een beginner leren draven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

een beginner leren draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 16:19

Af en toe rijdt mijn vriend weleens op Azra. Stappen en sturen gaat allemaal goed nu, maar laatst wilden ik ze eens laten draven.

gevolg: vriend zit niet goed in evenwicht, Azra wordt daar een beetje bang van en zet haar benen zo raar neer dat ze bijna valt.

Wat kan ik hieraan doen? Hem eerst een keer in verlichte zit laten zitten (hij heeft nog nooit gedraaft) zodat hij er meer vertrouwen in krijgt?

Doordat hij onzeker is wordt Azra dat nl. ook

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before


Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:25

beginnen met kleine stukjes, bijvoorbeeld een lange zijde en dat langzaam opbouwen. Misschien in het begin even een halstertouwtje aan je paard hangen en een paar keer meelopen voor de zekerheid. Ik heb een vriendin van me een jaar geleden leren rijden en heb het op deze manier gedaan. Het hielp haar erg om de verschillende beenzettingen in stap en draf uit te leggen en te laten zien hoe je moet lichtrijden. Dus zelf eerst er even op en dan een soort clinic geven! Haha! Wel eluk dat je vriend het wil leren! Succes!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:33

Ik zou het paard aan de longe doen als diegene nog niet kan lichtrijden. Op die manier hoeft diegene niet op het sturen te letten, maar alleen maar op het ritme van het lichtrijden. Een beugelriem om de hals van je paard, zodat die persoon daar steun aan kan hebben en dus niet aan de teugels gaat hangen. In stap degene laten staan en dan weer zitten. Dat een paar keer achter elkaar en daarbij op letten dat degene de hakken laag houdt. Bij het staan ook bijvoorbeeld een keer diegene de armen helemaal omhoog brengen ofzoiets, dat diegene op z'n evenwicht moet letten en moet steunen op de beugels. Dat staan en zitten in stap laat je de persoon steeds sneller achter elkaar doen. Als dat goed gaat laat je het paard in draf overgaan. Zeg tegen de persoon: staan, zit, staan, zit. Zodat hij het ritme door krijgt. Dit oefen je steeds kleine stukjes, afgewisseld met het staan en zitten in de stap.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:33

Je kunt je vriend beter een paar lessen op een manege laten nemen.
Hij leert het dan ook meteen goed en ( het belangrijkste ) jou eigen paard heeft er dan niets onder te lijden, want je zegt zelf al dat hij een beetje angstig wordt.

WAAR DE KENNIS VAN DE RUITER OPHOUD BEGINT ZIJN GROFHEID

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 16:34

Longeren is zowiezo een probleem met dit weer, we mogen nl. niet in de binnenbak longeren. En als ik longeer wordt Azra boos op de zweep en gaat er met haar voorbenen naar meppen (moet binnenkort eens kijken hoe dat met dubbele longe gaat).

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:12

weet je wat heel erg helpt??? is stap aan de longe, of halstertouw. en dan de ruiter met de ogen dicht laten stappen. En 'm laten voelen wat ie eigenlijk voelt. En dan kun jij vragen van nou welk been is nou voor enzo. Dat helpt echt heel goed! Das een goede stap voordat je aan de draf begint. Dan voelt ie de beweging beter en kan die beter meegaan. snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:42

Ik zou het lekker aan een ervaren instructeur en een braaf manegepaard overlaten voordat er ongelukken gebeuren.
Alleen al het feit dat je je afvraagt of je hem in verlichte zit moet laten draven, geeft aan dat je echt geen flauw idee hebt waar je mee bezig bent. Dus hou het veilig en dus leuk voor iedereen; laat het aan een deskundige over.


Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:45

Ik zou het ook aan een deskundige overlaten, maar vooral op een ander paard, het liefst eentje die al honderd beginners heeft leren draven.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 20:00

Beginners leerde ik altijd draven met een riem om de paardenhals (stijgbeugelriem o.i.d) zodat ze zich daaraan konden "stabiliseren" ipv in de mond te zitten !

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 01:06

Ik ben het eens met Georgette!
Enne, verlichte zit is helemaal perfect hoor, maar moeilijk aan te leren voor een beginner.
Enne , As met haar voorbenen naar de zweep meppen?Hoe kan dat nu?
Zorg dat je steeds erachter blijft, en geef haar 1 duidelijke tik, zodat ze respekt voor je krijgt.
Ook duidelijk blijven als het om je lieveling Asra gaat, want je kunt t allemaal best! Knipoog

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 01:27

als je paard er onzeker van wordt lijkt het me fijner om je vriend op een manegepaard te zetten die het al vaker gedaan hebben... en dan gewoon blijven draven, totdat ie het ritme voelt.

Zo heb ik het bij mijn vriend, en mijn ex gedaan (maar dan tijdens buitenritten)

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:56

Ik ben het met de rest ook eens, die vinden dat hij het beter kan leren op een manegepaard.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-04 21:28

Natasha schreef:
Ik ben het eens met Georgette!
Enne, verlichte zit is helemaal perfect hoor, maar moeilijk aan te leren voor een beginner.
Enne , As met haar voorbenen naar de zweep meppen?Hoe kan dat nu?
Zorg dat je steeds erachter blijft, en geef haar 1 duidelijke tik, zodat ze respekt voor je krijgt.
Ook duidelijk blijven als het om je lieveling Asra gaat, want je kunt t allemaal best! Knipoog


Ze loopt braaf met de zweep erachter, maar echt voordat ik iets kan doen draait ze zich vliegensvlug naar me om en staat dan zo recht tegenover me. Normaal begin ik dan van vooraf aan, maar laatst was ik het zo beu dat toen ze ging omdraaien ik haar een lel met de zweep heb gegeven.
Toen werd ze echt helemaal pissed naar de zweep toe.

Mijn vriend wil niet echt leren paardrijden en al helemaal niet op een manegepaard. Eigenlijk is hij bang om erop te zitten, maar Az vind ie wel leuk. Denk ook niet dat hij zin heeft om op een manege te gaan lessen.

Ik doe Az wel een beugelriem om haar nek zodat hij daar steun aan heeft, teugels losser dan de vorige keer (hoeft hij daar ook geen steun aan te zoeken).

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:06

Als hij geen zin heeft om het echt te leren, dan zou ik verstandig zijn en ermee stoppen. Voordat je je paard verpest.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:20

nou zo snel verpest je je paard daar nou ook weer niet mee ik zou allen als je gaat draven even iemand mee laten rennen zo dat je paard goed op de hoefslag blijft. en dan die ander in het midden het ritme van het staan zitten aan geeft door het gewoon te zeggen na een paar keer lukt het dan van zelf wel je moet aleen zorgen dat je vriend je paard niet in de mond gaat zitten rukken
succes ermee

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:45

Eerst op de korte zijde draven, met lichtrijden. dat gevoel van ritme moet ook nog komen. Bij beide omdat iedereen een eigen rijstijl heeft. Daarna de lange zijdes pakken en tot slot de hele bak Lachen

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

boemel

Berichten: 8261
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:54

Ik zeg altijd dat ze in stap het buitenvoorbeen van het paard in de gaten moeten houden. Ik laat ze dan in stap al gaan staan en weer zitten als het buitenvoorbeen naar voren en naar achteren gaat. Zo leren ze de beweging en weten ze waar ze op moeten letten.

Dan beginnen met draf. In 1e instantie gewoon met iemand ernaast. Rechte lijnen zijn makkelijker dan op de volte. Dan ook weer concentreren op het buitenvoorbeen. Staan als het been naar voren zien gaan en weer rustig gaan zitten als ze het niet meer zien. Je kunt je stem goed begeleiden door op tijd 'staan - zit' te roepen.

M1+10


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, stoer en 11 bezoekers

cron