Bespiering achter schoft trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Bespiering achter schoft trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 21:08

Omdat Rena van de zomer zo aan het kwakkelen is geweest met allemaal l*llige kwaaltjes heeft ze niet of nauwelijks gewerkt , en van de winter is haar hoofdtaak om de dag zonder dekentje buiten door te komen dus rij ik ook zo niet vaak met die regen enzo.

Haar bespiering is erg weggevallen en ze heeft nu echt zo'n "put" voor haar schoft en rare hoge kont in verhouding , rug is meer een dakje geworden ipv een lekker rond gespierd geheel.

Niet dramatisch ofzo , maar het ruggetje is duidelijk ieler weer.
Nu komt dat vanzelf wel goed als we strakjes de arbeid weer opvoeren ,
maar ik zou graag wat tips simpele tips horen hoe ik nu vooral dat gebied vlak voor de schoft goed kan trainen.

Natuurlijk de vanzelfsprekende dingen zoals lekker diep en over de rug laten lopen , maar zijn er ook minder voor de hand liggende oefeningen die hier goed aan bijdragen , iets wat je niet zo snel bedenkt ?

Bijvoorbeeld op buitenrit (wat we vooral doen) bepaalde gangen danwel overgangen op een bepaalde manier rijden , heuveltjes klimmen / dalen ....

Kortom: hoe train je simpel tijdens de dagelijkse ritten het dragende gedeelte van de rug ? Lachen

En met bvb. longeren , welke bewegingen ?

Benieuwd of er iemand iets verassends (simpels ?) weet !


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:56

Het dragende gedeeltje van de rug train je door je paard laag in te stellen en over de rug te laten lopen.
Dit kun je met longeren doen aan touwtjes en onder het zadel veel balkjes draven.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)


Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:22

In- uitjes gaan springen... een hele serie achter elkaar. (stuk of 5) Twee keer per week en niet te lang. Op beide handen een keer of 5 is genoeg. Tussendoor wat tempowisselingen meepakken. Worden ze lekker soepel en sterk van zonder veel geregel van de ruiter.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 09:04

Een goed passend zadel, veel balkjes stappen (aan de hand of onder de man) en geen hulpteugels gebruiken!!!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:12

Ik heb ook een haflinger met precies hetzelfde probleem.
In de winter niets gedaan en nu weer aan het trainen (ik heb haar nu 2 maand) ze is nu weer mooi op gewicht maar die "bulten" bij de schoft willen niet echt weg.
Goede vraag dus van je.
Nou in uitjes springen en laag rijden. Owkey nog meer tips?
Groetjes Marlies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:47

Ik ken mensen die dat waanzinnig goed met longeren kunnen oplossen, ik doe het zelf liever onder de man. Het enige wat helpt eigenlijk is "goed paardrijden". Het punt is dat je een werkhouding zoekt waarbij je echt dat punt van de hals aanspreekt, en welke houding dat precies is verschilt een beetje per paard. Ik zou zo'n paard waarschijnlijk vrij sterk "oprollen" terwijl de nek wat hoger uit de schoft blijft komen, maar ik ken ook paarden waarbij je juist de hele hals vanuit de schoft omlaag moet werken. Goed naar je paard kijken dus.

Voor dit soort paarden is het beste werk meestal om gewoon de gehele bovenlijn te trainen. Daar helpen in-uitjes en balkjes idd heel erg goed bij. Veel overgangen rijden, goed je paard van achter naar voor over de rug rijden. Maar dat is dus eigenlijk wat ik eerder bedoelde met "gewoon goed paardrijden".

Veel succes!

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 23:29

Mmh... de tip van de in-uitjes is dus zoiets als ik bedoelde , daar had ik in eerste instantie dus helemaal niet direct aan gedacht OK dan!

Ik rij haar altijd met ontspannen rug en hals (althans , dat is de instelling waarmee ik erop stap Haha! ) , erg recreatief , ik wil dat ze zich rond maakt op een hele losse manier en aan een heel licht teugeltje.
Lekker koppie laag en haar hals dragen , heel ontspannen en lekker zittend. Ongeveer zoals de draf-foto in m'n profiel alhoewel die nog iets te gespannen is naar m'n zin , maar komt aardig in de buurt.

Volgens mij is dit al een houding om die bovenlijn subtiel te trainen , want van de mensen die Rena hadden gezien in de eerste maand dat ik haar (nog op proef) had , kreeg ik in de zomer daarna veel complimentjes dat ze zo mooi rond bespierd was geworden over haar rug , schoft , billen en schouders. Dat gaat dus spelenderwijs heel erg snel en simpel zonder daar echt mee bezig te zijn.

Zadel daar heb ik totaal geen angst voor , dat voelt voor ons allebei ook op dit wat ielerige lijfje prima aan , maar ik voel wel een kont zo hoog achter me in verhouding tot vorig jaar , dat is wel heel erg vreemd Haha!

Net alsof ik nu constant een tikje bergafwaarts zit *LOL*

Dus ik rij haar sowieso al heel subtiel van achter naar voren om dat gevoel een beetje op te heffen. Nu kost dat bij haar ook weinig moeite want ze loopt altijd graag , dus de motor van achteren doet het wel Haha!

Balkjes doe ik sowieso al regelmatig , en van onze normale manier van rijden hebben de spieren er de afgelopen 2 jaar ook altijd goed opgezeten , dus dat zit wel goed denk ik dan. Ik ga die in-uitjes er eens bij inpassen , maar dan in het begin wel eerst los laten springen en een beetje rustig aan opbouwen / uitbreiden voor die paniekzaaier van me Haha!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 10:46

Wat zijn in-uitjes als ik vragen mag.......ik hoop dat ik nu niet te dom overkom Verward

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 10:58

Domme vragen bestaan niet, alleem domme antwoorden Knipoog
En als je niet veel met springen bezig bent zul je dat idd niet tegen komen.

een in-uitje is een combinatie van twee hindernissen (meestal niet zo hoog) die je zonder tussenpas springt. Ze staan ong 3 meter uit elkaar, je springt dus over de eerste, landt ertussen, en springt meteen over de tweede.

hier staat een voorbeeldje:
[HAW] Pablo, Wanroij en het bier


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers