western voor een springpony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-01 22:51

ik heb een 5,5 jarige nrps e pony
ik rijd l2 dressuur en l springen
maar western rijden lijkt me zo super leuk en ontspannend

maar gaat dat wel samen?
kun je afgewisseld western en engels met 1 pony rijden?

het lijkt me namelijk heel erg leuk, maar dit moet de pony natuurlijk wel kunnen en snappen

wat denken jullie hiervan?


seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 00:26

Het ligt eraan wat jij onder western rijden verstaat? Een buitenritje op een westernzadel, is inderdaad ontspannend, of een intensive training op wedstrijd niveau?? Hier zit nogal wat verschil tussen. Mischien kan je iets duidelijker melden wat je precies wil met je pony?? Kies je voor het laatste dan zal je toch moeten kiezen tussen Engels of Amerikaans. De hulpen zijn verschillend en dit kan zeer verwarrend zijn voor je pony... Verward

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-01 10:10

ja, ik bedoelde inderdaad dat laatste, dan zou ik ook super graag wedstrijden willen gaan rijden

denk je echt dat dit niet kan?
t is denk ik wel verwarrend voor mijn pony ja


Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 11:59

Hoi,
Ik heb zelf een new-Forest pony waarmee ik vroeger dressuur mee heb gereden en nu western! Ik denk dat ik best wel dressuur en western kan combineren maar het wordt wel moeilijk, vooral als je het allebei op "niveau" wilt doen!
Ik zou je aanraden om een van beide te kiezen...
(want de kans is toch groot dat je pony helemaal door de war raakt)
Veel succes ermee!!
Liefs,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 14:22

Ik ben geen ster, niet in Engels en ook niet in western, maar rijd sinds een jaartje western. Voor de zadelproef van het stamboek moet ik deze maand een dressuur- en springproefje doen (Engels) dus combineer ik het op dit moment. Mijn pony snapt er geen barst van, terwijl ze heel graag werkt. Ze doet ook haar uiterste best, maar het kost ontzettend veel moeite.
De bij de dressuur gewenste constante aanleuning en beenhouding van de ruiter levert gewoon problemen op.
Maar Cornelie bijvoorbeeld combineert ook, en bij haar paard gaat het heel goed.
Ik denk dus dat het heel sterk afhankelijk is van je paard, dus de enige manier om het zeker te weten, zal uitproberen zijn....

Succes!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 19:27

Ja, het kan samen. Ik denk wel dat dit een onderwerp is dat zeer gevoelig is voor discussie maar het kan wel. Alhoewel ik hierover tot een paar maanden geleden ook van mening was dat het niet kon. Het ligt er wel aan op wat voor manier je 'engels' les krijgt. De wat 'modernere' manier sluit namelijk perfect aan op het westernrijden. Tijdens de westernlessen 'moest' ik van mijn trainster mijn paard op de buitenteugel/binnenbeen sturen en kreeg ik op mijn kop als ik teveel aan de binnenteugel zat Haha! Van mijn engelse trainster krijg ik ook weer op mijn kop als ik teveel aan de binnenteugel pruts Haha! Zij heeft namelijk ook de mening dat een dressuurpaard puur op het aanleggen van de buitenteugel en je binnenbeen een cirkel oid in moet draaien. En ik moet je eerlijk bekennen, het werkt!!! Ik heb inmiddels ook veel minder moeite met het rijden op 1 hand. Het wordt voor mijn paard al steeds meer een automatisme dat als ik mijn binnenbeen aanleg hij zich daar omheen vouwt. En omdat in de dressuur vaak wat meer verzameling gevraagd wordt is hij ook steeds sterker aan het worden in de jog. En hij verplaatst steeds meer gewicht naar de achterhand dus komt hij automatisch ook losser van het bit. Voor ons werkt het dus zeker. Maar ja, ik zit nog steeds niet op topnivo Clown dus of en hoe het dan werkt ben ik nog niet achter.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 21:45

ik heb zelf een 16 jarige nrps e-pony. hij heeft altijd heel goed gepresteerd in de western sport en was in 1992 zelfs allaround champion op de nederlandse kampioenschappen van de WRAN.

volgens mij hoor je je paard in alle rijstijlen op de buitenteugel te sturen. wel eens de lippizaners van de spaanse rijschool gezien? als hoogtepunt van een show wordt altijd een hengst voorgesteld op een hand gereden en op een stangbit. als die niet op de buitenteugel reageerd zou dat niet gaan.

ik ben trouwens van mening, dat de hulpen bij western en engels maar minimaal verschillen. een goed gereden westernpaard gaat ook aan de teugel.
alleen den gangen verschillen, de teugellengte en de frequentie van de hulpen.

mijn ruin doet het ook goed in de western riding.
(het onderdeel met de vele galopwissels). dit vraagt een goede verzameling. het enigste waar hij nooit op is getraind is de uitgestrekte draf wat een dressuurpaard natuurlijk wel hoort te kunnen. voor de rest zou hij in de dressuurring waarschijnlijk geen slecht figuur slaan.



Knipoog Knipoog

Dutchy
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 12:21

Citaat:
Op 2001-11-10 21:51, schreef CC - LOVER:
ik heb een 5,5 jarige nrps e pony
ik rijd l2 dressuur en l springen
maar western rijden lijkt me zo super leuk en ontspannend

maar gaat dat wel samen?
kun je afgewisseld western en engels met 1 pony rijden?

het lijkt me namelijk heel erg leuk, maar dit moet de pony natuurlijk wel kunnen en snappen

wat denken jullie hiervan?

Ik heb vroeger een paard waarbij ik ook sprong, dressuurde, western reed en mijn moeder mende ermee en bij mij ging het ook heel erg goed samen en waarom niet netzo als iemand anders al schreef het verschil is heel minimaal bij western rijden.Wel is het niveau bij de beginnende western ruiters hoger.
succes ermee Dutchy : Cool

het geluk van de aarde, ligt op de rug van de paarden

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 16:34

dat kan zeker! ik wel eens van mensen die dat doen, en het blijkt zelfs goed te zijn, want sommige onderdelen van het western rijden kunt je goed gebruiken in het engeld rijden en andersom, denk maar eens aan de pirouette en de spin. en achterwaarts, en op lichte hulpen reageren.
bovendien wordt je pony er lenig en soepel van en dat is ook goed voor in de dressuur.

veel plezier ermee!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 20:53

Ik ben het niet eens met de mensen die zeggen dat het wel kan dat combineren. Er is al een hele discussie hierover geweest. Je brengt, zo als een aantal hierboven al schrijven, je paard volledig in verwarring. Ik heb dat zien gebeuren bij meer dan 1 paard. Uitzonderingen zijn er altijd. Maar het verschil tussen wel en geen aanleuning is voor 99% van de paarden niet te begrijpen.

Ik rijd al ruim 9 jaar western en ik begrijp niet waar het vandaan komt dat je met je buitenhand stuurt. Ik stuur met mijn binnenhand/buitenbeen en heb mijn "rem" in mijn buitenhand. Verder bemoeit zich mijn buitenhand niet met daadwerkelijk sturen. Hooguit pak je hem er bij als je je paard weer recht maakt op een rechte lijn.

Maar ja, ik ben al blij te zien dat hier niet weer de volgende onzin discussie op gang is gekomen : mijn paard weet dat als er een dressuur zadel op zijn rug ligt dat we dressuur rijden en als het een western zadel is western. WHA WHA WHA Verward

uhm... sorry Pling Pling


Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 22:55

eh ik denk et wel (ligt ah iq van je pony Knipoog ) ma het zou moeten lukken, met zon verschillend zadel merk t ie al gauw wat je bedoelt denk ik

Enya - Daya :-)

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 09:25

9 jaar western??? ok, ooit van neck-reining gehoord?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers