[AR] Waar op te letten bij combi. 2 span?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

[AR] Waar op te letten bij combi. 2 span?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 21:43

Ik vroeg me af waar je goed op moet letten als je 2 span wilt gaan rijden, ik bedoel dan welk type pony(in mijn geval shetlander) past goed bij de ander, ik snap dat ze dezelfde hoogte moeten hebben en goed met elkaar overweg moeten kunnen en ongeveer hetzelfde tempo moeten lopen, maar wat is er nog meer belangrijk en in hoeverre zijn de bovengenoemde punten van belang?

Ik heb nu een een combinatie van 2 pony's:
1- zwarte shet merrie van 13 jr (vroeger beleerd geweest) van 95 cm.
Rustig, werkwillig, showbinkie, cool,

2- Appaloosa merrie van 7 jr. (dochter van de zwarte merrie en goede vrienden in de stal en op de wei), zij is 96 cm hoog.
niet beleerd en wbt karakter iets pittiger en feller dan de zwarte deze is rustig en cool in d'r koppie, niet snel afgeleid en kan geconcentreerd lopen de ap zal daar meer moeite mee hebben denk ik.

Misschien kunnen ze elkaar met een hoop dingen aanvullen of zie ik het verkeerd?


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:53

Dat de pony's dezelfde gangen hebben is het belangrijkste. En of de ene dan groen en de ander paars is, daar zou ik niet op letten. Een goed tweespan bij elkaar vinden is erg moeilijk.
Succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:52

Zo op het eerste gezicht lijkt het wel een goed span met 1 ervaren pony en 1 minder ervaren pony. Beleer wel eerst de appaloosa enkelspan, voordat je ze samen voor de wagen knoopt. Het duurt zo'n 3 jaar voordat een span ook echt een span is, veel geduld hebben dus! Succes ermee!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:08

En denk niet te snel dat ze neit bij elkaar passen, de pony's moeten aan elkaar wennen!! Dus niet na 3 maanden stoppen met het argunment dat het niet lukt, ze hebben egt 3 jaar ong. nodig om een goed spannetje te worden!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:19

Met dit span zal het waarschijnlijk wel gaan lukken.
Wij hebben wel 'raardere' spannen gehad(maar nog niet echt fanatiek). Dennis(94 cm en echt hengst kwa bouw, lekker breed) naast een merrie van 90 cm(was z'n maatje, dus dat boeide niet dat het een merrie was. Ging meteen de 1e keer(met 2 enkelspan tuigen aan elkaar geknoopt) perfect. Maar die 2 waren ook echt 2 handen op 1 buik, ik had ze ook wel samen naast de fiets lopen of een van de 2 als hand paard mee.
En Dennis heeft een keer naast een ielige merrie van 88 cm. Ik verwachte een ramp omdat hij deze merrie erg graag wou dekken maar dat niet mocht(ze hadden dus ook nog nooit kennis gemaakt oid). Die merrie was toen nog aardig groen(2 maandje voor de kar, Dennis toen 2 jaar). Maar ik zette Dennis d'r naast en meneer was braaf. Dat lukte niet echt omdat wij zelf nog bijna geen 2span ervaring hadden en we niet zo veel tijd hadden(maar perse het nieuwe tuig uit wouden proberen).
Helaas daarna geen 2spannetjes voor Dennis meer. Een paar weken daarna hebben we een ongeluk gehad waardoor hij zo bang voor de kar geworden is dat ik het niet meer aan durf.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:30

Ik heb trouwens ook wel eens een bont tweespan gezien waar zeker 15 cm verschil zat in stokmaat. Het won misschien niet de schoonheidsprijs, maar ze liepen wel en dat is toch het belangrijkste!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:44

Tessebes schreef:
Beleer wel eerst de appaloosa enkelspan, voordat je ze samen voor de wagen knoopt.

Op zich hoeft dat niet perse, als je een ervaren tweespanloper heb kan je daar ook een pony naast zetten die nog nooit voor de kar gelopen heeft.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:53

Wij hebben ook al een paar keer tweespan gereden met een 1.72 m-er (zeker) naast een 1.60 m-er. Dat gaat op zich wel goed, maar het plaatje is minder mooi en je moet ze echt rijden, zodat beide evenveel werk doen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 22:21

Buitenzorg"]
[quote="Tessebes schreef:
Beleer wel eerst de appaloosa enkelspan, voordat je ze samen voor de wagen knoopt.

Op zich hoeft dat niet perse, als je een ervaren tweespanloper heb kan je daar ook een pony naast zetten die nog nooit voor de kar gelopen heeft.
[/quote]

Tja, dat moet ieder voor zich weten, maar mijn keus zou het niet zijn.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 23:33

Tessebes"]
[quote="Buitenzorg"][quote="Tessebes schreef:
Beleer wel eerst de appaloosa enkelspan, voordat je ze samen voor de wagen knoopt.

Op zich hoeft dat niet perse, als je een ervaren tweespanloper heb kan je daar ook een pony naast zetten die nog nooit voor de kar gelopen heeft.
[/quote]

Tja, dat moet ieder voor zich weten, maar mijn keus zou het niet zijn.
[/quote]

Ieder zijn eigen keus/idee, maar op deze manier wordt het wel vaker gedaan. Een onbeleerd naast (let wel!) een doorgewinterd tweespanpaard inspannen. Maar dan ben je als menner ook een doorgewinterde tweespanmenner. Ik zou er zelf niet direct voor kiezen als ik geen tweespan ervaring zou hebben.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-04 12:18

De pony's worden allebei afzonderlijk van elkaar in het enkelspan beleerd en als ze allebei goed enkelspan lopen gaan ze het 2 span in als alles goed verloopt natuurlijk.

Mede omdat ik met de pony's ook (vooral met de ap pony) enkelspan wil gaan mennen (dress gericht).

De ap heeft wel een iets hoger tempo dan de zwarte niet dat het een super groot verschil is, maar haar tempo ligt gewoon iets hoger, kun je dat goed sturen tijdens het mennen, ik bedoel dat je ze aanleert om meer op elkaars tempo te lopen?

Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, OmgiliBot en 7 bezoekers