nadelen hoefschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

nadelen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 10:08

Ik zit (nog steeds) te dubben over hoefschoenen. Ontzettend veel positieve verhalen gelezen, maar ik wil graag weten of er negatieve verhalen zijn, of er nadelen zijn en wat die dan zijn.
Als hoefschoenen zo geweldig zijn zoals wordt beweerd, waarom wordt er in de topsport dan (voor zover ik weet) niet mee gereden?



DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:09

In de dressuur mag je er niet mee starten. En verder 'wat de boer niet kent ....'
Ik ervaar iig geen nadelen er aan.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:55

Ik vond op paard ahoy dat de beweging van de paarden achteruit ging
verder blijft het mi altijd een probleem met passen, als de hoeven groeien na het bekappen en met beweging van de schoen tov de voet.
Volgens mij gaat het schuren en komt er rommel en zand en zo tussen.
ik ga dus niet voor hoefschoenen, lijkt me helemaal niks

Goedgekeurd onderschrift :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 10:57

maar billy, mijn stalgenoot heeft ze (van Smit uit Rijssen) en die doet zelf natural balance bekappen (ga ik ook leren trouwens). Zij houdt de hoeven dusdanig zelf bij, dat ze kennelijk altijd passen (want idd, dat argument had ik ook al verzonnen Haha!)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 10:59

In de dressuur mag je er niet mee rijden. En je kunt er ook geen punten in schroeven (hoewel er soorten schijnen te zijn...), vandaar dat je ze in het springen en de SGW ook niet tegenkomt. Daar heb je gewoon punten nodig op buitenwedstrijden.

In de endurance zie je ze wel veel, naar mijn weten vooral in de US en Duitsland. Ook over Zwitserse ruiters heb ik wel eens wat gehoord. In NL rijdt bijv. Ganna hier op Bokt er klasse 3 mee, en Jorie rijdt klasse 2. Allebei naar volle tevredenheid, voor zover ik uit hun ervaringen weet (vraag hen er eens naar).

Heb je de VrijRuiter van ergens begin vorig jaar nog, met dat artikel over ervaringen met hoefschoenen? Lees dat anders nog eens door, daarin worden ook enkele voor- en nadelen per merk en soort genoemd.

Overigens zijn hoefschoenen zwaarder dan ijzers, daar kunnen sommige paarden ook moeite mee hebben.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:01

Ik vind die hoefschoenen aan de ene kant goed, maar aan de andere kant denk ik dat het ook flink wat nadelen heeft.
Het is natuurlijk makkelijk als je buitenrit bijv gaat maken: hup schoenen aan, klaar.
Scheelt geld ivm hoefijzers.....

Maar....
Hoe zit het met het zand? En idd wat hier wordt gezegd: hoeven groeien? Passen ze dan nog precies?
Ik heb de hoefschoenen ook op Paard ahoy gezien, merrie liep eerst ff onwennig, later ging het wel, vond ik.
En mij lijkt ook dat ze kunnen schuren in de kootholte? En vooral wanneer de hoef diep doorbuigt?
Wil eerst meer verhalen horen over hoe ze zijn ed en misschien wil ik ze dan wel aanschaffen....

Ben benieuwd naar de reacties en ervaringen... Lachen

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:11

Wat ik als een potentieel nadeel zie, is me door nog niet 1 hoefsmid ontnomen. Maar misschien dat hoefschoengebruikers er een antwoord op hebben.

Bij veel paarden zie je in het achterbeen dat de hoef ietwat gedraaid wordt bij de afzet van de grond. Een hoefschoen is veel stroever op de ondergrond dan een hoefijzer.
Krijg je dan niet een veel grotere belasting van de gewrichten (kogel en misschien zelfs wel de sprong) omdat de voet zijn natuurlijke draaiinkje niet kan maken?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:15

Ik denk dat menigeen die vragen heeft over hoefschoenen eerst eens de ervaringen op bokt moet lezen, er zijn inmiddels legio topics over de verschillende merken en voor en nadelen.

Ik heb smitjes, ben 1000% tevreden, passen perfect ook na bekappen, paard loopt er prima mee, schuurt niet in de kootholten en rij er endurance mee en train er thuis mee. Paard loopt in alle gangen super en niks geen onwennigheid wat ik wel bij de gebruikers van marquis op paard Ahoy zag.
Hoeven die op tijd bekapt worden hebben altijd dezelfde vorm (als ze enige tijd van de ijzers zijn) en dus blijven de schoenen passen, mit je op tijd bekapt natuurlijk.
Ohja en zand is ook geen probleem evenals water en modder, tuurlijk als je er mee over een zandverstuiving rijdt zul je wel wat korreltjes zand in je schoen vinden maar dit bevordert weer de natuurlijke afslijting van de hoef.

Ik zou zeggen, ga eens bij een hoefschoen gebruiker langs zodat je ze van dichtbij kunt bekijken en kunt oordelen op wat je ziet ipv op wat je denkt.....
Voor Smitjes moet je dus bij mij zijn.....*lol*

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:17

Of voor wie ons nieuwe huis nog wil komen bewonderen.... we zitten 5 km van Rijssen af dus kunnen een excursie wel combineren met een housewarming cq Holterbergrit.... Tong uitsteken

Maar Viv, hoe ervaar jij wat ik zeg over het achterbeen? Of draait Tjo niet?

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:18

Ik heb Marquis schoenen en zoals Karin al zei ik heb vorig seizoen klasse 2 endurance mee gereden.
Deze schoenen waren op paard-Ahoy. De schoenen maak je passend door het spankabeltje en de luchtkussens. Net als veters in je schoenen. Voor mensen met een hoge wreef hoeven die ook minder strak dan voor mensen met een lage wreef.
Paard moet wel eelt kweken in de kootholte dus niet meteen uren ermee gaan rijden. Maar dat doe je ook niet met nieuwe wandelschoenen.
Kijk voor info en mooie foto's op www.horsebalance.nl

Vippie hier op bokt rijd op Smit-schoenen en rijd er klasse 1 mee.

De hoeven van mijn paard zijn erg vooruitgegaan zonder ijzers en ik ga nu ook vaak zonder schoenen rijden omdat haar hoeven dat nu kunnen hebben.
dat verschilt per paard. Sommige blijven gevoelig lopen en dan bieden die schoenen dus uitkomst. Zeker op de harde ondergrond.

Als je nog speciafieke vragen hebt...shoot!!!!

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 11:24

vippie, mijn stalgenoot heeft smitjes, dus ik heb ze al uitvoerig bekeken Tong uitsteken

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:27

Ik heb ook marquis voor mijn paard en ook ik ben 100% tevreden. Ik weet er geen nadelen aan. Mijn paard loopt zelfs beter met schoenen dan zonder.
Over het draaien van de hoef. Bij marquis is er door mr Marquis (een dierenarts) onderzoek gedaan naar het glij en stopgedrag van de hoef. Deze schoenen belemmeren dat iig niet en geven dus voor de gewrichten geen extra belasting.
Bij marquis is het overigens ook mogelijk kalkoenen in te draaien. Deze schoenen zou je dus ook voor springen e.d. kunnen gebruiken.
Wat het groeien van de hoeven betreft denk ik dat er in de schoen nog wel een klein beetje speling zit zodat de hoef ietsje kan groeien. Ik zie tenminste bij mijn paard dat ze niet precies aansluiten. Als je op tijd laat bekappen is het verschil met onbekapte hoeven en pas bekapte hoeven ook niet zo groot.

Ik ben nog aan het opbouwen (ik mag er inmiddels 50 minuten mee rijden) en het gaat nog steeds erg goed.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:27

Maar waarom je paard dan niet gewoon op blote voetjes buiten rijden? Mijn merrie loopt elke dag over de stenen en op een gegeven moment zijn je hoeven zo gehard dat ze dat makkelijk aankunnen. Waarom allemaal van die moeilijke kunstgrepen, die mijn inziens nog meer schade aan kunnen richten dan ijzers?

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:31

irish_lady schreef:
Maar waarom je paard dan niet gewoon op blote voetjes buiten rijden? Mijn merrie loopt elke dag over de stenen en op een gegeven moment zijn je hoeven zo gehard dat ze dat makkelijk aankunnen. Waarom allemaal van die moeilijke kunstgrepen, die mijn inziens nog meer schade aan kunnen richten dan ijzers?


Ik heb mijn paard nog niet zolang zonder ijzers en nu in de winter zijn zn hoeven wat zachter. Ik merkte gewoon dat hij helemaal niet lekker liep op harde ondergrond en ook met steentjes had hij gewoon pijn.. Daarom heb ik ze dus. Ik hoop wel ooit helemaal zonder te kunnen maar zolang dat nog niet kan wil ik hem niet pijnigen Knipoog
Wat is volgens jou de schade die een hoefschoen kan aanrichten?

Lovers Estragon & Herlando Lovers

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 11:33

voor jamaica is zonder een vorm van bescherming zowiezo geen optie. We hebben hier geen ruiterpaden, en vaak (met name in het oogstseizoen) zijn de bermen verrot gereden. 2 ritjes zonder bescherming en ik kan weer minimaal een maand een in de bak blijven. Jamaica heeft gewoon niet van die sterke hoefjes (hon daarintegen weer wel)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:34

simpel, mijn paard was hoefbevangen. Dan is beweging noodzakelijk om alles weer op gang te helpen. Met schoenen kon hij tenminste fatsoenlijk lopen en dat heeft dus het genezingsproces bevorderd. Inmiddels loopt hij weer prima zonder schoenen dus gebruik ik ze ook niet meer.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:35

Dat gebeurt ook niet vanzelf! Dat moet je trainen! Steeds kleine stukjes op het harde dan drogen de hoeven vanzelf op. Nadeel van hoefschoenen vind ik dat je ten alle tijden drukkingen kan krijgen. En dat zijn hele gemene dingen: die zie je pas als het al te laat is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:41

irish_lady schreef:
Maar waarom je paard dan niet gewoon op blote voetjes buiten rijden?


Stomweg omdat dat niet met alle paarden kan. Onze ruin heeft bv heel snel last van hoefkneuzingen en heeft een vrij dunne zool. Verder heb je aardig wat paarden die brokkelhoeven hebben zonder ijzers, om nog maar niet te spreken over alle corrigerende ijzers die je zo dagelijks tegenkomt.
Mijn eigen merrie heeft bikkelharde hoeven, maar er zit hier zoveel grind en gruis in de paden, dat ze steentjes in de witte lijn trapt. Dit kan weer resulteren in ontstekinkjes of binnendringen van schimmels in de witte lijn, wat in het ergste geval weer kan leiden tot een losse hoefwand.

Blote voeten zijn voor heel veel paarden geen optie, en dan kan een hoefschoen een heel goede oplossing zijn.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:42

irish_lady schreef:
Dat gebeurt ook niet vanzelf! Dat moet je trainen! Steeds kleine stukjes op het harde dan drogen de hoeven vanzelf op. Nadeel van hoefschoenen vind ik dat je ten alle tijden drukkingen kan krijgen. En dat zijn hele gemene dingen: die zie je pas als het al te laat is!


Ik snap ook wel dat je dat moet trainen. Maar als je woont waar ik woon dan heb je gewoon in de winter niet de mogelijkheid om op zachte ondergrond te rijden. De bermen zijn kletsnat en verrot gereden.. Ja dan blijft alleen het verharde over. Dan valt er niet zoveel te trainen wat dat betreft.
Ik heb trouwens nog nergens van iemand gehoord of gelezen dat een paard drukkingen kreeg van hoefschoenen.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:43

Sonja schreef:
Of voor wie ons nieuwe huis nog wil komen bewonderen.... we zitten 5 km van Rijssen af dus kunnen een excursie wel combineren met een housewarming cq Holterbergrit.... Tong uitsteken

Maar Viv, hoe ervaar jij wat ik zeg over het achterbeen? Of draait Tjo niet?


Tjo draait niet en heb geen idee waar je het verder over hebt, ik ga ff teruglezen hoor, hihihii Haha!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:43

Sonja"]
[quote="irish_lady schreef:
Maar waarom je paard dan niet gewoon op blote voetjes buiten rijden?


Stomweg omdat dat niet met alle paarden kan. Onze ruin heeft bv heel snel last van hoefkneuzingen en heeft een vrij dunne zool. Verder heb je aardig wat paarden die brokkelhoeven hebben zonder ijzers, om nog maar niet te spreken over alle corrigerende ijzers die je zo dagelijks tegenkomt.
Mijn eigen merrie heeft bikkelharde hoeven, maar er zit hier zoveel grind en gruis in de paden, dat ze steentjes in de witte lijn trapt. Dit kan weer resulteren in ontstekinkjes of binnendringen van schimmels in de witte lijn, wat in het ergste geval weer kan leiden tot een losse hoefwand.

Blote voeten zijn voor heel veel paarden geen optie, en dan kan een hoefschoen een heel goede oplossing zijn.
[/quote]

Helemaal mee eens

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:43

ik zit ook wel eens te denken over hoefschoenen.. maar als ik de nadelen zo lees twijfel ik nog meer Haha!

Irish_lady, heb je het wel eens meegemaakt dan dat een paard daar drukkingen van kreeg?

Dag lieve mama...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:46

Waterkippie schreef:
ik zit ook wel eens te denken over hoefschoenen.. maar als ik de nadelen zo lees twijfel ik nog meer Haha!

Irish_lady, heb je het wel eens meegemaakt dan dat een paard daar drukkingen van kreeg?


Er is toch eigenlijk maar 1 nadeel? Je mag er geen dressuurwedstrijd mee rijden. Als nadeel voor mij dus totaal niet boeiend. En wat die drukkingen betreft. Het zou wel kunnen denk ik maar ik heb er iig nog nooit over gehoord en ook van een zadel of een hoofdstel kan een paard drukkingen krijgen... Heeft misschien meer met verkeerd gebruik te maken denk ik.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:47

Ik heb alleen Old-Macs en Easyboots gezien.
De Old Macs lijken me hele fijne schoenen, het paard wat daar op loopt heeft geen schuurplekken o.i.d. en loopt ook niet moeilijk. Dit paard staat er overigens op omdat het meerdere keren bevangen is geweest en gevoelige zolen heeft.
De Easyboots lijken met niks... Zowieso die stalen pinnen die erin zitten om de schoen op zijn plek te houden... Een fjordje hier op stal had die dingen ook aan gekregen, schoen was gaan draaien en die pinnen zaten op een op andere manier in de bal van de hoef. Was behoorlijk aan het bloeden.

Jordy gaat volgende week weer van de ijzers af, zijn hoeven zagen er zonder een stuk beter uit, en ik denk ook niet dat hij nu schoenen nodig zal hebben.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:48

Niet zelf Waterkippie, maar ik ben het tijdens mijn studie wel herhaaldelijke keren tegengekomen. Het is ook eigenlijk logisch want je sluit niet alleen de onderkant van de hoef, maar de hele hoef op. Dit komt het hoefmechanisme ook zeker niet altijd ten goede.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alicegohome, YandexBot en 36 bezoekers