"Trekbeen" in de stap: kost dat punten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

"Trekbeen" in de stap: kost dat punten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 17:59

Mijn paard heeft in de stap (onregelmatig) soms een pas er tussen zitten waarbij hij zijn ene achterbeen heel hoog optrekt. Het lijkt een soort van hanentred, maar het is het zeker niet. De eigenaar zegt dat hij waarschijnlijk een keer is uitgegleden in de wei en sinsdien zo doet. Er zijn foto's gemaakt waar niets op te zien was en hij loopt geen pas kreupel.

Omdat het niet met regelmaat te zien is, denk ik dat jury's het soms als onregelmatigheid kunnen/zullen zien.

Is dat zo?

Ik heb tot nu toe nog maar 1x met hem gereden en wat mij opviel dat ik soms lage punten kreeg voor een onderdeel, wat ik naar mijn mening goed gereden had. Wel voelde ik toen dat hij soms met zijn been trok tijdens dat bewuste onderdeel (het is namelijk met rijden heel erg goed te voelen) en dacht achteraf dat de jury het trekken met zijn been als onregelmatig lopen gezien had.

Wie geeft antwoord?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:15

het is geen hanetred maar waarschijnlijk een kramptrekker en als het goed is haalt de jury dit er uit en kost je dit geen punten.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:27

Imo. is het voor een jury niet zozeer van belang waarom je paard het doet, het zal hem/haar er om gaan dat je paard niet regelmatig is.
Da's behoorlijk vervelend voor je, zeker als er geen oplossing voorhanden is.
Maar een jury beoordeelt wat hij/zij ziet, en kan helaas geen rekening houden met het "waarom".
Ik ben bang dat het je inderdaad punten zal kosten.

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:28

dit kost je alleen punten bij dat onderdeel in de stap.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:35

laida schreef:
dit kost je alleen punten bij dat onderdeel in de stap.


Uiteraard alleen op de onderdelen waar je paard onregelmatig is, de andere onderdelen moeten daar los van staan

Ik kan me voorstellen dat het bij "de zuiverheid van de gangen" ook nog meegewogen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:06

het is een onregelmatigheid en dus zul je er op afgestraft worden

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:07

merkwaardig genoeg niet meer op Grand Prix niveau, welk paard was dat nou in Sydney die exact hetzelfde deed in de Piaffe?

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 16:52

Mmmm, dat dacht ik dus al.
Het jammere van alles is dat Matje eigelijk helemaal niet onregelmatig loopt, maar soms dan trekt hij dus dat been zo debielerig op. Het lijkt dan idd zoals mobick zegt een krampentrek, en dan zet hij het been met een knal op de grond weer neer.

Jammer dat een jury daar niet doorheen kan kijken maar ja, ik weet ook niet hoe ik als jurylid zou reageren als ik het zag in een proef.

Overigens komt de "kwaal" minder vaak voor naarmate ik losgewerkt ben, maar helemaal verdwijnen doet het niet.

Ook doet hij het in de wei, dus niet alleen onder het zadel.

tis en blijft jammer maar ja..... niks aan te doen he

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 17:46

Ik snap wat je bedoelt en ik snap ook dat het nogal vervelend is, je kunt het helaas niet 1-2-3 verhelpen.
Onregelmatig is eigenlijk niets anders dan "niet regelmatig" (of niet zuiver), en helaas valt de kramptrek van jouw paard daar ook onder.
Niet onregelmatig in de zin van kreupel, wel onregelmatig in de zin van "geen regelmaat".
Beetje kinderachtig uitgelegd, maar het is om te verduidelijken dat je paard jammer genoeg wel onregelmatig loopt, ook al heeft het niets met kreupelheid oid. te maken.

Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt om het te verbeteren (behalve goed losrijden), misschien kun je met hulp van een fysio vooruitgang boeken (rek- en strekoefeningen Clown ) ?
Het is wel bijzonder jammer als je telkens de rekening gepresenteerd krijgt van iets waar je zelf niets aan kunt doen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 08:42

Lielle schreef:
merkwaardig genoeg niet meer op Grand Prix niveau, welk paard was dat nou in Sydney die exact hetzelfde deed in de Piaffe?

Gigolo

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 08:50

Evt met je startcoupon een dierenartsverklaring meesturen?

Annash
Blogger

Berichten: 26506
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:10

k denk idd dat je voor die onderdelen wel aftrek krijgt, omdat de stap niet helemaal zo is als ie hoort...

helaas maar waar

miss is wat Cornelie zegt een optie?

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:47

Sjuimpje"]
[quote="Lielle schreef:
merkwaardig genoeg niet meer op Grand Prix niveau, welk paard was dat nou in Sydney die exact hetzelfde deed in de Piaffe?

Gigolo
[/quote]

Rusty wilde dat toch ook graag doen?
Heb zelf wel een paard met henetred in de dressuur gerden en het viel me op dat het maar weinig punten kostte.
Was een beetje per jury verschillend.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:06

Het kost je denk ik altijd punten omdat het beeld niet, of ieder geval minder voldoet aan het plaatje waarvoor men een tien geeft. Dat jij er niets aan kan doen doet daar niet er niet aan af, het is natuurlijk wel jammer dat je paard dit trekje heeft. Een paard dat vanwege zijn bouw moeilijk met de achterhand onder kan treden zal op diverse onderdelen ook minder punten krijgen... Vergeet niet dat de combinatie wordt beoordeeld in zijn totaliteit en niet alleen de ruiter...

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 15:57

Helaas kost het je punten, maar er zijn ook vaak paarden die telgang lopen en die worden ook normaal beoordeelt, terwijl dat volgens mij erger is.

Succes

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:28

haike schreef:
Helaas kost het je punten, maar er zijn ook vaak paarden die telgang lopen en die worden ook normaal beoordeelt, terwijl dat volgens mij erger is.

Succes


Ben het met je eens dat hanetred punten kost maar dat doet telgang je ook hoor! Tenminste als het goed is..

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:41

Inderdaad dit kost je punten. en ook die telgang.

Eenvoudige verklaring het wordt niet gevraagd in je proef.
dus arbeisdraf of stap moet het wezen en niet iets anders

En Lielle dat is het paard van Isabelle Werdt (echt heel apart die piaffe).
en ook absoluut niet goed, wat een ander daar ook van denkt of zegt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:43

organisator schreef:

En Lielle dat is het paard van Isabelle Werdt (echt heel apart die piaffe).
en ook absoluut niet goed, wat een ander daar ook van denkt of zegt.


precies, dat verbaasde me iedere keer weer.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:26

mobick schreef:
het is geen hanetred maar waarschijnlijk een kramptrekker en als het goed is haalt de jury dit er uit en kost je dit geen punten.


krampentrekkers doen dit niet in de stap toch?
ik heb een krampentrekker en alleen achterwaarts gaan daarbij tilt ie zn been soms wat te hoog op

en als ie net uit stal komt loopt ie stijf, beentjes afspuiten tilt ie ze soms ineens hoog op, en voetje geven bij e smid is soms wat lastig(alleen achter dus)

maar tijdens het stappen?nee dat heeft ie nog nooit gedaan, en heb dat bij andere krampentrekkers ook nog nooit gezien

maar als je paard tijdens het stappen zn been ineens wat hoog optilt en zelfs wat onregelmatig loopt, dan zou een jury hem eruit halen omdat ie onregelmatig is
iig, als hij, zoals je zelf zegt, soms in stap onregelmatig is, dan weet ik bijna zeker dat er hier in de buurt wat jury's zijn die je laten stoppen...dat heb ik nml al vaker zien gebeuren.