Een hengstenvlecht, hoe maak ik die?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Een hengstenvlecht, hoe maak ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 20:49

Sinds afgelopen week heb ik een nieuw bijrijdpaard HOERA!! OK dan!
Het is een tinker, en heeft dus ongelooflijk veel manen.
Morgen wil ik een hengstenvlecht maken maar heb geen idee
hoe ik al die manen bij elkaar krijg om zo een strakke mooie
vlecht te maken.
En aan welke kant moet de vlecht gedragen worden,
of zijn daar niet echt regels voor?

Alle tips zijn welkom!

---CARPE DIEM---


Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:52

Tja, hengstenvecht, hoe moet jedie maken???

Je begint gewoon te vlechten, ik doe gewoon een slag naar beneden vlechten. Dan van de manenkam een pluk pakken en dat strak aantrekken en meevlechten. En dit edere keer. Pas wel op met hengstenvlecht of je paard zijn hoofd naar beneden kan doen!
Het is gewoon een kwestie van oefenen
Succes Lachen!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 20:54

Dankje wel! Ik ga morgen aan de slag, ben benieuwd!
Het begin van de vlecht maken lijkt me zo moeilijk, maarja ik zie wel hoe het resultaat is!

---CARPE DIEM---

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:06

Net als een normale vlecht alleen pak je elke keer een extra pluk die nog aan de manenkam los hangt die je meeneemt in de normale vlecht. Je kunt er bovenop vlechten of onderlangs. Als je bovenop vlecht dan ligt de vlecht er bovenóp. Een normale vlecht die de lijn van de hals volgt. Dit is moeilijker dan onderlangs, omdat je 'andersom' vlecht. Zorgt ervoor dat je aan het eind van de manenkam, bij de schoft het laatste plukje voor/in/na de knik vrij laat, voor het makkelijk(er) buigen van de hals. Als je dit al onder de knie hebt kun je de vlecht er boven op doen én als je 't helemaal leuk lijkt en je paard heeft manen aan beide kanten dan kun je de kam in 2'n delen en 2 vlechten maken. Ook kun je nog de vlecht bovenop de kam doen zodat de vlecht er ook bovenop ligt en niet aan 1 kant hangt. Zorg ervoor dat de vlecht strak langs de manenkam blijft liggen en niet steeds verder uitzakt.

- Offline -

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:04

Ik vat er geen biet van, ik vlecht altijd losjes langs de hals van m'n welscobje, en dat gaat prima. Is dat dan een hengstenvlecht, en hoe doe je die dan bovenop Verward Foto's en plaatsjes zeggen altijd emer hoor !

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:08

Ja als ik die zou hebben, maar ik maak niet dagelijks foto's van mijn vlechtwerk omdat er misschien iemand omvraagt hoe dat moet. Scheve mond

Via google:
http://members.chello.nl/~j.bekkema5/tr ... CN0587.JPG
Dit is een hengstenvlecht die er onder ligt.

Stel je een vlecht (een normale losse) voor en zie die er óp liggen. Netals een invlechting, die er ook óp ligt.

- Offline -

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:43

ff een vraagje
mag je met zon hengstevlecht ook op wedstrijd met een merrie zeg maar. of krijg je dan puntenaftrek.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:47

Dees, als je es een keer wel foto's maakt als je aan het vlechten bent hou ik me aanbevolen, ziet er echt superstrak uit! Lachen

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:49

capopjekop schreef:
ff een vraagje
mag je met zon hengstevlecht ook op wedstrijd met een merrie zeg maar. of krijg je dan puntenaftrek.


mag wel, heb ik ook gedaan omdat ik het zonde vond om de manen kort te knippen, en ik had altijd best hoge cijfers voor verzorging.

[o]

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:20

Ik ben ook af en toe bezig met een hengstenvlecht bij de manen van mijn Friese verzorgpaard. Zij heeft behoorlijk lange manen, maar niet enorm dik, echter, ik krijg die vlecht echt met geen mogelijkheid zo hoog tegen de hals aangelegd! Ik heb het idee dat ik haar manen bijna uit haar hals trek Verward Kan ik eigenlijk het beste iedere keer hele kleine plukjes nemen? Of juist beter iets grotere plukjes? Iemand zin om het een keer voor te komen doen? Haha!
Laatst bijgewerkt door Amable op 10-01-04 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:24

verootjoo"]
[quote="capopjekop"]ff een vraagje
mag je met zon hengstevlecht ook op wedstrijd met een merrie zeg maar. of krijg je dan puntenaftrek.
[/quote]

mag wel, heb ik ook gedaan omdat ik het zonde vond om de manen kort te knippen, en ik had altijd best hoge cijfers voor verzorging.
[/quote]

Ze hebben het liever niet, zie de reglementen. Of oneven vlechtjes of los tenzij het een bepaald ras is met andere regels (fjord, fries)
Er zijn jury's (de meeste) die gewoon een standaard cijfer geven voor verzorging, zolang er maar geen modder her en der zit. Maar er zijn er echter ook die er wel op letten en die er lagere cijfers voor geven. Maar of het nu bij een hengst of een merrie gebruikt wordt maakt niet zoveel uit. Meer het ras.

[quote="Amable schreef:
Ik ben ook af en toe bezig met een hengstenvlecht bij de manen van mijn Friese verzorgpaard. Zij heeft behoorlijk lange manen, maar niet enorm dik, echter, ik krijg die vlecht echt met geen mogelijkheid zo hoog tegen de hals aangelegd! Ik heb het idee dat ik haar manen bijna uit haar hals trek Verward Kan ik eigenlijk het beste iedere keer hele kleine plukjes nemen? Of juist beter iets grotere plukjes? Iemand zin om het een keer voor te komen doen? Haha!

Eindhoven, beetje ver. Eerst goed borstelen alle klitten eruit, enz. Ga op een goede hoogte staan zodat je makkelijk bij kan en er goed zicht op heb. Begin met 3 plukken die niet al te dik zijn, leg die over elkaar pak dan de volgende pluk ter dikte/grote van de andere plek pak deze erbij. Trek het geheel stevig aan zodat hij tegen de hals blijft liggen. Herhaal dit totdat je klaar ben. Houdt de vlecht goed, dichtbij en stevig tegen de pluk(of de hals) wat je er elke keer bij pakt. Mocht het nu nog niet lukken of raak je in de war met al dat haar, maak dan eerst losse plukjes door overal een elastiekje om te doen van te voren. Op deze manier is het al een beetje los en makkelijker te pakken qua breedte.
Maak het haar een klein beetje nat, maar dit eigenlijk alleen om de overeind stekende haartjes er bij te pakken. Doe er absoluut geen equistar of andere gladmakende troep in. Knip desgewenst de elastiekjes eruit. Lukt het nu nog niet of zakt het nog uit in het midden, probeer dan echt flink aan te trekken/strak te trekken. En evt. haarlak o.i.d. in te sprayen.(maar als 't voor de fun is, zou ik dat niet doen) Lukt het dan nog niet, dan zul je de manen uit moeten dunnen, of gewoon lekker los laten hangen.

- Offline -

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:32

Oke, dank je wel! Ik ga mijn best doen Lachen Dat met die elastiekjes erin is wel een goed idee.

Heb jij iets tegen op equistar? Dat lijk ik op te maken uit je tekst en ik vroeg me af of je daar misschien slechte ervaringen mee hebt. Ik gebruik het namelijk wel zo ong 1 keer in de week.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 00:37

Ik bedoel om manen in te vlechten. Dan is het niet goed, dan glijdt 't allemaal weg.

- Offline -

Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 00:41

DeesDeBest schreef:
Ja als ik die zou hebben, maar ik maak niet dagelijks foto's van mijn vlechtwerk omdat er misschien iemand omvraagt hoe dat moet. Scheve mond

Via google:
http://members.chello.nl/~j.bekkema5/tr ... CN0587.JPG
Dit is een hengstenvlecht die er onder ligt.

Stel je een vlecht (een normale losse) voor en zie die er óp liggen. Netals een invlechting, die er ook óp ligt.


die link die je hebt geplaatst...echt mooi staat zo'n vlecht zeg, ik ga morgen mijn best doen!

---CARPE DIEM---

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:24

nou ik heb net een te maken althans geprobeert *LOL*

Afbeelding
Afbeelding

als ik hem vlecht zit ie best goed, maar als amber beweegt gaat ie scheef zeg maar (zie foto) moet ik nog strakker vlechten dan?
enne hoe krijg je dat netjes op een lijn?

Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 13:13

ik denk dat het wel strakker kan ja, maarja ik vind het ook moeilijk!

---CARPE DIEM---

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:22

capopjekop:

Je zou nog wat kleinere plukjes kunnen gebruiken dan kan hij ook al een stuk strakker tegen de hals aan kunnen liggen.
Je begint goed, heel kort op de manen, maar daarna wordt het steeds lager.
Wanneer je het klein en strak houdt komt het dichter op de hals te liggen. Maar ik zie dat jouw pony een hele bos manen heeft dus dat is een stuk lastiger en kost een hoop extra tijd, maar succes!! OK dan!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 17:36

oke za ik eens proberen. zien jullie de foto trouwens nu nog? ik niet.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:32

Ik vind het er op die foto's nog best goed uitzien! Mij lukt het zo nog niet...

Dus geen slechte ervaringen met equistar, gelukkig. Ben zo bang dat ik nog een keer de manen van mijn verzorgfriesjes naar de fillistijnen help Bloos Knipoog

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:49

capopjekop schreef:
oke za ik eens proberen. zien jullie de foto trouwens nu nog? ik niet.

Ik zie ze niet meer ,maar ben wel benieuwd

- Offline -

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:04

Zo strak aan de hals vlechten is best moeilijk. Zeker het laatste stuk want dan zak je meestal een stukje naar beneden.
Gewoon goed vasthouden en elke slag weer strak trekken Lachen

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)


Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:56

ja mag dan geen paard hebben dat graag met zen manen schudt als je ermee bezi bent!
had ik eens gedaan, zag er best goed uit
dutske schudde met haar hoofd, alles weer los Boos!
Haha!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 18:33

Fairie, zin om het een keer voor te komen doen!? Fenna staat in het begin niet echt netjes stil maar op een gegeven moment heeft ze alles in haar nabije omgeving wel onderzocht en dan zit er niks anders meer op dan stil te blijven staan en het hoofdje te laten hangen Haha!

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:12

*ff oud topic omhoog halen* Schijnheilig

Ik probeer dus ook weleens een hengstenvlecht, dat lukt best goed, maar als het paard dan zijn of haar hoofd omlaag gedaan heeft een keer, dan zit het helemaal geslingerd. Heb ik het dan te strak gedaan?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:18

Waarschijnlijk wel, of het paard is gewoon zo tekeer gegaan dat geen enkele vlecht ertegenop kan Knipoog
Ik heb 1x zo'n vlecht in de manen van mn paard gehad, en dat had m'n moeder gedaan, zag er super uit, maar als ik het zelf probeer wordt het waarschijnlijk niks Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, Patriesje, XXleonieXX en 158 bezoekers