Staken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-01 18:41

Shadow heeft weer een nieuw trucje, hij gaat staken bij de uitgang. Ik kreeg hem vandaag echt niet meer voor of achteruit...pas als iemand hem bij zijn hoofdstel pakte en hem mee nam ging ie lopen, maar zodra ik kan dan weer langs de uitgang kwam kreeg ik hem niet meer vooruit.

Hoe moet ik dit nu weer oplossen?? Hij heeft dit nog nooit eerder gedaan en is trouwens best afgevallen (de singel kan een paar gaatjes strakker nu, zou ie te weinig voer krijgen?)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 18:51

Rijdt je met zweep? Ik zou hem dan een keer heel erg op zijn donder geven dat hij dat niet meer vergeet! Hij moet naar jou luisteren, dus zweep erbij!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 18:53

Citaat:
Op 2001-11-11 18:51, schreef Brando-S:
Rijdt je met zweep? Ik zou hem dan een keer heel erg op zijn donder geven dat hij dat niet meer vergeet! Hij moet naar jou luisteren, dus zweep erbij!


helemaal met je eens!!

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-01 19:01

Ik rij al met zweep en heb hem daarmee al een paar flinke tikken gegeven, maar ik wil dit niet met geweld oplossen Verdrietig

Ik heb met Iris al overlegd dat ze s'ochtends en s'avonds zelf gaat voeren (een handje bix en een halve kilo gebroken mais en hooi per keer)

Ook ga ik vragen wanneer ie voor het laatst ontwormd is...
Als dat niet helpt, laat ik de DA maar eens kijken, maar zover is het nog niet...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:05

Ik vind het ook niet leuk om iets met geweld op te lossen, maar soms is dat gewoon nodig. Ik denk verder niet dat het aan het voor ed ligt. Waarschijnlijk is hij nu zover dat hij wil kijken hoever hij bij jou kan gaan. Hij probeert je denk ik gewoon uit. Iig veel succes ermee!]

Groetjes Joleen

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:08

zou niet weten hoe je t op moet lossen. misschien m net zo lang daar laten staan tot hij weet dat t geen zin heeft, niets doen zolang hij ook niets doet. misschien dat ie dan doorkrijgt dat t geen nut heeft, hij moet nou eenmaal lopen. Shico kan dat ook heel leuk doen, als ik langs de manege kom wil hij daar t terrein op en er vervolgens nooit meer af. gekke knol!!! kijk, ik blijf er wel gewoon op zitten en doe niets, maar daar moet je veel geduld voor hebben. kan me voorstellen dat dat een keer op is, zou bij mij ook zo zijn. gelukkig kan ik er de lol wel van inzien, maar het is gewoon godsgruwelijk irritant!!! ik hoop dat je er wat aan hebt, anders kan je misschien de ingang/uitgang op de een of andere manier wat verder weg maken door er een lint voor te hangen, dan kan hij daar ook niet meer gaan staan

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:09

Citaat:
Op 2001-11-11 19:05, schreef Brando-S:
Waarschijnlijk is hij nu zover dat hij wil kijken hoever hij bij jou kan gaan. Hij probeert je denk ik gewoon uit. Iig veel succes ermee!]



dat denk ik ook

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:11

Als 'ie zo afgevallen is, dan zou ik toch gaan denken dat 'ie iets mankeert en daardoor het werk niet helemaal aan kan en er dus onderuit probeert te komen door in staking te gaan. Wordt hij wel op tijd (en goed!!!) ontwormd? Als een pony afvalt is daar altijd een reden voor. Mogelijk krijgt hij inderdaad te weinig voer en dus ook te weinig energie om te werken. Kijk daar eerst een naar.

Als het echt rottigheid is, puur niet WILLEN werken ipv niet KUNNEN: Pak 'm dan goed aan, zweep erover (of iemand anders met een longeerzweep), sporen erin, eventueel met de bezem erachter (niet slaan met de bezem, maar prikken met de borstel!) en geef 'm ook niet de kans om stil te staan, opsluiten tussen been, hand en zit en voorwaarts houden, eraan rijden, ipv meeliften, zodra je voelt dat hij terug komt in tempo pak je 'm aan, niet wachten tot hij echt stil staat. Iedere voorwaartse reactie is goed, als hij maar niet langzamer gaat.

Nulla tenaci invia est via

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-01 19:17

Ja Margreet, ik denk dus dat ie te weinig voer krijgt, daarom gaat Iris vanaf nu ook zelf voeren. Morgen vraag ik dus ook gelijk ff wanneer ie voor het laatst ontwormd is.

Verder weet ik nog niet zeker of wel het wel rottigheid is, daarom wil ik het dus niet met geweld oplossen, eerst maar eens kijken of het anders kan.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:25

Tja, de een noemt het geweld, de ander noemt het duidelijk zijn en grenzen stellen. Staken (uit rottigheid, niet om een andere reden) mag niet. Punt.
Als het aan het voer ligt: Met een handje bix kom je er niet hoor, daar moet echt wel wat meer in dan!
Misschien ook wat hoogwaardiger voer, waar meer energie in zit.

_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-11-11 19:25 ]</font>

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-01 19:32

Tis maar een Welsh A hoor hihi

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:48

mijn pony doet dat altijd als ik de bak uitga om bv even wat te pakken of als ik aan het aansingelen ben loopt ie ook weleens de bak uit en dan wil die de bak niet meer in dan gaat ie stilstaan achteruitlopen maar ik geef niet op en houd het zweepje er goed bij en dan geeft ie zich wel over en loopt dan de bak wel weer in!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 10:54

Toon is ook een staker, hij doet het trouwens bijna nooit meer, maar ik heb het opgelost door hem voor te zijn. Meestal voelde ik het staken aankomen doordat hij op een beenhulp ging vertragen i.p.v. versnellen. Dan liet ik hem zelf halthouden nog voordat hij dat zelf ging bedenken. Het gekke is dat ik hem dan zo weer vooruit kreeg, terwijl hij als hij stilstond door staken ik hem met geen zweep of sporen meer voor- of achteruit kreeg!

Dus: je hersens gebruiken en doortastend optreden. Wil hij niet vooruit? Dan maar achteruit! Werkt soms ook goed!

Enne: staken heeft altijd een achterliggende oorzaak die je niet altijd weet, maar waar je wel je ogen voor open moet houden. Dat doe je dus al, want je vermoed dat het voeren of ontwormen niet helemaal goed gaat. Paarden kunnen (Helaas) niet praten en vertellen je op een soms heel vreemde manier dat ze zich niet zo prettig voelen!

Succes! Mieke

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 11:54

Citaat:
Op 2001-11-11 19:01, schreef Ineke2:
Ik rij al met zweep en heb hem daarmee al een paar flinke tikken gegeven, maar ik wil dit niet met geweld oplossen Verdrietig



Volgens mij zit er echt niets anders op. Als je hier te soft op blijft, gaat hij het steeds vaker doen, en op elk willekeurig moment en plaats. Dus ik zou als ik jou was hem toch even vooruit rammen......veel succes ermee.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:51

wij hebben ook zo'n pony flink je stem gebruiken kan helpen en de zweep erbij. je kunt hem ook opzij trekken dat help bij die pony ook als ie dan eenmaal een stapje doet loop ie (soms) wel weer. Koe Lachen

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 17:09

Ik neem aan dat de ingang aan de zijkant van de bak zit. Ga op de volte aan de andere kant van de bak en werk hem lekker door. Verplaats je volte steeds iets verder richting uitgang. Als je dit probleem op wil lossen met een zweep kan je weer een ander probleem krijgen, dat hij helemaal niet meer langs de uitgang wil omdat hij daar straf krijgt. Pas daar voor op. Ik weet niet of je op- en afstapt in de bak, ook dit kan een oorzaak zijn. Mischien stopte je altijd bij de uitgang om af te stappen en eruit te gaan, of ga je op de paarderug de bak uit. Het kan verschillende oorzaken hebben waarom je paardje dit doet. Probeer dit eerst uit te vinden en door je patroon te veranderen kan dit verbeteren. De zweep erop is niet altijd de goede oplossing...Succes

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 19:29

haha de truc met het hek. Die heeft Lois ook gehad en die probeert ie steeds als er een nieuwe berijder op z'n rug zit. Bij mij is het over toen ik hem (voor mijn doen) flink op z'n donderheb gegeven. Hij ging ook telkens stilstaan en was dan met geen manier meer voor of acheruit te krijgen. Naar heel wat ergernis heb ik de zweep gepakt en hem zonder wat te zeggen een flinke lel over z'n neus gegeven. Hij dacht dat er stroom op het hek stond en heeft het nooit meer geflikt. Ik schaamde me behoorlijk voor m'n eigen boosheid waarmee ik die mep uitdeelde maar het heeft wel nut gehad en vooral omdat ik er niks bij zei. Als ik had zitten vloeken weet ik zeker dat ie gewoon door was gegaan, maar nu associeert hij kwallen bij het hek met mij op z'n rug met een rotgevoel en flikt ie het niet meer. Er zullen best vriendelijkere methodes zijn, maar deze heeft mij goed geholpen Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 22:19

Ik heb hetzelfde probleem gehad met bram. Maar dan niet bij de deur, maar een bepaalde hoek van de bak. Hij werd dan kijkerig, stond in eens op de rem, en kwam omhoog. Na het omhoog komen ging hij vol in zijn achteruit. Ik heb een keer een heel rondje achteruit gestapt. En steeds proberen omhoog te komen. Uiteindelijk was ik het zo zat. Eerst tik met zweep, maar dan kreeg ik zo'n gigantische rotbok dat ik er half naast hing. Toen met sporen, hielp ook niet. Uiteindelijk heb ik hem op een volte gezet, vanuit de volte hoefslag volgen richting *eng ding* en handen weg, opdrijven en bij de minste of geringste tempo verlaging tik met de zweep. Het heeft twee dagen geduurt. Maar hij ging er langs. Die periode zat hij niet lekker in zijn vel, hij had last van zijn rug, en at bijna niet. Na een week DA erbij gehaald, en ja hoor het was niet psygisch maar iets lichamelijks.

Het kan bij Shadow dus allebei zijn..
Misschien heb je iets aan mijn tip misschien niet.Succes

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:07

IJsco was ook een staker, inderdaad het erf niet af willen en tijdens buitenritten ineens iets zien, stoppen en niet verder willen. Ook had ze altijd haar eigen route in haar hoofd en als ik dan een bepaald paadje in wilde stond ze dus stokstijf stil.
Tja...en als een Fjord iets echt niet wil...het heeft me allemaal veel moeite gekost.
Heb eerst geprobeerd om het aan te pakken op de manier "je wilt stilstaan, okee dan ZAL je ook stilstaan" - helaas vond ze dit een prima oplossing zodat we er een kwartier later nog net zo stonden.
Toen ben ik er een paar keer afgegaan, dan liep ze wel gewoon met me mee. Toen het voor mij dus duidelijk was dat het gewoon prutsmuts was, heb ik dat niet meer gedaan. Anders gaat je pony op een gegeven moment bepalen wanneer jij af moet stijgen. Ook niet helemaal de bedoeling.
Toen geprobeerd om om te draaien, als ze dan wegstapte weer terugdraaien en doordrijven!!! Dit hielp bij mijn vorige bijrijdpaard goed, was ook een staker.
Toen was er voor IJsco nog maar 1 manier over: flink op haar donder geven. En daar heb ik heel erg moeite mee gehad, ik hou er helemaal niet van om te slaan oid maar nu zag ik geen andere oplossing. Hier werd ze altijd vreselijk boos van, bokte de benen onder haar kont vandaan maar vertikte het nog steeds om vooruit te gaan. Maar ja, de aanhouder wint uiteindelijk, ook al kostte dit gedonder me vaak wel een half uur van het rijden als ik een uurtje weg ging.
Uiteindelijk was het hele staakgedrag over en was ze goed aan het been. Dus er zijn verschillende manieren om het op te lossen, per paard zal het verschillend zijn hoe ze er op reageren.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 12:49

Ik weet niet hoe oud shadow is maar bij jonge paarden is dit een fase die een paar weken tot maanden duurt en gaat vanzelf over.
Niet gaan meppen met zweepjes, sporen erin oid, dit helpt toch niet.
Gewoon volhouden en alssie een stap bij het hek vandaan gaat flink belonen.
Tis even een rotperiode maar daar moet je doorheen. Tjody (3,5jr) heeft deze periode net achter de rug, het is wat frustrerend maargoed. Probeer het hek te ontwijken, dus eerder afwenden zodat shadow niet bij het hek kan komen.
Kom je er toch in de buurt, goed buitenbeen eraan houden, eventueel zweepje aan de buitenkant en bijtikken achter je kuit en goed binnenteugel van de hals. Met je binnenbeen goed naar je buitenteugel drijven en zo stevige stelling vragen.
Zorg ook dat er geen afleiding voor hem is in die hoek bij het hek (mensen die staan te kijken oid), dit verergert het gedrag.

Als je deze fase hebt gehad komt het punt dat ze overal stil gaan staan, ook dat gaat weer over.

Succes,
'Viv

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 23:06

Als je geen zin hebt om te gaan slaan helpt gewoon blijven stilstaan ook goed hoor, maar trek hier wel de tijd voor uit. Staat hij stil dan ook echt stil blijven staan, en wil hij gaan lopen dan nog lekker een poosje blijven staan totdat ie echt niet meer wil stilstaan (al duurt het driekwartier) nix zeggen, niet boos, niet vrolijk, gewoon onstspannen blijven zitten. Wedden dat het werkt. of je paard moet goed op beloning van je stem reageren, dan belonen bij ieder stap vooruit....ligt aan je paard.

Succes en probeer slaan te voorkomen als het niet hoeft!!

Elise

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 12:36

Mmmmmm hij staakt bij de uitgang van de bak maw 'ik heb geen zin meer'. Lijkt me echt niet dat aan het voer ligt of heb ik dit nu weer verkeerd begrepen. En Ineke een keer een tik is niet zo'n ramp hoor onthouden dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken!!!!!

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-01 14:52

Hoi!

Ik ben ziek dus ben niet meer geweest, maar heb wel overlegd aan de telefoon en het blijkt dus dat idd een paar dagen alleen brood en wortels heeft gehad...
Ontwormd word ie gelukkig wel goed en op tijd.

Nu voert Iris hem zelf en komt het niet meer voor dat ie te weinig krijgt gelukkig, ik voel mij ontzettend schuldig dat ik boos ben geworden en hem een paar tikken heb gegeven... Verdrietig

Maarja daar is nu niets meer aan te doen, ik hoop dat ie snel weer wat levendiger is! En Lisette het is niet zo dat ik over me heen laat lopen ofzo (tenminste zo ver ik weet niet) maar ik probeer gewoon of ik het zonder geweld ook het probleem op kan lossen en nu ik weet dat ie idd niet genoeg voer heeft gehad ben ik daar heel erg blij om.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 10 bezoekers