Colosan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Colosan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 12:08

Karin, waarbij ik de paarden verzorgd heeft laatst het middeltje Colosan gekocht. Dit is een soort laxeermiddel voor het geval je paard iets binnen krijgt wat niet had moeten gebeuren.
Maar nou vertelde de man die het ons verkocht dat het eigenlijk een middel is die in theorie niet gewoon in een paardenwinkel verkocht jad mogen worden, maar door een dierenarts verkocht moet worden.
Toch gebeurt dit niet, kennen jullie dit middel? Kennen jullie de werking en weten jullie toevallig ook nog waarom het gewoon in de winkels verkocht mag worden?

Ik weet dat dit middel al zo'n 90 jaar in gebruik is.
Het wordt verder toegedient via een spuit in de mond.


irene01

Berichten: 100
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:22

colosan begrijp je als je paard een lichte vorm van koliek heeft. Je spuit het flesje leeg in zijn mond. Hierdoor beginnen de darmen extra te werken en komt de ontlasting sneller op gang waardoor verstopping verdwijnt. Middel was volgens mij niet meer te koop. In het verleden kon je het eigenlijk overal kopen. Vond het super middel omdat je niet snel een veearts nodig had en je dit middel eerst kon gebruiken.......

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 12:24

nou, dit middel is dus in ieder geval in een ruitersportzaal te koop in eemnes, die winkel zit er sinds kort (ik kan me de naam even niet herinneren) maar ik begrijp dus dat er positieve ervaringen mee zijn van jou uit irene

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 15:07

heb het ook wel eens gebruikt: 7 jr geleden. Daarna gelukkig niet meer nodig gehad. Met lichte koliek werkt het goed. Volgens mij smaakt het een beetje naar kaneel

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:57

irene01 schreef:
colosan begrijp je als je paard een lichte vorm van koliek heeft. Je spuit het flesje leeg in zijn mond. Hierdoor beginnen de darmen extra te werken en komt de ontlasting sneller op gang waardoor verstopping verdwijnt. Middel was volgens mij niet meer te koop. In het verleden kon je het eigenlijk overal kopen. Vond het super middel omdat je niet snel een veearts nodig had en je dit middel eerst kon gebruiken.......


Wij gebruikten het op de manege idd ook bij lichte koliek (vaak dezelfde klanten) of preventief bij paarden waarvan we wisten dat die moeite hadden van de overgang wei-stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:40

Colosan is inderdaad een (zelfhulp) middel bij lichte koliek. Dit kun je zelf doen, als je denkt dat het niet heel ernstig is, zodat je niet direct de veearts erbij haalt. Als het na zo'n twee uur geen resultaat geeft, kun je de veearts beter alsnog bellen.

colosan is een soort homeopathisch middel, waar de meeste paarden geen hekel aan hebben, want er zit inderdaad een lekker smaakje aan. Het is zeker niet gevaarlijk. Bij mijn (ex) paard werkte het altijd heel goed en was ze binnen een paar uur van de koliek af...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lui_, Sarah_Elise en 85 bezoekers