Ex-hoefbevangen pony, ijzers of blote hoeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Ex-hoefbevangen pony, ijzers of blote hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 14:03

Hallo,
Onze Welsh is in februari 2003 hoefbevangen geweest voor het eerst.
Ze is 11 jaar.
Ze heeft toen in de kliniek in Ute=recht gestaan, daar kreeg ze izers met een zooltje en hennep met teer ertussen.
Het is heel snel allemaal weer goed gekomen, maar haar hoefbeen botjes zijn wel alle vier gekanteld.
Wij hebben drie maanden later nog eens foto's laten maken van haar hoeven, en de da zei dat deze foto's er zelfs beter uit zagen dan die van Utrecht omdat de zool van de hoef dikker was geworden en dat zou komen door de ijzers met het zooltje, de hennep en teer.

Nu zegt onze smid weleens dat je op een gegeven moment weer normaal ijzers onder kunt doen, zonder zooltje en hennep.
Mijn instelling is altijd, waarom zul je het veranderen als het goed gaat, maar ik heb hier en daar wat gelezen over natural balance bekappen en ik vraag me af of de pony hier daar ook baat bij heeft.

Kunnen wij haar het beste op ijzers laten door lopen met hennep, of zou ze ook goed blijven lopen op natural bekapte voeten?
Heeft iemand hier ervaring mee?

De pony loopt zelden over de weg, ze staat thuis en loopt eigenlijk vanuit de stal de wei of de bak in.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:06

Ja, mijn paard precies hetzelfde. Ik heb toen de zooltjes eronderuit waren de hoeven 'bloot' gelaten. De bekapping doe ik nu ook helemaal zelf en het gaat prima!!
Ik volg de witte lijn strategie die o.a. ook te lezen is op www.paardnatuurlijk.nl
Omdat beweging heel belangrijk is voor de hoeven maar hij dit in het begin niet kon met blote hoeven heb ik hoefschoenen aangeschaft. Inmiddels heb ik ook die niet meer nodig Lachen