Al twee maanden een dik been!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Al twee maanden een dik been!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 00:11

Hallo,

Mijn verzorgpaard (Belgisch trekpaard) heeft nu al twee maanden een dik been. De binnenkant van de bovenkant van haar rechterachterbeen is dik. Ze heeft met beleren een ongelukje gehad en is toen 'door' het hek heen gesprongen. (ze wilde er overheen, maar dat ging niet toen heeft ze het hek er uit gesprongen) ongeveer een week daarna werd haar been heel dik. De dierenarts heeft er veel vocht uitgehaald en zei dat het weefsel los was van de huid. Ze moest toen een tijd op stal. Ze staat nu nog steeds de hele dag op stal en haar been is nog steeds dik Verdrietig

De ene dag is het dikker dan de ander en sinds kort is het niet meer zo warm. Vandaag voelde het hard aan. De bult is nu ongeveer een volle grote hand Scheve mond

Wat denken jullie dat het is, want ik vind het echt veeeel te lang duren. Zouden er misschien wat botsplinters afgesprongen kunnen zijn???

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:39

Geen idee. Spoel het iig een paar keer per dag met koud water af over de pezen. En laat gewoon de veearts nog eens komen als je er niet gerust over bent.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:13

Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat als je paard al twee maanden op stal staat dat de benen dan dik zijn cq blijven. Als ik dat doe met mijn paard krijgt hij ook dikke benen...

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:21

wat is de reden dat hij op stal moet blijven staan? rust roest zou ik zeggen. het beste is toch veel bewegen. mijn paard heeft ook snel een dik been na een wondje (hoe groter het wondje hoe dikker het been). dit gaat alleen weg door hem veel beweging te geven (stappen). je kan evt. appelazijn geven ter ondersteuning. je hebt het over een bult. misschien is het vocht wat niet weg kan? ik zou eens met je dierenarts overleggen.
je kan anders ook pijls en offereins bellen voor advies - die hebben gratis telefonisch spreekuur iedere werkdag van 12.30 tot 13.00. (het telefoonnr kan je via de site - te bereiken via paardenpagina.nl vinden) suc6!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:42

Aangezien dat er nu een harde grote bult is zou het best kunnen dat er een ontsteking zit. Ik zou toch de DA hier over contacteren (ik ben sowieso heel alert met dikke benen).
Afspuiten met koud water en stappen is er zeker goed voor maar eigenlijk duurt 2 maanden voor een blessure al veel te lang.
Succes ermee!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 12:46

Ik zat nog even na te denken. Als de bult hard is, kan het toch ook gewoon een schieffel zijn? Dat kan meestal (als het niet op een pees zit) niet zoveel kwaad.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:10

Volgens mij houden paarden wel vaker een harde bult over aan een blessure (ik ken althans meerdere paarden die dat hebben) Loopt ze eigenlijk nog kreupel?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 13:55

Estragon schreef:
Volgens mij houden paarden wel vaker een harde bult over aan een blessure (ik ken althans meerdere paarden die dat hebben) Loopt ze eigenlijk nog kreupel?


Ik heb nog nooit een paard gezien die een bult overhoud ter grote van een vuist...
Ik zou nog maar s de Da bellen, klinkt niet echt goed!

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 14:19

Estragon schreef:
Volgens mij houden paarden wel vaker een harde bult over aan een blessure (ik ken althans meerdere paarden die dat hebben) Loopt ze eigenlijk nog kreupel?


Nee, ze loopt niet kreupel, maar dat heeft ze eigenlijk helemaal niet echt gedaan.

Ze moest op stal blijven staan, omdat de huid (volgens de DA) los is van het weefsel. Dit kon alleen maar weer aan elkaar groeien als ze op stal bleef staan.

Bedankt voor de reacties OK dan!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:26

Aramat"]
[quote="Estragon schreef:
Volgens mij houden paarden wel vaker een harde bult over aan een blessure (ik ken althans meerdere paarden die dat hebben) Loopt ze eigenlijk nog kreupel?


Ik heb nog nooit een paard gezien die een bult overhoud ter grote van een vuist...
Ik zou nog maar s de Da bellen, klinkt niet echt goed!
[/quote]

Een vuist is wel erg groot ja Bloos Naja het is ook een groot paard Knipoog !

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 17:53

Als het goed is komt binnenkort de DA weer. Ik zal laten weten wat hij ervan zegt....

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 22:01

De eigenaar van Vera heeft de DA gebeld en volgens de DA is het littekenweefsel... Wel raar dat het nu dan weer dikker was dan twee dagen geleden en dat het ook weer warm was...
Nou ja, ik hoop dat de DA gelijk heeft Lachen

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:12

Als ik jou was en je laat de veearts komen vraag of die een scan wil maken
Want het klinkt als een pees blessure, dus kan je beter zorgen dat die dat ding al mee heeft voor het gaval dat die dan nog is moet komen met dat ding