Paard met verlatingsangst alleen in de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-01 14:38

Ed, mijn arabje van 5 gaat altijd heel makkelijk de trailer in.

Maar owee, als je hem dan alleen laat staan zonder Snoopy (zijn vriendinnetje) of ik erbij. Hij gaat liggen, stijgeren, enz.
Door zijn jeugd heeft hij een gigantische verlatingsangst gecreeërd. Sinds een jaar heb ik hem, en hij klampt zich helemaal aan snoopy en mij vast.

Maar volgend jaar wil ik wedstrijden gaan rijden, en dan zou hij toch alleen in de trailer moeten kunnen staan. Ik kan niet steeds Snoopy (die is ook al wat ouder) mee gaan slepen voor hem.

Hoe leer ik hem alleen in de trailer staan? Iemand tips?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 14:43

Ik heb geen idee, maar misschien kun je hem steeds heel even in de trailer laten staan en wat lekkers geven als ie het goed doet. Dit steeds herhalen en als het goed gaat, iedere keer iets langer. Ik hoop dat het helpt! Groetjes, Manon

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 17:24


joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 16:49

probeer je paard van de verlatingsangst af te halen door bijvoorbeeld in de trailer te zetten maar heel eventjes en dan terug naar zijn vriendje. doe dat een paar keer maar blijf er zelf iedere keer bij. gaat dat wat beter ga dan zelf weg. daarna kan je een stukje laten rijden terwijl je zelf bij hem blijft. zo bouw je het heel langzaam op. als tip om je paardje rustig te houden probeer ttouch is. dat is een methode van tellington jones.
veel succes groetjes joyce

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 19:01

Ja, als ik er zelf bij ben, is het absoluut geen probleem. Maar als ik wegloop gaat ie liggen, stijgeren en raakt ie echt in paniek. En ik heb geen zin in ongelukken, dus Joyce, sorry, maar dat ga ik echt niet doen.

Voer geven heeft ook geen zin volgens mij, want hij is zo in paniek dat dat hem echt niet meer interesseerd.

Maar Gerrie, wat jij zei (nou ja, in dat topic dat je me aangaf) ga ik maar eens doen. Ik ga morgen die druppels kopen. Ik heb dat boek ooit al eens gelezen, maar was zelf niet op het idee gekomen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 23:46

Fijn dat je het wilt proberen met Bach en een heleboel geduld natuurlijk Haha!
Succes!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 11:05

Supersokje, mijn paard heeft pas verlatingsangst als IK óf Snoopy er niet bij is. Als ik erop rijd is het geen probleem. M'n zusje kan er ook nog wel op rijden in een vertrouwde omgeving. Maar als een vreemde hem meeneemt om te gaan rijden.... Dan wordt ie heel gevaarlijk!

Als jaarling heeft ie minder goede ervaringen opgedaan met mensen, en daardoor werd het echt een mietje. Hij kwam in een grote kudde te staan, en door zijn mietjes-imago werd ie helemaal onderaan de rangorde gezet en was hij het pispaaltje.

Nu staat ie dus nog maar met 1 andere pony in de wei, en dat gaat veel beter. Ik heb in ongeveer een half jaar zijn vertrouwen voor het grootste deel kunnen winnen, doordat ik hem uit zijn oude situatie heb weggehaald.

Als hij zich nu bedreigd voelt, dan gaat ie stijgeren, maaien en heel intimiderend gedrag vertonen.
Hij is in een jaar uitgegroeid van een onderdrukt, zielig, iel mietje; tot een grote, sterke macho met een klein hartje.

Om mee om te gaan is zijn karakter dus moeilijker geworden, maar het is duidelijk te zien dat Adventure zich veel lekkerder in z'n vel voelt zitten.