paarden moeten binnen bij vriesweer!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:56

sonjabelgium schreef:
Correctie, geen stal MOGEN zetten ponyzotje. Ik zou maar al te graag twee volwaardige stallen bijbouwen, maar dat mag niet (het zou kwa materialen geen probleem zijn, je hebt vast wel gezien toen je hier kwam dat hier nog diverse pakken stenen staan Knipoog het zou juist netjes opgekuist raken dan). Ik mag een houten "bouwwerk" zetten van maximaal 6 vierkante meter zonder bouwtoelating. Dat is JIPPIE net genoeg voor m'n shet .... m'n fjord staat dankzij de regels van de overheid en het provinciebestuur buiten VERPLICHT Boos!

En inderdaad, die klojo meende dat dreigen op z'n plaats was Clown Ik heb 'm zelfs getoond dat m'n hand op z'n geheel verdwijnd in die wintervacht, maar nee hoor ... hij ZOU MELDING MAKEN ... "Doe maar meneer" heb ik hem geantwoord ... Haha! Haha! Overigens wel niets van gehoord hoor Knipoog



Sonja. voor zover ik weet mag je via de huidige wetgeving wel een permanente stal bouwen voor paarden. Door deze wet heb wij eindelijk een aanvraag kunnen indienen om onze stallen te verbouwen, (Nouja afbreken en nieuwe zetten.) kunnen indienen bij de gemeente en we hebben dit najaar onze bouwvergunning binnen. Ons grootste probleem was dat we niet-landbouwers zijn in een landbouw gebied en dan je echt niet wat je wilt. Ook hadden we geen weiland genoeg maar dat is ondertussen opgelost.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:28

petraaken schreef:
Sonja. voor zover ik weet mag je via de huidige wetgeving wel een permanente stal bouwen voor paarden. Door deze wet heb wij eindelijk een aanvraag kunnen indienen om onze stallen te verbouwen, (Nouja afbreken en nieuwe zetten.) kunnen indienen bij de gemeente en we hebben dit najaar onze bouwvergunning binnen. Ons grootste probleem was dat we niet-landbouwers zijn in een landbouw gebied en dan je echt niet wat je wilt. Ook hadden we geen weiland genoeg maar dat is ondertussen opgelost.


Daar ben ik nog niet zo zeker van, het zou mooi zijn als het zo is. Maar wij gingen aan de gemeente vragen of we op ons landbouwgebied nieuwe stallen mochten zetten voor de paarden en kregen als antwoord: Pff weer voor paarden... Verward Uiteindelijk heeft een architect ons gezegd dat de kans zeer klein is dat we een vergunning zouden krijgen.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:39

Petra, de paarden staan daar ook aan huis, maar tussen de wei en de rest van de tuin is een hoge haag. Vaak gebeurt het ook overdag als er niemand thuis is en de buurvrouwen alles in het oog houden.
De onze bedelen trouwens ook niet, maar als je iets over de draad gooit, vreten ze het maar wat graag op hoor Scheve mond

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 17:41

De aanvraag is gedaan geweest Petraaken en geweigerd. We hebben de eerste stal aangevraagd en die werd wel goedgekeurd, we hadden een maximale grote en hoogte die we moesten respecteren (niet hoger dan 3 meter), moest op een bepaalde plek staan en op de juiste afstand van de buren ...

Wat je mag hangt af zowel van de gemeente als de provincie. M'n vader meent ook nog steeds dat je in elke wei stallen mag bouwen ... is hem overigens zuur opgebroken, hij heeft verplichting tot afbraak gekregen ... Ik wil dit risico niet nemen en kies dan liever voor wat wettelijk mag, nl. voor dit ogenblik het plaatsen van een "tuinhuis" van maximaal 6 vierkante meter ... da's ruim genoeg voor het shetje. Jammer voor de fjord natuurlijk, ik had het ook liever anders gezien.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:15

Ik heb nochtans nog niet zo lang geleden op het nieuws daar één en ander over gehoord. Men ging de term zonevreemde woningen afschaffen, en je zou nu ook meer mogen veranderen aan zonevreemde woningen. Zo zou je bvb in landbouwgebied nu wel de bestemming van een woning mogen wijzigen. En er werd ook bijgezegd dat je dus meer aanpassingswerken en verbouwingen mocht laten uitvoeren. Er is toen ook wat gezegd over het bouwen van stallen in landbouwgebied door niet landbouwers, weet er alleen het fijne niet meer van. Weet alleen dat ik toen dacht, joepie, nu kunnen we toch stallen bouwen.
Als ik me niet vergis is minister Van Mechelen diegene die er het fijne zou moeten over weten. Misschien kan je je via een site van het ministerie informeren?
Die nieuwe wetgeving dateert van het najaar 2003.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:20

Citaat:
Zoals bekend, keurde de Vlaamse Regering definitief een besluit goed, waardoor in bepaalde gevallen het gebruik of de functie van zonevreemde gebouwen gewijzigd kan worden. Zo wordt het mogelijk het gebruik van een deel van een bestaande, zonevreemde woning (met inbegrip van woningbijgebouwen) gedeeltelijk te wijzigen naar een gebruik als kantoor, voor een vrij beroep of voor dienstverlening.


Citaat:
Het wijzigen van het gebruik van een bestaand gebouw in agrarisch gebied tot paardenhouderij, manège, dierenasiel, veeartsenpraktijk of tuinaanlegbedrijf, of het omvormen van een voormalig kasteelgebouw tot kantoren of restaurant, wordt voortaan mogelijk. Voor UNIZO is dat een gunstige evolutie gericht op zinvol hergebruik en op de herwaardering van bestaande, zonevreemde gebouwen. Het besluit kan een oplossing bieden voor een aantal zonevreemde situaties in gevoelige sectoren, zoals landbouwverwante activiteiten (dierenartsenpraktijken, manèges, ), vrije beroepen met kantoor aan huis, monumenten met functie horeca, en luidruchtige recreatie (karting, fuifzaal,). De strikte voorwaarden voorzien in het besluit moeten, voor de ondernemersorganisatie, vermijden op termijn "nieuwe zonevreemdheid" te bevorderen in agrarisch gebied, laat staan een "boom" van baanwinkels en handelszaken in industriegebied aanwakkeren. Het besluit breidt de "interpretatiemarge" van de stedenbouwkundige overheid aanzienlijk uit. Voor verschillende situaties KAN voortaan wel een vergunning voor een bestemmingswijziging worden verleend als aan de strikte voorwaarden voldaan is. Voor de rechtszekerheid van de betrokkenen zou, binnen duidelijke criteria, een afdwingbaar recht op functiewijziging beter geweest zijn, besluit UNIZO.


http://www.politics.be/nieuws/4067

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 21:53

Klopt, maar mijn geval is in woonzone met "tuingrond" ... België is zo snugger om letterlijk tientallen "soorten grond" te hebben om er maar enkele te noemen :

Bouwgrond, landbouwgrond, industriegrond, bosgrond, tuingrond, akkerland, weiland, achtergrond, natuurzone gronden, archelogisch beschermde grond, .... Door deze rits soorten gronden zijn er nog vele mensen zoals ik die nog steeds geen poot kunnen verzetten. In "tuingrond" zoals het bij mij is mag je NIET bouwen, in de "woonzone" gelden de regels van stedebouw zijnde hetgene waarvoor ik toelating kreeg en met de nieuwe regels mag je terug een vijver aanleggen of een tuinhuisje of een veranda tot een bepaalde oppervlakte ... Om nu m'n fjord in een glazen aanbouw te zetten Haha! Haha! Haha! ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 11:49

Met regels kun je spelen. Als jij een "veranda ( Schijnheilig ) " wilt zetten met kleine raampjes, die toevallig op paardenhoogte zitten,en een tweedelige deur, die per ongeluk op een staldeur lijkt, dan kun je dat altijd proberen. Aanvraag indienen en afwachten. Zogauw het woordje veranda erin voorkomt is het voor de meeste ambtenaren al goed en heb je je vergunning binnen.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:31

Wat je zegt, Marreke. Toen de regels nog anders waren voor landbouwgebied raadde een boer me aan om een aanvraag te doen voor een groot werkhuis aansluitend op onze garage. Dat er aan dat werkhuis dan een aantal deuren zijn ... Schijnheilig

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:12

Och ja kan veel zulke, misformuleerde stallen aanduiden. Is er een eindje van mijn huis een complete binnenbak, stapmolen en nieuwe stallen gebouwd. De binnenbak en stallen zijn als varkenshokken aangevraagd, later gewijzigd in koeienstallen (hebben wel geen koeien ingezeten) maar is eigenlijk een stal vol met paarden. Dit allemaal voor een Belgische junior springruiter. Soms moet je in België met slimme aanvragen toch je eigen zin doen. Aan elke wet zitten er een dozijn achterpoortjes Haha!

Sonja zoek eens een architect op die veel ervaring heeft in het bouwen van stallen of hangaren voor landbouwers. Vaak kunnen die mensen aan meer info komen dan de gewone burger.

Wacht eens, mijn hoefsmid mocht ook geen vaste schuilstal bouwen in zijn weide wel een verplaatsbare. Nu heeft hij een schuilstal maar ik denk niet dat hij kan verplaatst worden Schijnheilig

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:29

Ik ken een fries genaamd Metta die d'r stal verbouwd wanneer ze iedere keer dat het vriest of sneeuwd op stal zou moeten! Zou dat ook zielig zijn? Scheve mond

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:34

Spijtig genoeg ben ik met een vent getrouwd die zich enorm naar de letter van de weg voegt Boos! ... Moet niet eens overwegen om een niet wettelijke aanvraag te doen .... Die vent van mij schijt echt al in z'n broek als ik in het voorbijkomen op het boereland al 's een suikerbiet meepik Tong uitsteken

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:52

Dan zit er voor jou maar 1 ding op en dat is de huidige wetgeving eens doorspitten via internet of een architect die veel landbouw of paardestallen bouwt. Nog een tipje van mijn vader. Haal de dierenbescherming erbij en speel die uit tegen de gemeente Schijnheilig Aangezien het bij wet verboden is om dieren buiten te laten lopen dag en nacht zonder schuilstal. Knipoog

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:26

ik heb die nieuwsuitzending ook gezien en eerlijk gezegd was ik wel een beetje geschokt. de paarden zagen er helemaal niet uit alsof ze bevroren waren van de kou en honger hadden. toen zeiden ze ook er is bijna geen gras meer dus de dieren krijgen ook geen eten in dit weer. het is toch perfect mogelijk dat ze worden bijgevoerd maar als ze met een stuk of 6 op een wei staan is het toch normaal dat dat binnen een paar uur volledig verdwenen is. en idd het waren wel grappige beertjes, stonden zo het hele praatje van die nieuwsman hem bijna op te eten en overal aan te prutsen.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:29

zitake schreef:
ik heb die nieuwsuitzending ook gezien en eerlijk gezegd was ik wel een beetje geschokt. de paarden zagen er helemaal niet uit alsof ze bevroren waren van de kou en honger hadden. toen zeiden ze ook er is bijna geen gras meer dus de dieren krijgen ook geen eten in dit weer. het is toch perfect mogelijk dat ze worden bijgevoerd maar als ze met een stuk of 6 op een wei staan is het toch normaal dat dat binnen een paar uur volledig verdwenen is. en idd het waren wel grappige beertjes, stonden zo het hele praatje van die nieuwsman hem bijna op te eten en overal aan te prutsen.



Er was wel een plek waar er bijgevoerd werd. Je kon het duidelijk zien.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:11

daarmee dat ik het een beetje overdreven vond. naja mensen die er niet veel van kennen denken dan gauw zo'n dingen...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:00

Moet zien ... ik zal vast worden gemeld Haha! ...

Deze arme fjord zakt door z'n beentjes van de kou en de honger Clown
Afbeelding

Deze tinker ligt zelfs al met z'n poten omhoog Clown
Afbeelding

EN hier dé schande, zonder dekentje Bloos! ... ... dit pony'tje moet sneeuw ruimen om eten te vinden Schijnheilig Bloos
Afbeelding

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:13

oh jammer kan ik twee van de fotos niet zien. nu kan ik je niet melden... Tong uitsteken
Nee echt sommige mensen overdrijven toch soms zonder dat ze dan nog weten waarover ze bezig zijn.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:13

ah nu zie ik ze toch

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:33

Je zal me toch niet melden hé Haha! Die blid-jerk zou ik deze wel willen laten zien Tong uitsteken

Als je de foto's niet kan zien F5 doen of rechtermuisklik en "show picture" kiezen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:53

Ah germ, die Tink... Arm beest... Hoe lang ligt die daar al zo joh?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:41

Die arme tinker! Nagelbijten / Gniffelen

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:48


Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:05

whahaa wees daar maar zeker van katleentje

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:19

IK HEB ZO'N SPIJT, vergeef me Huilen Huilen Schijnheilig
Ik zal het nog dikwijls doen Clown *LOL* (is het zo goed zeikerd van BLID Tong uitsteken)