Paard altijd terugslag na Enting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paard altijd terugslag na Enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 11:48

Elk jaar nadat mijn paard geent is heeft hij weer een terugslag.
Hij heeft chronische Bronchitis en een dag nadat hij geent is krijgt hij het altijd flink benauwd en hij is gedurende een paar dagen niet helemaal lekker en een beetje duf.
Zijn er nog wel meer paarden die hier last van hebben,of is mijn paard de enige en ligt het puur aan de Bronchitis,waardoor hij een licht verminderde weerstand heeft?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:50

Als een paard wordt ingeent, wordt er een verzwakte vorm van het virus in het lichaam gebracht. Zo verzwakt, dat het lichaam gemakkelijk antistoffen aan kan maken, zonder dat het paard er echt ziek van wordt, en tegen het virus moet vechten. Het is dus eigenlijk heel logisch dat je paard niet helemaal lekker is van de enting, die van mij heeft het ook Knipoog

Het kan inderdaad ook komen door de bronchitus wat je zelf al zei, maar daar weet ik verder niet zoveel van af Lachen

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:16

Het is de combinatie van beide, wat je ook eens kan proberen is een ander merk... Dat kan wel eens helpen, succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 13:57

dat heb ik net geprobeerd zag ik in het entingsboek/paspoort Knipoog

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Kuzco
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:01

Onze paarden worden al jaren geent en wij merken er bij de paarden niks van. Ik kan me wel voorstellen dat een al wat zwakker paard (bronchitis) er wel wat last van kan hebben. Af en toe heb je wel dat op de plek van enten er een irritatie of bloeduitstorting ontstaat, dit trekt vanzelf weg.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:10

Mijn paard reageert er ook op. Mn met de gecombineerde enting tegen rhino. Hij is dan een dag of 5 wat slomer en heeft ook dikke achterbenen. Die dikke benen blijft soms nog langer. Hij heeft geen koorts ofzo. Ik pas me altijd aan en hou hem in beweging zonder echt te werken.
Een ander paard dat ik ken wordt er echt ziek van: flink hoesten en koorts - duurt 2/3 dagen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 15:28

ik ent hem idd ook niet meer tegen Rhino,dan werdt hij altijd echt ziek,compleet met koorts.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:31

Mijn ene paard reageert nooit (terwijl dat de zwakkere is) en de ander is na elke enting gewoon ziek.
Of ze heeft een dikke bult op de prikplaats of ze is gewoon loom en staat er zielig bij. Ook heeft ze al eens een hele dikke nek gehad zodat ze niet eens meer het hooi van de grond af kon pakken.
Ik heb al verschillende entstoffen geprobeerd, maar bij diverse is het pet. Ook bij degene die de minste reacties zou moeten laten zien.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:53

Paarden met bronchitus, of dampigheid kunnen idd sterk reageren, zelfs doodziek worden van de enting van influenza. Als deze paarden in een weitje staan met geen of weinig contact met andere paarden zijn er mensen die er voor kiezen om alleen jaarlijks de tetanus enting te geven. Vroeger was dit een combi, tegenwoordig kun je tetanus ook apart enten. Het is natuurlijk wel een keuze die je heel bewust moet maken, en rekening mee moet houden: andere paarden, zeker in de winter mijden.


LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:05

Kyona schreef:
Mijn paard reageert er ook op. Mn met de gecombineerde enting tegen rhino. Hij is dan een dag of 5 wat slomer en heeft ook dikke achterbenen. Die dikke benen blijft soms nog langer. Hij heeft geen koorts ofzo. Ik pas me altijd aan en hou hem in beweging zonder echt te werken.
Een ander paard dat ik ken wordt er echt ziek van: flink hoesten en koorts - duurt 2/3 dagen.


Van een enting tegen Rhino kunnen paarden ook ziek worden. Ook heel stijf en dikke benen komen vaak voor. Dit is het grote nadeel van het enten tegen rhino. Op zich kan het niet veel kwaad, en vooral omdat je weet dat het waarschijnlijk door de enting zal komen, kun je dan beter een paar dagen rustig aan doen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:06

De pony van mijn vriendin vroeger had ook bronchitis en had ook altijd een klap na de enting, ze was dan een paar dagen niet lekker,sloompjes en benauwder.
We reden dan een poosje niet en lieten haar lekker in de buitenlucht ( moest ze al zoveel mogelijk, zal jij ook wel weten Knipoog )

Dus die had het ook met bronchitis

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:37

Nou , mijn paard heeft dus sinds kort chronische bronchitis en staat nu onder behandeling bij een homeopaat en die zegt dat mijn paard evt dat heeft gekregen door de enting mede met andere dingen , maar dat als ik hem nu zou laten enten dat hij dan weer heel ziek kan worden , dus het houd wel degelijk verband!!
Ze heeft het liefste dat ik hem niet meer laat enten maar ja dat kan natuurlijk niet , want als hij straks weer beter is { waar ik wel vanuit ga} dan ga ik weer wedstrijden met hem starten.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:53

Ent je vaak? Als je met wedstrijden meedoet is 1 x per jaar verplicht, maar sommigen enten wel 2x per jaar. Door 2 x per jaar te enten krijgt een paard teveel rommel in zijn lijf. De werking van het vaccin schijnt minder lang dan 1 jaar te zijn, maar in ieder geval langer dan een half jaar. Er zijn zelfs paarden die (net zoals zuigelingen/kinderen) niet tegen deze vaccinaties kunnen. Scheve mond

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:59

Ik heb dus ook zo'n 'luchtwegen-paard'...
na elke enting weer hoesten en benauwd...

Ik kreeg op een gegeven moment zelfs een potje hoestpoeder van de veearts als ze geent werd om te preventief te gaan geven, dan was ik de ellende voor...

Nu staat ze doordat ze vorig jaar behoorlijk ziek is geweest nog steeds op een hele lage dosis hoestpoeder en ik laat nog maar 1x ipv 2x per jaar enten en geen rhino meer, en de laatste keer is ze het aardig door gekomen moet ik zeggen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 23:04

Dus ik ben hier niet de enige met zo'n paard Scheve mond

Ik ent om de 9 maanden,maar denk dat ik het maar 1 keer per jaar ga doen,en die rhinoprik achterwege laat.

klinkt misschien stom,maar ben met die Rhinoprik altijd juist bang dat ie juist er ziek door wordt,omdat ie al mindere weerstand heeft Scheve mond

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:16

Ik entte dus altijd binnen het jaar en nooit geen rhino, maar be sinds februari 2003 naar een andere pensionstal gegaan en daar enten ze altijd alles in januari en ik ent altijd rond november.
Nu dacht ik dus van ik ent hem s'omers een x extra zodat ik in Januari gelijk met de rest zit dat is veel makkelijker!!

En ong 2 maanden daarna is hij dus ziek geworden en waarschijnlijk ligt het aan de enting hij kon er dan al eigenlijk al niet goed tegen wat ik dus eigenlijk niet wist en toen hij een keer extra kreeg was het dus te veel !!!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:23

x
Laatst bijgewerkt door janna op 10-06-22 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 16:59

Cayenne schreef:
Dus ik ben hier niet de enige met zo'n paard Scheve mond

Ik ent om de 9 maanden,maar denk dat ik het maar 1 keer per jaar ga doen,en die rhinoprik achterwege laat.

klinkt misschien stom,maar ben met die Rhinoprik altijd juist bang dat ie juist er ziek door wordt,omdat ie al mindere weerstand heeft Scheve mond


Om die reden ben ik dus ook weer minder gaan enten en zonder rhino... Je denk dat je je best doet om je paard gezond te houden, maar ze worden er alleen maar vaker ziek door!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:08

Gelukkig worden die van mij niet ziek van de entingen. Wat je misschien kunt proberen is je paard een week voor de enting en de week er na Echinaforce (homeopatisch) te geven zodat je zijn immuunsysteem een beetje ondersteund.
En zeker niet rijden, iedereen roept altijd je kunt gewoon rijden als je ze maar niet in het zweet loopt maar ik laat ze altijd de dag van en de dag na de vaccinatie staan. Ze mogen naar buiten maar ik zet ze niet aan het werk.
En ook heel belangrijk, niet laten vaccineren als je paard niet goed in zijn vel zit. Als hij veel last heeft van zijn bronchitis gewoon de dierenarts af zeggen en een weekje of zo wachten tot het beter gaat.

Veel succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Zippo_M en 73 bezoekers