KWPN en (geen) internet verkooppresentatie Gelders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

KWPN en (geen) internet verkooppresentatie Gelders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 12:11

Op de KWPN-site is van de paarden die op 7 februari in de Select Sale zullen verschijnen op 31 december al een overzicht gegeven in de rubriek “Nieuws”. Het is dan ook raar dat hier op 9 januari over de verkooppresentatie van Gelderse paarden staat:

KWPN
09-01-2004: Veel belangstelling voor Gelders Paard Verkooppresentatie
Op vrijdag 16 januari 2004 wordt vanaf 12.30 uur in het KNHS-centrum in Ermelo door het KWPN de Gelders Paard Verkooppresentatie gehouden.
De afgelopen dagen is gebleken dat er veel belangstelling is voor deze Verkooppresentatie. Er wordt volop gebeld voor meer informatie. Hierbij willen we enkele van de meest gestelde vragen beantwoorden:
Is er een lijst van de te presenteren Gelderse paarden beschikbaar?
- Er wordt een catalogus gemaakt met alle te presenteren Gelderse paarden. Deze catalogus is op vrijdag 16 januari voor aanvang van de Verkooppresentatie gratis verkrijgbaar. Een overzicht van de te presenteren paarden kan helaas niet eerder aan belangstellende worden toegestuurd.
In totaal zijn er meer dan 25 paarden opgegeven, in leeftijd variërend van 1 tot en met 16 jaar. De bekendste is ongetwijfeld de goedgekeurde hengst Galant. Verder betreffen het nakomelingen van Ahoy (4 x), Bazuin (2 x), Elegant, Fortissimo, Koblenz, Koss (2 x), Kroongraaf, Laurentz, Parcival (6 x), Wagenaar, Zep (2 x) en Zichem (2 x). Daaronder bevinden zich in totaal 10 merries waaronder een aantal stermerries.

Waarom kan het concrete overzicht per paard niet op internet gezet worden?

Er is in ieder geval aangemeld:
de goedgekeurde Gelderse hengst Galant (vos, geboren 1988, afstamming Theoloog x Hoogheid x Graaf Oregon). Galant won zelf de finale-wedsrijd van de hengstencompetitie springen vóór alle rijpaardhengsten van zijn jaargang. Zijn volle zuster Amora was tot voor kort een succesvol Grand Prix dressuurpaard en nam o.a. deel aan de Wereldruiterspelen in Rome.
de merrie Simone (zwart, geboren in 2000, afstamming Ahoy x Rex x Monarch). Simone zal ook aangespannen worden gepresenteerd.

Wie heeft er gegevens van andere paarden op deze KWPN-verkoping?


AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-04 17:24

Op de verkoping zullen ook verschijnen:
- Hengst, geboren 2001, vos, afstamming: Parcival x Satelliet.
- Hengstveulen, vos, afstamming: Parcival x Fabricius.
- Merrie, geboren 1998, vos, 1.68m, afstamming: Galant x Goudsmid.
- Ruin, geboren 1999, vos, 1.67m, afstamming: Laurentz x Zep.
- Hengst, geboren 2001, vos, 1.66m, afstamming: Elegant x Zichem.
- Hengst, geboren 2001, vos, 1.64, afstamming: Laurentz x Zichem.
- Ruin, geboren 2001, bruin, 1.66m, afstamming: Koss x Elegant.
- Ruin, geboren 2001, bruin, 1.65m, afstamming: Laurentz x Zep.
- Hengst, geboren 2001, bruin, 1.64m, afstamming: Koss x Zichem.
- Hengst, geboren 2001, vos, 1.60m, afstamming: Koss x Zichem.
- Ruin, geboren 2001, vos, 1.63m, afstamming: Laurentz x Zonneglans.
- Hengst, geboren 2001, vos, 1.67m, afstamming: Laurentz x Zep.
- Ruin, geboren 2000, bruin, 1.73m, afstamming: Ahoy x Zep. Deze wordt ook onder het zadel gepresenteerd.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:57

Nou, zeg! Dat is discriminatie! Ik vind dat wel een erg selectieve benadering van het KWPN. Je zou toch mogen verwachten dat zij ook de belangen van het Gelders paard meer zou mogen vertegenwoordigen door ook die paarden te plaatsen op de website met foto's. Zoveel moeite is dat niet. Een beetje webmaster heeft dat er in een uurtje of zo opstaan.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:08

De KSS is niet voor merries en ruinen, dit lijkt me een totaal andere verkoop. Stel dat alle KWPN fokkers gaan klagen omdat hun paarden niet via KSS geveild worden of zoveel aandacht krijgen. KSS is een zaak van KWPN, en handel (zie ook eigenaren). Die stoppen geld in al die promotie. De veiling van Gelderse paarden is van een heel andere orde en ook heel andere opbrengst.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:32

Aangezien de richting Gelders paard binnen het KWPN een 'status apartus' heeft t.o.v. het rijpaard, zou het een goed idee zijn om zo'n een veiling via het internet te promoten. Juist het feit dat het een Nederlands paard is en dat er niet meer zo heel veel paarden van het ras zijn, zou reden genoeg moeten zijn. Iets wat uniek is verdient meer aandacht.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:44

Het gaat er ook niet om dat ze op de KSS geveild moeten worden maar gewoon om het feit dat het KWPN wederom niet thuis geeft als het om een stukje promotie van de Gelderse afdeling gaat.
Het is juist de bedoeling om een aparte verkooppresentatie te geven tijdens de 2e bezichtiging in Ermelo.
Het Gelderspaard is en blijft het stiefkindje van het KWPN.
In de Bit stond in het stukje over de Gelderse merrie Mariena dat zij het eerste Gelderse paard zou zijn dat Grand Prix gaat starten, er zijn er toch al een heel aantal voor haar geweest waaronder de door AWvL genoemde Amora die behalve op de wereldruiterspelen ook op Olympische spelen heeft gelopen.
Helaas staan die Gelderse paarden allemaal in het buitenland waar ze blijkbaar wel gewaardeerd worden.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:11

Juist, Is het niet zo dat dit voor de Nederlandse KWPN-fokkerij, die gebaseerd is op het Gelders bloed, maar steeds meer in het buitenland dieren moet gaan aankopen om de fokkerij op peil te houden, een gemiste kans is? Zoals o.a. Oberlandstallmeister Heling vorige eeuw de enorme waarde al aangaf van ‘ bodenständige Pferde’, paarden die generaties lang zijn gefokt en gehouden op en hierdoor gevormd door ‘die Scholle’? (= de aardkorst,maar dan gebonden aan een bepaalde regio) Zoals Illindra al aangaf, ze verdwijnen steeds meer naar het buitenland. Alleen daardoor is promotie al op z’n plaats, zeker als hierdoor meer Nederlandse mensen geïnteresseerd zouden worden.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:00

Bucephalus schreef:
Juist, Is het niet zo dat dit voor de Nederlandse KWPN-fokkerij, die gebaseerd is op het Gelders bloed, maar steeds meer in het buitenland dieren moet gaan aankopen om de fokkerij op peil te houden, een gemiste kans is?.


Er worden geen buitenlandse dieren aangekocht om de rijpaardfokkerij op peil te houden, maar gewoon om de fokkerij van sportpaarden vooruit te helpen en uitwisseling van elkaars bloedlijnen.

Een citaat van Tineke Bartels in de laatste IDS:
De kwaliteit van de fokkerij zelf is enorm toegenomen. Het tempo van fokkerij verbetering heeft de rijderij helemaal niet kunnen bijhouden.
Dit is een uitspraak van nu, in tegenstelling tot een uitspraak van 100 jaar geleden.

Ik geniet ook van een mooi Gelders paard maar heb verkozen, al heel lang geleden, om sportpaarden te fokken met specialiteit dressuur.
Niemand sponsort mijn dekgeld, niemand helpt mij verkopen. Daar heb ik vrede mee.

Het fokken van paarden, welke dan ook, is een luxe bezigheid.
Dat anderen dat zouden moeten ondersteunen, vind ik onterecht.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:19

sarabande"]
[quote="Bucephalus schreef:
Juist, Is het niet zo dat dit voor de Nederlandse KWPN-fokkerij, die gebaseerd is op het Gelders bloed, maar steeds meer in het buitenland dieren moet gaan aankopen om de fokkerij op peil te houden, een gemiste kans is?.


Er worden geen buitenlandse dieren aangekocht om de rijpaardfokkerij op peil te houden, maar gewoon om de fokkerij van sportpaarden vooruit te helpen en uitwisseling van elkaars bloedlijnen.

Een citaat van Tineke Bartels in de laatste IDS:
De kwaliteit van de fokkerij zelf is enorm toegenomen. Het tempo van fokkerij verbetering heeft de rijderij helemaal niet kunnen bijhouden.
Dit is een uitspraak van nu, in tegenstelling tot een uitspraak van 100 jaar geleden.

Ik geniet ook van een mooi Gelders paard maar heb verkozen, al heel lang geleden, om sportpaarden te fokken met specialiteit dressuur.
Niemand sponsort mijn dekgeld, niemand helpt mij verkopen. Daar heb ik vrede mee.

Het fokken van paarden, welke dan ook, is een luxe bezigheid.
Dat anderen dat zouden moeten ondersteunen, vind ik onterecht.
[/quote]


Het fokken van paarden, welke dan ook, is een luxe bezigheid.

Wat is daar zo lux aan.?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:21

Vraag dat eens aan iemand die in de stad op drie hoog achter woont.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:29

sarabande schreef:
De KSS is niet voor merries en ruinen, dit lijkt me een totaal andere verkoop. Stel dat alle KWPN fokkers gaan klagen omdat hun paarden niet via KSS geveild worden of zoveel aandacht krijgen. KSS is een zaak van KWPN, en handel (zie ook eigenaren). Die stoppen geld in al die promotie. De veiling van Gelderse paarden is van een heel andere orde en ook heel andere opbrengst.


KSS zou niet een zaak van het KWPN moeten zijn, het is toch hopelijk geen commerciele club? Gelijke monikken, gelijke kappen, dus evenredig veel aandacht voor de paarden, die je als stamboek vertgenwoordigt. Die KSS is toch een gebakken lucht vertoning van de eerste orde. De verkopers lachen in hun vuistje, er komen wel weer wat die naieve gefortuneerden, die veel te veel geld neertellen voor zo'n geprepareerd geval.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:31

Het KWPN ziet het tevens als promotie. Dat in navolging van b.v. de Duitse stamboeken die dit al tijden doen

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:46

sarabande schreef:
Vraag dat eens aan iemand die in de stad op drie hoog achter woont.


Meld zich.

Op een flat drie hoog achter in de randstad is dat absoluut niet mogelijk. Flatjes kosten in een slechte buurt al minimaal 180.000 euro.

En die merrie past niet op het balkon, hoe graag ik het zou willen. Dus je moet toch een grootgeldbezitter zijn wil je kunnen fokken in deze omgeving. En dan ben ik niet Verdrietig

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:50

sarabande schreef:
Vraag dat eens aan iemand die in de stad op drie hoog achter woont.

Als je het zo bekijkt kan ik begrijpen.
Maar wil dezelfde persoon wel jaar in jaar uit het werk er om heen doen.

365 dg aanwezig moeten zijn.

Ik denk dat je daar voor geboren dient te zijn.
Of op leeftijd gekomen zijn.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:52

Pipo"]
[quote="sarabande schreef:
Vraag dat eens aan iemand die in de stad op drie hoog achter woont.


Meld zich.

Op een flat drie hoog achter in de randstad is dat absoluut niet mogelijk. Flatjes kosten in een slechte buurt al minimaal 180.000 euro.

En die merrie past niet op het balkon, hoe graag ik het zou willen. Dus je moet toch een grootgeldbezitter zijn wil je kunnen fokken in deze omgeving. En dan ben ik niet Verdrietig
[/quote]


toch een grootgeldbezitter zijn wil je kunnen fokken in deze omgeving.

in de randstad, maar niet elders.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:55

Het is luxe, pure eigen wil en keuze.
Dus niet klagen, er zijn heel veel mensen die je benijden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:59

ceasario schreef:
Als je het zo bekijkt kan ik begrijpen.
Maar wil dezelfde persoon wel jaar in jaar uit het werk er om heen doen.

365 dg aanwezig moeten zijn.

Ik denk dat je daar voor geboren dient te zijn.
Of op leeftijd gekomen zijn.



Ja hoor de meesten wel, ik wel tenminste met plezier!!!

Maar mijn baan is in de randstad, en ik heb veel meer mogelijkheden om straks wel veel geld te verdienen als ik in de randstad woon. Dus nu concessies doen om straks lekker dat boerderijtje te kunnen kopen met grond, zodat ik zelf een merrie kan kopen en kan gaan fokken.

En het spijt mij zeer, ik wil niet in de onbewoonde wereld wonen!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:05

Pipo schreef:
[
En het spijt mij zeer, ik wil niet in de onbewoonde wereld wonen!
[/quote]


Daarom het moet in het bloed zitten.
Je moet tegen het geluid van stilte kennen. Tong uitsteken

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:07

sarabande schreef:
Het is luxe, pure eigen wil en keuze.
Dus niet klagen, er zijn heel veel mensen die je benijden.


Klaag niet. integendeel.
Maar je moet het ook niet romantiseren.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:07

ceasario schreef:

Daarom het moet in het bloed zitten.
Je moet tegen het geluid van stilte kennen. Tong uitsteken


Kan ik prima, heb 18 jaar lang zo gewoond.

Maar ik wil niet iedere dag een halve dag in de file staan om op mijn werk te komen Haha!


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:11

Pipo"]
[quote="ceasario schreef:

Daarom het moet in het bloed zitten.
Je moet tegen het geluid van stilte kennen. Tong uitsteken


Kan ik prima, heb 18 jaar lang zo gewoond.

Maar ik wil niet iedere dag een halve dag in de file staan om op mijn werk te komen Haha!
[/quote]

Thuis werken met 4 computers gaat goed en bespaart een hele hoop ergenis.
En afreageren doe je niet in de file maar op het net. OK dan!

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:13

Sarabande schreef:
Dit is een uitspraak van nu, in tegenstelling tot een uitspraak van 100 jaar geleden.


Ik refereerde aan het boekje van Oberlandstallmeister Dr. Martin Heling en Juergen von Henninges Landstallmeister. Vierde druk verschenen in 1974, met als titel 'Das vollendete Pferd'.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:15

ceasario schreef:
Thuis werken met 4 computers gaat goed en bespaart een hele hoop ergenis.
En afreageren doe je niet in de file maar op het net. OK dan!



In mijn vak is dat onmogelijk.

Maar nu weet ik wel wat jij hier doet Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:16

Misschien wordt Tineke over 70 jaar ook opnieuw uitgegeven, dat maakt haar uitspraken niet direkt passend in die tijd.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:16

Bucephalus"]
[quote="Sarabande schreef:
Dit is een uitspraak van nu, in tegenstelling tot een uitspraak van 100 jaar geleden.


Ik refereerde aan het boekje van Oberlandstallmeister Dr. Martin Heling en Juergen von Henninges, Landstallmeister. Vierde druk verschenen in 1974, met als titel 'Das vollendete Pferd'.
[/quote]

Het gaat over de kunst van het beoordelen van paarden, rassen, typen het verschil tussen een fokdier en een gebruiksdier, lichaamsbouw etc. Een aanrader, naast Gustav Rau, echter wel in het Duits

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 bezoekers