Stal kat vraagje..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Stal kat vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 16:53

ik huur nu me eigen wei met stal,
thuis mogen wij geen katten ivm met allergie van me broertje..nu kwam ik zomaar op het idee om een stalkat te nemen..wie heeft er ook 1??
en heeft iemand ideeen of tips van hoe en wat??

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:58

We hebben al jaren dezelfde stalkat op de hooi/stro-zolder. Ideaal voor het wegvangen van de muizen. Niet alle katten zijn echter zo honkvast. We zijn er voordien al een paar kwijtgeraakt.
In het begin regelmatig voeren op dezelfde plek waar alleen de kat bij kan is een goed begin.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 17:01

en wat voor leeftjd te zoeken?
zat te denken aan een katertje van rond de 2 jaar oud..en dan in het begin nog aan een touwtje doen zodat ie niet los kan lopen...en dan natuurlijk veel bij zijn en voeren...dan kangzaam aan los doen en hopen dat ie honkvast word..

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:11

Onze stalkat zit in de zadelkamer opgesloten tot ie oud genoeg is, hij ving toen die 4 weken was al een muisje Tong uitsteken
Maar we zijn hem van plan hem over 2 weken los te laten, dan is die 3 maanden

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 17:15

jah ik wil sowiezo geen jong katje..die hebben meer kans om het niet te overleven..
opsluiten heeft geen nut want mijn stal is gewoon open..wel heb ik een soort zadelkamser zegmaar..maar dit is aan de bovenkant gewoon open..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:18

Wij hebben wel een stalkat, maar hoe ze die zo honkvast hebben gekregen, geen idee. Hij vangt overigens niet z'n hele kostje zelf bij elkaar, maar krijgt elke dag een handje brokjes. Verder zie ik die sluiptijger regelmatig ergens over het terrein zwerven en jagen. Nadeel is wel dat hij ook happerig is op de jonge zwaluwtjes in de zomer.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:20

Bij ons was tr 1 aan komen lopen en die voerde we en die was heel mak aan het eind. Die kon door een luikje naar buiten als hij wou. hebben we geen problemen mee gehad, maar aan t eind issie overreden

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:21

Wij hebben ook 2 stalkatten een kater en een poes niet zo slim dus, Maar die kater komt nu niet in de buurt van de poes.
Die kater bij ons vond de muisjes teklein en toen begon die maar op de duiven van de buren te jagen,
De stalkatten worden ook wel bijgevoerd(geen vlees want dat moeten ze zelf vangen)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 17:25

jah ik ben ook wel van plan om ze brokjes bij te voeren hoor..

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:38

Wij hebben 6 stalkatten.

2 leven er op de zolder en op het dak, ja ze komen zelden naar beneden Haha!
Dan nog 3 grondkatten, moeder en 2 zoons(ze kunnen alle 3 niet meer voor nageslacht zorgen).
1 Britisch bleu korthaar, maar die is van diegene die in de andere helft van de boerderij woont, maar muizen vangen doet ie als de beste.

Misschien kun je eens bij het asiel vragen voor advies om ze goed honkvast te krijgen.
Kun je de zadelkamer niet dichtmaken? Ook beter tegen dieven.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:53

Hey,
om een stalkat honkvast te krijgen kan je uhm gewoon in een stal doen, als je hoge traliestal heb en hij er niet doorheen past. Wel het voerluije afsluiten.
Ander een weekje in een hondencanel houden. En natuurlijk overgieten met lekker eten

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:58

Bij ons is een poesje aan komen lopen. Was eigenlijk nog te klein om van de moeder af te kunnen. We gokken dat ze toen een week of 4 was. Ze zat onder het luik achter een stapeltje stenen voor de box van Amigo.
We hebben het poesje wat gevoerd en ze is zelf in de stal gebleven. Alleen is ze nu een beetje verwend door mijn vriend en begint ze een beetje een huiskat te worden.
In elk geval zijn we wel van de muizen af sinds dit poesje er is. We voeren het wel gewoon elke dag.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:59

Geen stal dus ook geen stalkat Haha!

Maar hou je wel in de gaten dat er ook haren van de kat op jouw kleren kunnen komen en dat je broertje er alsnog last van kan krijgen?

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:03

Ik zou een kat uit het asiel halen, dan geef je zo'n beestje nog een kans. Als je een jong katje neemt, en die loopt dan weg is er weer een asielkat bij Scheve mond.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 18:31

Siempie schreef:
Geen stal dus ook geen stalkat Haha!

Maar hou je wel in de gaten dat er ook haren van de kat op jouw kleren kunnen komen en dat je broertje er alsnog last van kan krijgen?


mijn rijkleren en paardenkleren worden al apart gewassen..en als het maar niet veel in huiskomt...

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:48

maar niet aan een touwtjebinden! ze kunnen zich ophangen, als je geen mogelijkkheid hebt om een grote kate een paar weken in een box te steken dan zou ik voor een jong katje gaan, die kunnen doorgaans nog niet zo goed springen ...

Zaza

Berichten: 37
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:15

wij hadden 4 stalkatten nu 2 Huilen ze zijn nog best jong maar het gaat heel goed. ze krijgen gewoon tegelijk met de paarden eten en ze hangen een beetje rond op het erfje enzo. tis wel gezellig hoor! ze willen altijd aandcht als je net bezig bent en rennen door de bak als je aan t rijden bent.. gevaarlijk!:D

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:17

mijn vriendin heeft bij haar verzorgpaarden ook 2 jonge katjes genomen. Die krijgen elke dag van de eigenaar eten. In het begin heeft ze ze in een stal gehouden, zodat ze aan de omgeving wende en leerde waar ze te eten kregen, ook wende ze aan mensen. Nu zijn het de twee grootste knuffels van de wereld, die kei hard komen aanrennen. Super leuk Haha!

lena1992

Berichten: 199
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:31

Geen kat nemen die altijd binnen heeft gelopen Tong uitsteken
Die kan er niet tegen...
DENK IK

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:54

Idd, een kat die altijd binnen geleefd heeft vind er niks aan om ineens buiten door te moeten brengen. Dus een oudere kat nemen is leuk, maar wel lastig. Bijv. een asielkat, de gevonden katten zijn vaak niet honkvast de katten die afgestaan worden zijn vaak echte huismutsen die geen idee hebben hoe ze een muisje moeten vangen. Vraag dus goed na als je een kat gaat halen of hij gewend is buiten te zitten. Voordeel bij het asiel is dat je zeker weet dat de kat "geholpen" is, je betaald wel iets meer maar je krijgt er ook wat voor terug.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:25

Let op dat je een zindelijke kat hebt. Zo een die van zijn moeder geleerd heeft dat je dat buiten in een gat moet doen. Wij hebben namelijk een stalkat dat overal zeikt en poept, op de dekjes, in het stro en het meest smerige in het voer van de knollies. Exit stalkat

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:30

Ik denk dat je het beste even naar het asiel kan gaan ,
en vragen om een rauwe polderkat van ouder dan een jaar

Zo'n kat die er geen behoefte aan heeft om de stal te verlaten en bij iemand in huis te gaan wonen , maar die echt het karaktertje heeft om als een zonderlinge jager de stal-omgeving te beheren en muis-vrij te houden

Ze weten er vast wel een geschikte poek voor die perfect past op een stal... en daar graag een beetje rondbanjerd op z'n gemak.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:38

esther en ik hebben sinds een tijdje twee stalkatten. Ze zijn vrij tam, maar vinden het niet zo heel leuk om geknuffelt te worden. Ze houden wel van een aai enzo. Ik vind dat een stalkat toch wel voor wat meer gezelligheid op stal zorgt. En voor een kat is het eigenlijk een paradijsje, kan klimmen, klauteren, jagen en luieren als ie dat wil Knipoog

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 22:39

ik ga even rondkijken..het liefst zou ik een boedererijkat willen..want voor een binnenkat is het zielig..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:52

We hebben een heleboel stalkatten op stal.

De meeste zijn opvangertjes of aanlopertjes.

3 weken opsluiten in de kantine of stal en na die drie weken vionden ze de weg wel weer terug naar hun warme bed en voer.

Zou alleen zelf een oudere nemen *uit het asiel ofzo* kunnen toch iets meer hebben dan die jonge dingetjes.