Waar zit mais en soja in????Ivm allergie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Waar zit mais en soja in????Ivm allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 17:43

Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn paardje zo wie zo een allegie voor mais en soja heeft en nu zou ik wel eens willen weten waar dat allemaal in zit.Oke ze kreeg tot anderhalve maand terug muesli dus daar zit het in aangezien ze sinds ze dat niet meer krijgt aan de betere hand is.Maar waar zit het nog meer in??
Ik ga het natuurlijk nog helemaal uitzoeken maar ben een beetje nieuwsgierig.Dus wie kan me er alvast wat over vertellen????
Alvast bedankt..

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:53

sojaschroot wordt veel gebruikt in brokken.
en verder weet ik het ook niet.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe en waarom je er achter bent gekomen dat je paard daar een allergie voor heeft?

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 18:04

Ik gaat vanaaf even kijken hoeveel en wat in haar biks...
Nou hier de geschiedenis achter haar bulten/allegie.
Het begon eigenlijk(schijnt) van de zomer al maar omdat we naast bosrijk gebied stonden dachten we aan insecten.Net na de zomer had ze er nog wat last van maar toen kregen we een muggen plaag dus de link werd daar aan vast gelegd.Ongeveer tot half november had ze nog maar een paar pukkeltje zonder dat ze jeuketen dus ik maakte me geen zorgen meer.Totdat ze ineens helemaal vol zat met bulten.Dus va gebeld en die concludeerde een alergie maar waarvoor?Kon eten zijn deken(maar daar werd het minst aan gedacht omdat het erop leek dat het van binnenuit kwam)Planten insecten en ga zo maar door.Omdat het zo laat in het jaar weer terug kwam was toch de eerste gedachte voer.Dus ik heb haar muesli afgebouwd en aangekeken even leek het beter te gaan maar de jeuk werd steeds erger dus weer va gebeld en kreeg een andere van de praktijk en die zei gelijk een allergie.Om er achter te komen waar het vandaan kwam kon ik alles af gaan bouwen (maar dan wist ik nog niet specifiek waarvoor)of een bloed onderzoek.Het werd het laatste.Daar zijn dan 3 optie mogelijk namelijk voer-planten en bomen- en insecten maar omdat ze niet meer op het land stond engeen insecten meer waren heb ik gekozen om alleen te testen op voer en daar kwam dit dus uit.Het kan nog wel zo wezen dat ze voor iets anders een allergie heeft maar aangezien ze sinds dat ze geen muesli meer krijgt aan de betere hand is kan ik de rest p[as testen zodra ze het land weer op gaat en de beestjes weer komen.Dus hoop dat ze alleen hier last van heeft.Anders laten we die andere testen ook gewoon doen.Kan ze nu ook wel doen maar in overleg kijken we het zo zonder muesli en zo min mogelijk soja aan hoe het gaat wat zij denkt dus dat het hoogst waarschijnlijk wel daar aan lag.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:19

interessant verhaal. Ik zou eerder denken aan eiwit.
Als er iets in de brokken zit waar ze allergisch voor is, lijkt me dat moeilijk 'uitfilteren'.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 23:28

Ja interesant he als ik het zo lees vind ik het ook wel.Maar ook ik dacht aan eiwit.Dat is het dus niet haar bloed is gewoon via de allergie test getest en daar kwam dus mais en soja uit.Mais zit in de meeste muesli's en soja wordt natuurlijk ook veel gebruikt dus we gaan nu op zoek naar iets waar soja niet of heel weinig in zit.De stalbaas zou nog even informeern bij \de leverancier van de biks hopen dat die wat heeft of weet.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 00:10

Wel tof van de stalbaas dat hij dat wil informeren!
Ik hoop dat je wat kan vinden. Dit heb ik nog nooit gehoord.
Dat wordt haver voeren Haha!

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 11:57

In Duitsland voerden wij ook 'zemelmeel' of zoiets. Ik weet dat ze het bij de molen in Wateringen verkopen, het heet dan 'paardenklei' of zo. Maar je kan het niet droog voeren want het is heel erg stoffig. Je kan er wel een soort slobbertje van maken met haver of zo. En het is pure vulling, dus heet wordt ze er niet van (gypsy althans). Verder alle mueslizakken afzoeken naar de ingredienten .....

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:05

Je paard heeft zo te lezen idd een allergie voor de specifieke eiwitten die in mais en soja zitten. Het eiwit in die producten heeft zo’n specifieke vorm dat ze aan bepaalde cellen kunnen hechten. Deze aanhechting zorgt ervoor dat die bepaalde cellen een stof produceren (histamine) die de jeuk en bulten bij je paard veroorzaken. Vaak worden er aan paardenvoeders zgn. gluten toegevoegd of soja-concentraten. Dit zijn geconcentreerde vormen van het eiwit dat zich normaal gesproken in kleine hoeveelheden in de maiskorrel of sojaboon bevinden. Deze gluten worden normaal gesproken gebruikt om het eiwitgehalte van een voer op te krikken. Neemt niet weg dat wanneer deze geconcentreerde eiwitten niet toegepast worden in een voer de allergie er minder om zal zijn. Een paard kan al bij zeer kleine hoeveelheden van het specifieke eiwit allergische reacties vertonen.

Bovenstaande betekent echter niet dat je paard een algehele eiwit-allergie heeft, want de eiwitten die bijvoorbeeld in tarwe of gerst zitten hebben weer een andere structuur dan bijvoorbeeld mais-eiwitten. Grote kans dus dat je paard die reacties niet vertoont als hij tarwe of mais eet Lachen Je moet dus idd naar een voer toe wat geen mais –of soja-eiwitten bevat, maar dat heeft je DA waarschijnlijk al uitgelegd. Bel gewoon wat paardenvoederfabrikanten op en vraag of ze een voer hebben wat vrij is van mais –en sojaeiwitten. Hebben ze het niet, dan ben jij iig 1 van de eersten die een nieuw idee aandraagt zodat een fabrikant aan het denken gezet wordt dat het misschien handig is om een voer te ontwikkelen voor paarden met een bepaalde allergie Knipoog