tinker stamboeken

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

tinker stamboeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 15:40

Voor een ander heb ik even een paar vargen

Welke 2 stamboeken (namen, adressen) zijn er?
Wat is het verschil tussen deze 2 stamboeken?
Welk stamboek ben jij lid van en vooral waarom?
Wat is de 'beste'?

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:47

Mijn tinker staat nog nergens ingeschreven.
Je hebt het Nederlands Stamboek voor Tinkers en je hebt de ICS.
Zijn al veel discussies over geweest, ook hier op bokt.
Kijk maar eens met de zoekfunctie.
Als ik Novia ergens inschrijf wordt dat bij het NST. Daar heb ik een beter gevoel bij. Maar dat is persoonlijk.


Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:26

www.irishcob.nl en www.tinkerstamboek.nl zijn de website van de tinkerstamboeken.
Flanna stond bij de vorige eigenaresse ingeschreven bij het NST maar ik heb later zelf voor het ICS gekozen.
Maar wat jou het beste lijkt moet je helemaal zelf weten.
Gewoon beide website's bekijken en desnoods vragen stellen aan 'de verantwoordelijken'. Dan kom je er wel achter wat jou het beste ligt.
succes OK dan!

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:32

Wij zijn bij de ICS aangesloten. Dat was eigenlijk louter toeval. We wonen in België, dus naar een keuring gaan in Nederland was zowieso al heel ver rijden. Er waren in augustus 2 keuringen van de beide stamboeken op hetzelfde moment. We hebben gewoon het stamboek gekozen waarvan de keuring het dichtste bij ons lag. Het scheelde toch 100 kilometer. Qua inschrijvingskosten enzo zijn ze elkaar waard (lees: allebei erg duur Knipoog ).

En ja, of je het nu wilt of niet, je wordt toch een beetje in de discussie gesleurd als je je bij één van de twee stamboeken aansluit.

Ik hoop in elk geval dat in België maar één stamboek komt binnenkort. En voor mij maakt het niet uit welk. Twee stamboeken voor hetzelfde ras, dat vind ik werkelijk de reinste onzin *LOL* . Dat had gewoon nooit mogen gebeuren.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:47

Oja, bij het NST worden de tinkers in 4 verschillende types onderverdeeld en bij de ICS niet. Maar dit betekent niet dat de ICS tinkers die slanker zijn bijvoorbeeld niet toelaat. Op ons keuringsformulier stond bijvoorbeeld 'sporty type'. Maar het is niet omdat mijn tinker een sportief type is (zo hoort ze het graag, met haar dikke grasbuik in de zomer Knipoog ), dat ze daarom geen cob is. Het ras heet gewoon 'cob'.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:09

Ik moet mijn paarden ook nog laten keuren, en ik laat ze ook bij het ICS keuren. Voor de verschillen kun je het beste op de sites van beide stamboeken kijken, en eventueel telefonisch of via mail verduidelijking vragen als je dingen niet snapt. Het "beste" stamboek moet denk ik nog uitgevonden worden, dus dat is denk ik gewoon persoonlijk waar jij je het beste bij voeld, en dat is voor mij de ICS maar voor een ander kan dat het NTS zijn. Zoveel mensen zoveel eisen.. Lachen

Als je trouwens wilt weten hoe ICS paardjes eruit zien dan kun je op de stamboeksite http://www.irishcobsociety.net/ foto`s zien van alle tot nu toe goedgekeurde paarden. Je moet dan als naam: Irish en dan "zoek op reeks". Dan verschijnen alle Irish Cobs en Irish COb crossbreds, met eventueel de behaalde premie als hij geprimeerd is.
De code die achter de naam staat geeft trouwens leeftijd en geslacht aan. Voorbeeld:
Aileen {Irish Cob F} ICS M 528023-200301421 23/05/1999 COI: 0.0%
Irish Cob F = merrie; Irish Cob M = hengst en Irish Cob N = ruin
23/05/1999 = de geboortedatum


Maar hoezo deze interesse? Zelf een paardje op het oog? Lachen

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:01


flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:18

Piaffe schreef:
Wat is de 'beste'?

Het beste Tinkerstamboek is het INCTSS Haha! Knipoog

Ik ga mee met de bovenstaande antwoorden. Neem contact op met beide stamboeken, stel je vragen, denk na, ga kijken bij de keuringen en hengstenshows, leer mensen van de beide stamboeken kennen en kies uiteindelijk degene waarbij JIJ je het beste op je gemak voelt.

Fayette staat ingeschreven bij het NTS en ik sta nog steeds 100% achter die beslissing om haar daar in te schrijven OK dan!

Bonte
Berichten: 6055
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:58



Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:25

Ik heb gekozen voor het NTS, waarom omdat toen ik lid werd het ICs nog niet erg bekend was en ik voor het langst bestaande stamboek (in Nederland) ben gegaan. Verder heb ik genoeg discussie/ruzie's gezien tussen de vereniging en het stamboek en aan de hand daarvan leek het NTS me een betere keuze.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:01

Ook wij kiezen ervoor om voor het NTS te gaan. Ik heb de discussies gevolgd en een beetje sfeer geproeft bij beide stamboeken, en voelde me gewoon het beste 'thuis' bij het NTS.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 19:52

Ik vraag dit voor een collega die een tinkerveulen heeft en zich graag wil aansluiten bij een stamboek. Vandaar. Krijg dus het idee dat er niet heel erg veel verschil tussen zit, dus ze zal maar eens moeten kijken. iig bedankt

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:53

Ik heb het gevoel als je niet echt een Cob hebt maar een ander type dat je dan beter voor het NTS kiest omdat je bij het ICS met een "sporthorse" zou zitten dan wat eigenlijk geen basispaard is naar hun omschrijving.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 19:54

Pff geen verschil zegt ze hahahahha

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:07

sonjabelgium schreef:
Ik heb het gevoel als je niet echt een Cob hebt maar een ander type dat je dan beter voor het NTS kiest omdat je bij het ICS met een "sporthorse" zou zitten dan wat eigenlijk geen basispaard is naar hun omschrijving.



Ik denk dat dat een misverstand is dat voorkomt uit de onderverdelingen die bij het NST gemaakt worden. Bij de ICS van ierland waren deze onderverdelingen gewoon niet bekend, ze werden niet gemaakt. Dus daarom doet het dochterstamboek er ook niet aan mee.
Een tinker is pas een crossbred als hij gewoon te veel van een ander ras heeft. Maar het is niet omdat je tinker wat fijner is, dat hij geen raszuivere cob wordt. Ons paardje is ook sportief gebouwd (voor de dressuur) en het is evengoed een irish cob. En bovendien betekent het niets ergs als je paard 'crossbred' opgestempeld krijgt. Er zit gewoon iets meer van een ander ras is.

Maar als je bijvoorbeeld graag wat meer pit in je paard hebt, dan is dat toch juist leuk als je een tinker met meer welshbloed hebt? Of als je het groots inziet, een shire kruisen met een tinker?
Wij houden toch ook van arabo-friezen. En tja, dat zijn geen raszuivere friezen meer, maar ze zijn uitermate geschikt om mee te mennen *LOL* . Het is trouwens maar goed ook dat er wat ander bloed met die friezen gemengd wordt.

Het belangrijkste is in de eerste plaats dat jij tevreden bent met je paardje. Volgens mij is er onder tinkers zoveel variatie dat je niet ongelukkig kan zijn als jou tinker lichtjes verschilt van "de gemiddelde tinker". Smaken verschillen toch. Dus ik zou ook graag een crossbred kopen die een wat fijner hoofd heeft en wat frisser staat.

Als de afstand van beide stamboeken toen op die ene keuringsdag even ver was geweest, had ik waarschijnlijk gewoon een muntstuk opgeworpen. Ik voel me ook niet bijzonder veel 'gelukkiger', nu ons paardje (ICS-) papieren heeft.

Nu ja, ieder zijn plezier Lachen . Gelukkig worden niet-gekeurde tinkers niet het land uit gestuurd. Hoewel... in Nederland is toch sinds kort toch een soort 'paspoort' ofzo verplicht? Verward Knipoog

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:35

Ik heb een hengst en voor de fokkerij is het toch beter dat je een rastypisch exemplaar hebt die dus aan het ideaalbeeld voldoet of zoveel mogelijk benaderd Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

ragna

Berichten: 1216
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:57

er is in belgie ook een stamboek voor tinkers ds alle belgen er heen. zo ik zeggen. ik heb 5 tinkers zo draa ik fotos kan plaatsen doe ik het.

Als ik vroeger wist wat ik nu wist had mijn leven er anders uitgezien!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:58

Klopt, maar .... ik heb m'n twijfels over hun eerlijkheid! Eerst krijg ik een mail met prijs A en vervolgens krijg ik er een met prijs B, als ik vraag van "wat is het nu eigenlijk" zeggen ze "wat had ik alweer gezegd" Verward ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:00

Ik weet dat ICS belgie zo goed als helemaal rond is.. Voor vragen kun je altijd mailen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:16

Website? En zijn ze nu al uit hun prijzen gekomen? Geen drie tarieven voor één handeling hé Tong uitsteken .... En keuringen, when and were Haha!

PS sorry dat ik het hier zet, maar ik ben niet de enige die erg halsreikend naar deze informatie uitkijkt Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:24

Website weet ik niet (als die er al is.. Lachen). Is allemaal nog vrij nieuw, maar voor vragen kun je het beste even naar ICS nederland mailen of bellen.. Tel. 0418 64 25 76 / 06 4540 6143, e-mail Irishcob@planet.nl Die weten veel meer dan ik.. Lachen Sonja wis je trouwens dat de keuring voor hengsten (1 jarige, 2 jarige en volwassen) redelijk in de buurt van Belgie gehouden wordt? In Velddriel, en dat ligt vlak boven Den Bosch.

En dan nu maar weer on-topic...
Ik denk dat je collega inderdaad gewoon eens bij beide stamboeken moet gaan neuzen (online en/of in het echt). Omdat het nog een veulen is zal hij bij beide stamboeken in het veulenboek terechtkomen.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:33

irish_lady schreef:
Pff geen verschil zegt ze hahahahha

nou noem ze eens op?

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:35

Nope, wist ik nog niet. Weet ook niet waar Den Bosch ligt Bloos!
Wat ik me afvraag, je krijgt daar een paspoort en een chip en een stamboekopname, maar in hoeverre krijg en een beoordeling waaruit je kan uitmaken als je dier kwalitatief hoogstaand genoeg is voor de fokkerij (rekeninghoudend dat het om een twenter gaat). Voor mij is dit de grote reden om de afstand te doen naar een keuring (kan 'm anders ook aan huis laten keuren als er niet echt sprake is van kwaliteitsbeoordeling)

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:37

sonjabelgium schreef:
Nope, wist ik nog niet. Weet ook niet waar Den Bosch ligt Bloos!
Wat ik me afvraag, je krijgt daar een paspoort en een chip en een stamboekopname, maar in hoeverre krijg en een beoordeling waaruit je kan uitmaken als je dier kwalitatief hoogstaand genoeg is voor de fokkerij (rekeninghoudend dat het om een twenter gaat). Wanneer is de keuring voor het ICS?

Ik PB je wel even okey?!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:38

Tuurlijk OKAY Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers