Ik ga weer bijrijden...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Ik ga weer bijrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 17:25

Omdat ik graag meer bij wil leren en weer op andere paarden wil rijden ben ik op zoek gegaan naar een plaats waar ik kon bijrijden.
Voor bram heb ik 2 dagen in de week iemand die van hem heel veel leert en dan kan ik die 2 dagen zelf leren.
Vandaag ben ik wezen kijken op een stal hier in de buurt. Die mensen hebben zelf 3 paarden en een pony staan.
Het paard dat ik zou gaan bijrijden is een grote KWPN X tuiger ruin. Hij is zeker 1.75m hoog Bloos! . Aangezien hij nog wat streken heeft zochten ze iemand die graag met hem aan de slag wil. Voor mijn veiligheid werd de longeerlijn er even aangeklikt. Gelukkig paste m'n eigen zadel erop OK dan! . Hij heeft de neiging om stil te gaan staan ineens uit het niets en dan te gaan bokken. Dat deed hij dus nu ook. Eerst was ik even verbaasd, je weet natuurlijk nog niet wat je kan verwachten. Meteen flink voorwaarts gereden. De 2e keer heb ik me even boos gemaakt en hij schrok zo van m'n reactie dat ie meteen voorwaarts in galop sprong. Ik heb hem toen flink door laten galoperen. Weer naar de ontspanning toe en toen veel overgangen gereden. Op de andere hand was hij super braaf!! Ach gut ..
Na een minuut of 20 was ik al best wel moe (geen conditie, 5 weken niet gereden) en hij was gelukkig ook erg moe, lekker gezweet!
Toen mocht ie lekker op stal wat knabbelen en mocht ik de pony even uitproberen. Stevige D pony merrie met wat arabische bloed die de Z oefeningen kent. Ik werd even geholpen en er kwamen een paar passen travers en een appuyment uit. Ik ging alleen elke keer de verkeerde kant uit met het appuyment, haalde de hele tijd de stelling en de kant door elkaar *LOL* .
Het is echt raar rijden, als je je been iets naar achter legt en die pony draait al. Of als je je gewicht verplaatst dat die opzij stapt. Maar wel supergaaf.
Nu ga ik het een maandje proberen. Ik ga 3 dagen in de week het paard rijden en tussendoor mag ik die pony rijden om zelf te oefenen met de hogere oefeningen. Echt een super oplossing OK dan! ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:31

Kleine kanttekening: jouw zadel is het zadel van een niet te grote Arab, en past ook perfect op een joekel van een KWPN X Tuiger van 1.75? Dan heb je of een wonderzadel of twee wonderbaarlijke ruggen eronder.
Maar dat terzijde.

Ik vind het heel leuk voor je dat je zo enthousiast bent over je bijrijdpaarden (hoewel ik stoicijns dacht "ah, nu is het weer wachten op een bericht dat je het te druk hebt voor Bram" maar dat zegt mogelijk meer over mij dan over jou). Onthou echter dat je zelf een behoorlijk talent moet zijn om van een paard te kunnen leren zonder begeleiding van een mens op de grond. Oftewel: kijk uit dat je de hogere oefeningen die je nu gaat leren, ook wel zuiver aanleert. Anders raak je alleen maar verder van huis, terwijl je deze stap juist zet om jezelf verder te ontwikkelen.

Veel succes met alle paardjes!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:44

Voor de afwisseling op meerdere paarden rijden is inderdaad goed voor je gevoel.
Alleen als je oefeningen gaat rijden op de pony waar je zelf nog niet aan toe bent, leer je jezelf waarschijnlijk verkeerd aan ( en de pony word er ook niet beter van) Dan zou ik de eigenaar of een instructeur bij de hand willen hebben die aangeeft dat het goed is. En dan kun je er wel weer super veel van leren!

Ik dacht in ieder geval bij mezelf dat ik niet iemand op mijn paard zou willen hebben die oefeningen gaat proberen te leren zonder hulp.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 17:58

Even voor de duidelijkheid, ik zat aan de longe met het eerste paard, diegene was er ook bij met de pony. Zij is zelf instructrice en helpt mij dus. Niet alleen met de pony maar ook met het paard. Knipoog .. Ook met de hogere oefeningen was zij diegene die mij hielp.

Vraag me niet hoe, maar het zadel ligt ook super op die kwpner, en ook op die D pony. En natuurlijk op bram.. Ik heb het gevoelt en gezien. Ruimte op de schoft, schuift niet. Schoudervrijheid OK dan! ...

Bram krijgt alle aandacht die hij nodig heeft .
die 2 dagen dat ik die paarden rij doet iemand anders hem en ik doe hem de rest van de week. Ik vind het een super oplossing. M'n bijrijdster leert en ik ook, alleen dan op een ander paard.

Met het stukje dat ik de stelling en de kant door elkaar haalde bedoelde ik dat ik dus de verkeerde kant opging wanneer diegene die mij hielp zij dat ik stelling links, naar links. Had ik me stelling keurig links ,ging ik dus naar rechts en andersom(tja, wijken noemen ze dat geloof ik Schijnheilig ) Ik haal links en rechts namelijk door elkaar! Maar het ging ook een paar passen goed.