Onregelmatig lopen,wat kan dit wezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-01 23:03

Hallo,ik heb vandaag eenbosrit gemaakt met mijn haflinger,en toen ik met hem begon te draven begon ie verschrikkelijk kort te draven,hoofd in de lucht,ik kon niet op hem lichtrijden maar ook niet doorzitten zo beroerd liep ie,nou moet ik wel zeggen dat de zandpaden in het bos behoorlijk hard zijn en dat ie sins zo'n drie weken van de ijzers af is,maar zo slecht heeft ie nog nooit gelopen,de stap en de galop waren overigens wel weer goed,wat kan dit volgens jullie wezen??????? Verward

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 23:19

had mijne ook blijkt mok te zijn
zou het maar ff controleren
sterkte

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 12:26

Je hebt zelf volgens mij al het gevoel dat het met de ijzers te maken heeft... Liep hij met de ijzers wel goed op die harde paden? Of ook al wat kort?. In galop merk je het minder (bij Andrew ook) en in stap alleen met rotsteentjes of ongelijke bodem...

Ze zeggen wel dat paarden die van ijzers komen eerst gevoeliger zijn... Voordat ze er aan wennen.
Misschien toch even bellen met Emmelood, misschien raden zij je aan de ijzers er weer onder te zetten!
Sterkte,

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 14:46

Gevoelige straal?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 16:07

Paarden zijn inderdaad erg gevoelig als ze net van de ijzers af zijn. Hier zul je even doorheen moeten als je ze blootsvoets wilt laten lopen. De hoeven worden mét ijzers ook altijd korter gekapt dan zonder ijzers. Dus je moet ze iets langer laten groeien, maar wel de straal kort houden.
Ook kun je ze insmeren met hoef en zool (paars spul), hierdoor hard de onderkant sneller uit.

Meestal gaat het na 3 weken al een stuk beter.