Ik denk dus dat het zeker wel handig is!!! En van parcourtjes rijden wordt je alleen mar handiger is mijn ervaring.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 18:25

Een lekkere buitenrit! Das MOET pas. Vooral voor een dressuur of een springpaard!

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 18:28

ja dat zullen ze heerlijk vinden een buiten rit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 20:03

hoi
toch is het voor een dressuur paard en ruiter heel goed om af en toe een sprongetje te maken.het paard leert opletten en een dressur ruiter leert goed meegaan en dan bedoel ik op de manier dat je ook sneller reageert als ie ineens schrikt en wegspringt.maar er heeft laatst een heel artikel van in de p&s gestaan.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 20:41

Je kan niet met een dressuurpaard wat Z loopt opeens gaan springen. Wat ik bij ons nog wel eens ziet. Paard was zo stijf vanhet springen dat hij niet meer kon dressuren

Als je van het begin af aan goed bijhoudt is het geen probleem. Denk dat het inderdaad goed is voor de afwisseling.

Gr Pris


Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 21:02

MOETEN springe niet!
Maar het is een afwisseling. Ik ben een voorstander van veelzijdigheid. Eeen paard draait door alstie altijd moet dressuren! Beter gezegd. Als hij geen afwisseling heeft.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 21:17

ter afwisseling kun je het doen maar dan doe ik het vrijspringen of aan de longe erop 1 keer gedaan met Lot nooit meer misschien Renate binnekort maar ik echt niet he.
Als een paard het leuk vind kun je het voor de afwisseling doen maar hoeft niet paarden die vanwege problemen niet mogen springen worden tussen de oren niet slechter ofzo als ze het niet mogen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-01 10:10

Moeten was uiteraard wat sterk (is ook de bedoeling in een stelling).

Ik vind wel dat springen in principe goed is, zowel voor een 'dressuur'paard als voor een dressuurruiter. Zeker als ze jong zijn leren ze met springen om zelf na te denken en zich uit problemen te redden, en dat geldt ook voor de ruiter. Ik heb mensen gekend die met hun ver gevorderde dressuurpaard (lees: M) niet durfden te springen of zelfs maar balkjes te draven omdat hij daarvan achteruit ging. Dat begrijp ik niet. Een paard dat nooit gesprongen heeft moet je niet zo maar over 1.20 m jagen maar een klein sprongetje kan heus geen kwaad. (Prisca: hoe hoog had dat Z paard gesprongen? Ik vond het heel vreemd dat een paard dat toch redelijk soepel en getraind moet zijn, zo'n spierpijn ervan over houdt). IMO is het alleen maar goed voor een paard om afwisseling te hebben in zijn werk (sluit me dus geheel aan bij de rest) en een sprongetje is dan makkelijk geregeld. En natuurlijk kan dat ook met los springen, een buitenrit (boomstammetjes?), NH, of wat dan ook. Ik ben het met Laura en runningkawa eens dat je als ruiter er handiger van wordt, als je eens eern paar rare sprongen hebt leren uitzitten zonder je paard te storen. En ik merkte zelf dat het ook in je dressuurproef helpt, een middengalop rijd je dan ook echt vooruit, net als een barrageparcours.
Kortom, ik zal met mijn paarden altijd springen, voor hen, en voor mezelf omdat ik het gewoon leuk vindt, en zie dat ze er ook van opknappen. Als Pablo met dressuur wat moeizaam loopt, ga ik 10 minuten balkjes draven, en ben dan weer een heel stuk verder.

En nog een stukje verhalen uit de oude doos:
Toen ik met Trammelant nog wedstrijden reed, liep hij 2 dressuurproeven, een achttal proef en een springparcours. We waren uiteindelijk Z2 dressuur en M springen, en deden dat dus ook op een dag alle twee. Hij heeft zelfs nog een tijdje SGW gelopen, toen hij al 15 was. Hij is nu 24 en springen doen we niet meer, wel soms wat balkjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-01 10:34

Klinkt heerlijk afwisselend. Dan had jouw Trammelantje het een stuk beter dan verschillende Z-paarden in onze omgeving!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-01 10:42

Trammelant stond bij ons op de club ook bekend als het paard dat aan alles meedeed. Hij was ook vaandeldrager, liep mee in de parades, deed mee met verkleed springen, optochten etc. Gek genoeg eigenlijk want hij is half volbloed en redelijk nerveus. Ik ben er wel van overtuigd dat hij door de veelzijdige training nu nog steeds zo fit is. Hij wordt iedere dag gereden, en ziet er uit als een keizer.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-01 13:55

Citaat:
]

Net als ik! *LOL* *LOL* *LOL*

Toch maar weer eens een paar springlesjes nemen...



Waar ga je dan Springen??

Rij je trouwens op een Manege in de buurt?

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-01 14:42

ik ben het eens met karin,zat net met diezelfde zin in mijn hoofd toen ik de hare las(springpaarden moeten wel dressuur kunnen lopen anders heb je geen basis om te springen)tja en verder is haar gedachte de mijne!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 10:01

Springen is een vorm van dressuur. tussen hindernissen door moet je gewoon dressuur kunnen rijden. Je moet kunnen schakelen, passen kunnen verkorten en verlengen. Als je in-uitjes springt wordt het paard net een harmonica, kort-lang-kort-lang. Het is dus toegevoegde waarde voor dressuur. Het paard wordt er leniger van, en de ruiter wordt met zijn eigen techniek geconfronteerd. Ik vind een ruiter ook geen complete ruiter als deze niet andere dingen doet naast dressuur. Je moet ook een buitenrit kunnen maken en kunnen springen. Maar.... als je paard echt niet wil springen dan moet je het ook niet doen.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-01 10:18

Desiree,

sluit me aan bij jouw verhaal. Dat is wat ik eerder ook al bedoelde. Paard en ruiter worden er handiger van.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 10:20

dat vind ik ook. de ruiter krijgt er meer vertrouwen door een sprongetje, paard beter ruggebruik, en het is afwisseling!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 10:49

Ben het helemaal met Sonja en Karin eens. Dressuur is de basis. Ik vind springtalent veel bijzonderder dan dresuurtalent. Elk paard kan Z dressuur lopen (kijk maar naar die van mij! Lachen ). Niet elk paard kan springen! Het is niet voor niets dat in het springen zulke enorme prijzen te winnen zijn! Lachen

Ik kan ook goed begrijpen dat als een hengst talent heeft voor springen en dressuur, dat er dan meestal toch (eerst) voor het springen wordt gekozen. Je kan later altijd nog gaan dressuren. Zeker omdat dressuur ook de basis is. Ik rij nu op een nationaal springpaard, dat nog nooit een dressuurproefje heeft gelopen. Ze had 3 jaar stilgestaan voor ik er op ging. Maar ze kan alles, t/m bepaalde Z oefeningen! Springruiters zijn vaak erg goed om de basis netjes aan te leren.

Ik heb met mijn paard ook wel wat gesprongen. Mijn paard vond het prachtig zo lang het gewone hindernissen waren, maar zodra er een muurtje kwam ging ze gruwelijk in de stop. Daarom sprong ik alleen af en toe nog voor de afwisseling.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-01 11:37

Hierin heeft Jura gelijk, ieder paard kan z dressuur. Daarom probeer ik als ik ooit ga fokken, een paard te fokken dat goed kan springen. Iones kan het in ieder geval goed. Paddy helaas niet zo. Maar juist omdat dressuur basis is van springen, is springen heel goed om te gebruiken als oefening voor dressuur. En het houdt het paard fris tussen de oren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie