Conditieverbetering en gangenvraag.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Conditieverbetering en gangenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 19:30

Van de zomer ga ik op trektocht samen met iemand anders. Nu wil ik graag de conditie van het paard nog verbeteren. Natuurlijk door lange(re) ritten te gaan maken enz. Maar een tijdje geleden heb ik wel eens een discussie gehad over de gangen van een paard m.b.t. deze verbetering. Zo heb je lang stappen wat zorgt voor.... en veelvuldig draf zorgt voor .... galop zorgt voor ... . Alleen nu ben ik dit dus vergeten, ik hoop dat iemand van hier 't weet. (vast wel) Lachen (
Mijn vraag is dus, (lange) ritten oefenen met veel(vuldig) stappen, of stappen en veel(vuldig) draven en dit dan elke keer opbouwen/verlengen. En heeft 't nut om de galoptijd te verlengen. Tijdens de trektocht gaan we voornamelijk stappen en draven, maar de dagtochten duren voornamelijk 4 uur. We zullen zo'n 5 รก 6 dagen incl. 1 rust dag onderweg zijn.
Dus hoe bouw je de conditie op van je paard voor zo'n trektocht? Welke gangen zorgen waarvoor?
(uiteraard alles opbouwend)
En dan nog een slobber vraag Tong uitsteken (pavo mash) Er staat op de verpakking dat die conditieverbeterend werkt. Hoe? Door elke dag te geven of wat? Ik snap dit niet helemaal.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:40

veel stappen zorgt voor een groter longinhoud.
Afwisselend draf en galop zorgt volgensmij gewoon voor een goede conditie in het algemeen.
Haffie (op bokt) heeft ooit een schema uit een boek gehaald, misschien kun je d'r pb-en?

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:00

Veel stappen op de harde weg zorgt voor goede pezen en banden. Ook wat ligt draf werk voegt hier wat aan toe.

Verder zorgt veel galop voor veel uithoudingvermogen.

Door bijvoorbeeld stukken galop af te wisselen met stukken stap, en als ie weer op adem is flink te draven of galopperen verbeter je zijn uithoudingsvermogen.
Dit kan ook met hard en zacht galopperen.
Je zult merken dat je paard steeds minder tijd nodig heeft om bij te komen.

Succes!!

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:13

Het schema dat ze mij ooit eens hebben wijsgemaakt: 10 min. stap, 5 min. draf, 2 min. galop, 10 min. stap. Dit langzaam uitbouwen tot 10 min. stap, 10 min. draf, 5 min. galop, 10 min. stap, 10 min. draf, 5 min. galop, 10 min. stap. (ben je precies een uur bezig) Als ie na een uur nog steeds vrolijk en fris op stal komt heeft ie een conditie als een..... paard!

Maar ik heb er geen verstand van... De mijne houdt het bovenstaande wel vol al herhaal ik het 3/4/5 uur. Maar die maflander is ook niet moe te krijgen.