Veulen van een half jaar binnen 1 x verkeersmak

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Veulen van een half jaar binnen 1 x verkeersmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 20:43

hallo, ik vind het eens tijd dat ik mijn veulen misty een verkeersmak wou maken, ik d8 ow ze gaat echt te keer! maar neej hoor!!!! trekkers reden naast haar mensen die bomen aan het afhakken zijn auto's vrachtwagens, ze was er niet bang voor echt niet ze liep er gewoon braaf langs heen ze gaf geen ene kik af! ik ben echt zo trots op haar! maar ook op mezelf omdat ik met haar zo een goeie band kan maken! maar toch deze dag was niet te vergeten. OK dan!

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:49

dat is toppie!!!!!

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:56

ja isgoede manier om zadelmak te maken van jongs af aan aan de hand mee gaan wandelen, hoe leuk!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23418
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:21

Tinka was nog geen 24u oud toen ze voor het eerst langs een drukke straat liep om even naar het land te gaan..
Ze is nu ook nergens bang voor...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:26

ik wilde net zeggen... Veel paarden reageren angstig op bijv vrachtwagens omdat wij mensen al aangeven van owh, daar zal ie wel bang voor zijn....
Mijn veulen werd door kids over het hele erf gesleurd (onder toezicht uiteraard) langs auto's, fietsen, *stilstaande* trekker, boeide allemaal niks. Toen we dus een keer met mams en baby het weggetje uitgingen en een grote combine tegen kwamen, was er dus ook niks aan de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:28

Sinds wanneer moet een veulen verkeersmak zijn Verward

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:33

O-ow... Ik vrees dat je weer half "opfok is heilig"-Bokt over je heen gaat krijgen...

Maar ik vind er op zich niks mis mee dat je met je veulen even langs de weg wandelt. Als je het maar niet elke dag doet, zodat het niet psychologisch vermoeid raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:39

Idra schreef:
zodat het niet psychologisch vermoeid raakt.



Ik leer steeds meer hier op bokt! Psychologisch vermoeid Verward

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:08

Pipo schreef
Citaat:
Sinds wanneer moet een veulen verkeersmak zijn

Jong geleerd is oud gedaan...

Waarom zou je een veulen wel leren voetje te geven, aan een halster met je mee te lopen (in plaats van andersom), vast te staan en geborsteld te worden en het niet leren dat auto´s geen enge monsters zijn, dat je over die witte lijnen op de weg gewoon kunt lopen of dat wandelwagens / invalidekarretjes ook doodnormale zaken zijn?

Hoe meer een paard meemaakt, hoe gemakkelijker het wordt.

Psychisch vermoeid? Bekend is dat een veulen een zeer beperkt concentratievermogen heeft. Na 10 minuten is het echt vermoeid en zal het geen nieuwe indrukken meer in zich opnemen. Wil je een veulen iets leren dan is het erg handig je aan die tijdsspanne te houden.
Was het niet ook zo dat je een jong dier tijdens het zadelmak maken etc. ook maar beter 2x tien minuten kon werken in plaats van 1 x twintig minuten? Heeft niet alleen met lichamelijke conditie te maken...

prompter

Berichten: 11053
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:11

Leuk dat je veulen zo laconiek reageerde! Daar heb je later alleen maar profijt van Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:13

Het zal mijn boerse nuchterheid wel zijn. Maar ik denk dat ik gerust kan zeggen heel veel ervaring met jonge paarden te hebben. En die kwamen allemaal zo uit de opfok, kenden helemaal niets. En waren met een keer langs de weg achter een ander paard verkeersmak.

Ook heb ik paarden gehad die bij particulieren opgroeiden en waar inderdaad veel meegedaan was. Zijn paarden die bijna altijd op heropvoedingscursus moeten. Die dieren zijn door en door verwend. En dan zul je ze eerst weer flink moeten aanpakken voor die dieren normaal te werken zijn.

Waarom denk je dat proffesionele mensen niet zo tutten met die paarden? Waarom die de dieren gewoon in de opfok doen?

Psychisch vermoeid? Kom zeg, het zijn geen mensen!

Straks krijgen we nog paarden die overspannen zijn en naar de paardenpsych moeten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:37

als een paard niet psygisch vermoeid of overbelast kan raken, wat kan je er dan kwaad mee doen om er eens mee te wandelen enzo waar half bokt altijd over valt? Dan wordt er altijd ge-emmerd dat het geen lichamelijke belasting is maar geestelijke, psygisch dus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:43

Ik emmer nooit dat je een paard psychisch belast als je er op jonge leeftijd wat mee doet.

Ik emmer alleen dat die dieren daar zo verschrikkelijk verwend en onopgevoed van worden. Vandaag nog een voorbeeld van gezien. Merrie had vanaf veulentje bij een meisje gestaan.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 01:56

ja hoor weer een topic die overgaat of een veulen nu wel of niet in de opfok moet.
het verbaast me dat echt bijna ieder veulen topic eindigd in de discussie over de opfok.
kunnen we nou niet een keer gewoon het topic blijven volgen. het is nu wel bekend dat er voor en tegenstanders zijn van de opfok.

ontopic: leuk is dat he, als je zo met je dier kan wandelen zonder dat het ergens van schrikt. hou er echter wel rekening mee dat de volgende keer dat je gaat wandelen, het veulen wel kan schrikken van dingen waar het nu gewoon langs ging (spreek uit ervaring).

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 08:08

verwend zijn dieren die constant lekkers krijgen, constant lief gevonden worden. Zolang jij als baas boven je veulen staat is er niks aan de hand, ik vind het een beetje scheef om te zeggen dat ALLE paarden die bij particulieren worden opgevoed verwend zijn Verward. Wat is er nou mis mee als een dier al op vroege leeftijd met allerlei nieuwe indrukken krijgt... geef dat beesie ook wat aandacht zou ik zeggen Verward en die 10 minuten wandelen op een dag, dan heeft het beest nog 23 uur en 50 minuten op een dag om veulen te zijn.. lijkt me zat...

Super zeg! dat ze zo braaf was... ik hoop dat Sanne het ook snel prima vind Lachen, het is het dufste veulen van de wereld, maar voor een passerende auto wil ze nog wel eens proberen weg te spurten Haha! (niet dat ze dat mag natuurlijk Tong uitsteken )

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 08:38

Ik wil je er wel even op attenderen dat je alert moet blijven,
een veulen kan vandaag nergens naar kijken en morgen de bokkepruik ophebben en overal voor wegspringen Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:05

Pipo schreef:
Ik emmer nooit dat je een paard psychisch belast als je er op jonge leeftijd wat mee doet.

Ik emmer alleen dat die dieren daar zo verschrikkelijk verwend en onopgevoed van worden. Vandaag nog een voorbeeld van gezien. Merrie had vanaf veulentje bij een meisje gestaan.


Ik zeg ook niet dat jij emmert, ik zeg dat half bokt emmert Haha!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:55

Je kan ook eens een zeiltje in de bak neer leggen of vlaggetjes op hangen.
Maar dan moet het wel waaien haha.

Het is wel zo dat je niet te lang met je veulen bezig mag zijn zoals hier net al werd gezegt.
En het is ook belangrijk dat je na de 'werkdag' een 'rustdag' inlast.
Voor de duidelijkheid.....werkdag is die 10 minuutjes dat je iets met je veulen doet.
Zo kunnen ze ,zeg maar, alles op een rijtje zetten.(in menselijke termen)
Je kan dus niet elke dag iets met je veulen doen.

Succes!!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:00

Pipo schreef
Citaat:
Waarom denk je dat proffesionele mensen niet zo tutten met die paarden? Waarom die de dieren gewoon in de opfok doen?


Het aspect tijd lijkt me hier ook een rol spelen...

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:02

Pipo schreef:
Het zal mijn boerse nuchterheid wel zijn. Maar ik denk dat ik gerust kan zeggen heel veel ervaring met jonge paarden te hebben. En die kwamen allemaal zo uit de opfok, kenden helemaal niets. En waren met een keer langs de weg achter een ander paard verkeersmak.

Ook heb ik paarden gehad die bij particulieren opgroeiden en waar inderdaad veel meegedaan was. Zijn paarden die bijna altijd op heropvoedingscursus moeten. Die dieren zijn door en door verwend. En dan zul je ze eerst weer flink moeten aanpakken voor die dieren normaal te werken zijn.

Waarom denk je dat proffesionele mensen niet zo tutten met die paarden? Waarom die de dieren gewoon in de opfok doen?

Psychisch vermoeid? Kom zeg, het zijn geen mensen!

Straks krijgen we nog paarden die overspannen zijn en naar de paardenpsych moeten.


Ze kunnen wel degelijk psygisch vermoeid raken hoor.
Je kan niet elke dag iets nieuws gaan doen met een veulen.
Maar als een paard van 3 net uit de opfok komt ga je toch ook niet elke dag druk aan de gang met hem?
Dan doe je toch ook maar 2 of 3 x in de week iets met hem?
Of ga je dan meteen elke dag iets met hem doen?
Dat zou ik dan raar vinden.

Maar goed........ik ben dus zo'n persoon die haar veulens niet in een opfok heeft staan maar gewoon op een prive stal waar ze in een kudde rond lopen.(met veulens en volwassen paarden door elkaar)
Ik loop af en toe eens met ze op straat,haal er een borstel over en was de voeten en staart als dat nodig is.

Maar volgens mij is er bijna geen verschil met deze oplossing of de opfok.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:06

Ik ben benieuwd welke maatregelen de topicstarter heeft genomen om problemen te voorkomen voor het veulen en de omgeving.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:49

abby schreef:
Pipo schreef
Citaat:
Waarom denk je dat proffesionele mensen niet zo tutten met die paarden? Waarom die de dieren gewoon in de opfok doen?


Het aspect tijd lijkt me hier ook een rol spelen...



Daar dacht ik ook aan...

Het is ook wel opvallend hoe zeer er een opfokcultuur leeft in Nederland, terwijl dat in België helemaal niet bestaat...
Echte opfokstallen bestaan hier zo goed als niet.
Misschien nog wel een aardig commercieel idee voor als ik ooit veel grond heb Tong uitsteken .

Maar Pipo, jij wil dus zeggen dat een paard over geen enkele psyche beschikt? Of kan ik nu weer niet lezen?
Als je een paard verhuist, heef dat toch verschrikkelijk veel invloed op zijn gedrag, zijn psyche dus? Ik heb daar het levende bewijs van...
Of bevinden we ons volgens jou weer in Lala-land?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:56

Dat is toch alleen maar fijn dat het zo goed ging!
en ieder zijn manier van met veulens omgaan.. het gaat hier in dit topic niet om wel of niet naar de opfok!

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:56

Het veulen waar het over gaat staat in een groot weiland in een hele kudde met o.a. leeftijdsgenootjes. Een stal zien ze echt niet van binnen en zoveel wordt er niet met ze gedaan.

Mijn ervaring daar is, dat de veulens meestal staan te dringen om aandacht als er met de volwassen pony's wordt bezig gegaan, dus waarom zou je dan niet ook eens met de veulens gaan wandelen, als je ze er plezier mee doet Verward

Maar goed, fijn dat ze zo rustig was Henriette OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:01