Castratie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 20:14

Mijn nieuwe paardje is afgelopen woensdag gecastreerd. Alles is goed gegaan, maar nu heeft hij er veel last van. De operatiewond is opgezet en hij heeft er pijn aan.

De D.A. heeft gezegd om nog even te wachten met iets te doen. Hij staat de gehele dag in het weiland. maar andere mensen die ik spreek zeggen dat ik met een zachte straal moet koelen.

Wie weet hoe dit nu precies zit? Verward

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:18

Ik moest de wond iedere dag twee keer afspuiten met koud water. Niet de straal er recht opzetten natuurlijk maar vanaf boven erlangs laten lopen zeg maar.
Bel de da nog een keer en zeg gewoon dat je er niet gerust op bent en vraag anders of hij toch even langs wil komen. Bij mijn paard werd het ook dik en toen heb ik ze ook een keer extra laten komen. Vind hij heus niet raar ofzo hoor!

irene01

Berichten: 100
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:30

gewoon 2x per dag 10 minuten afspuiten en verder lekker laten lopen. als het na een week nog super dik is dierenarts laten komen om antibiotica te spuiten..Zou hem met dit weer wel binnen laten en aan de hand stappen. paard is toch herstellende van operatie en die laat je niet in regen en wind lopen!!!

Natas

Berichten: 158
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 11:34

Ik moest het ook 3x per dag afspoelen met koud water en ik moest 3x per dag met hem stappen. Maar mijn paard stond op stal, dus ik denk dat dat niet nodig is als hij op het land staat.

Bij mijn paard werd het trouwens ook erg dik, ik heb de veearts ook nog 2x extra laten komen. Op zaterdag en zondag, dat werd een leuke rekening. Hij heeft toen nog een plasprik gekregen om het vocht af te voeren. Ik zou bij twijfel dus even je dierenarts bellen.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 14:05

ik heb altijd geleerd afpuiten met een zachte straal en veel stappen en dat een paar keer per dag zelfs. En een schone omgeving.

mojo
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:58

Ik zou als ik jou was niet afspuiten, ivm bacterien die dan in de wond lopen als de wond week is.
Bij mijn paard mocht ik er niks aan doen, gewoon veel in het land zetten, en anders 3 tot 4 keer met hem aan de hand stappen.
Het kan ook heel dik worden net of er een meloen onder hangt dat is niet erg, ook als het nog af en toe bloed(druppels is niet erg loopt er een straaltje uit moet je de DA wel bellen)
Voor de rest zou ik me er niet zo heel erg druk over maken, het lichaam van je paard lost zelf ook een heleboel op.
Mijn paard is een maand geleden geholpen, en na 8 dagen kon ik alweer met hem trainen.

Succes ermee!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:25

Juist wel in de wei. Daar is de infectiedruk heel veel lager dan op stal... Als jouw paard altijd op de wei staat, zou ik hem lekker buiten laten staan!

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 15:04

Het is nu twee weken geleden en hij staat inderdaad heerlijk in het land. De zwelling is weg en meneer voelt zich topfit (zeg maar ...te topfit). Ik wilde vanavond beginnen met longeren, om hem rustig weer in training te zetten. Ik denk zelf dat het geen kwaad kan, maar misschien hebben jullie nog tips?

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:00

fijn dat het helemaal is goedgekomen

De training rustig opbouwen is de enige tip die ik kan geven... maar dat wist je zelf al Knipoog