Artrose en pijn ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Artrose en pijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 22:16

Ik heb een 28 jarige merrie hier met pensioen staan. Ik geef haar poeders omdat ze artrose in haar voorbenen heeft. Haar knieen beginnen ook vergroeingen te tonen.
De laatste dagen merk ik ook dat ze 1 van haar benen niet graag belast, ze staat als het ware met een knik in haar knie.
Ik vraag me af of dit paardje pijn heeft, het zou niet eerlijk zijn om haar met pijn te laten leven. Heeft iemand ervaring met artrose ?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:25

Je zou de zoekfunctie eens moeten proberen. Daar worden een hele hoop middeltjes genoemd die kunnen helpen, ook tegen de pijn.
Mijn merrie (10) heeft ook hele zware artrose. Zolang ik er zeker van ben dat ze geen pijn heeft, doe ik nog lekker alles met haar. Maar ik vind het niet waardig voor haar om haar met erge pijn te laten rondlopen, hoe moeilijk die beslissing voor mij ook zal zijn. Verdrietig

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 22:57

Ik zou de dierenarts even laten kijken!
Je heb gelijk het moet wel dragelijk voor het diertje blijven!
Lundi

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:32

Iid even de dierenarts raadplegen. Mijn merrie heeft ook Artrose in haar knie maar ze ontlast hem niet ofzo.....ik zie bij haar geen aanduiding op pijn iig.

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:38

Ik heb zelf atrose in mijn knie. Ik heb veel ocd stukjes moeten laten verwijderen (4x operatie) en nu, 10 jaar na de laatste operatie heb ik dus artrose in de knie.

Hoe het voelt: het voelt als een lichte pijn die je niet echt remt in je activiteit maar die wel constant op de achtergrond aan het zeuren is. Het is niet elke dag even aanwezig, er gaan weken voorbij zonder klachten, maar er zijn ook dagen dat je bij elke stap denkt "oja, snert".

Als ik dat gevoel projecteer op paarden, dan zal jouw merrie ook af en toe echt last ervan hebben. Het is een verschijnsel van oude paarden in het algemeen dat ze wat bokbenig worden (dus knie zwikt naar voren toe op stand), dus wat dat aangaat hoef je je geen zorgen te maken. Dat is te verwachten op 28 jaar. Je kan wel in de gaten houden hoe evenredig de benen belast worden, als je paard telkens hetzelfde been niet wil belasten, heeft het dus echt pijn. Het kan aan het weer liggen (bij omslagen in het weer voel ik ook meer), je zou het nog even kunnen aankijken.

Toch, 28 jaar vind ik voor een paard een heel respectabele leeftijd. Je hebt goed voor je paard gezorgd. Ik zou zelf geen DA meer bellen; jij weet zelf toch het allerbeste hoe het met je paard gaat. Veel sterkte met je keuze.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:37

misschien een beetje off-topic maar hoe weet je of je paard artrose heeft? mijn 31 jarige paard loopt vaak stijf en kort (vooral achter) en heeft moeite met opstaan na t rollen. zijn dat verschijnselen van artrose ? vind het niet echt nodig om foto's te laten maken.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:43

Als buigproeven niet goed gaan heb je kans op artrose, en verder zul je toch foto's moeten maken om het zeker te weten.
Mijn paard heeft sinds haar 12de al artrose (ik had haar toen net gekocht), ze kreeg van Utrecht poeder mee voor acht weken en ijzers met zolen en siliconen en ze is nu 19 en loopt als een trein, sinds ik in Utrecht ben geweest heb ik er nooit meer wat van gemerkt tijdens trainen ofzo (ff afkloppen)!
Ze heeft trouwens artrose in haar sesambeentje links voor.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:53

Sando heeft ook een paardje met zware arthrose. Miss dat je haar kan vragen over het hoe en wat...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 13:33

Bij dit paard is het ook duidelijk te zien , de knieen gaan misvormen door botvorming.
Het is mijn eigen paard niet ze woont hier eigenlijk alleen maar en ik verzorg haar. Ik zal de eigenaar raadplegen of er een dierenarts moet komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler, Lightninggg, SemrushBot en 14 bezoekers