Ruiterbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 21:54

Ik wil in de zomer mijn ruiterbewijs gaan halen.
Maar weet iemand wat het voor voordelen heeft en wat je oa allemaal moet doen???

iig alvast bedankt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:56

Het ruiterbewijs heeft uitsluitend en alleen als voordeel dat je dan in bepaalde stukken van Nederland mag rijden waar het Ruiterbewijs verplicht is.
Verder is het 1 grote Wassen Neus, gesjoemel, vaag gedrag en gebruik van drogredenen als de verzekering die je ermee krijgt.
Ehhhhh ik ben dus geen voorstander, maar da's wel duidelijk geloof ik Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:00

je moet alle drie de gangen beheersen, op en afzadel, correct op en afstijgen, sprongetje wagen. paard onder controle hebben binnen & buiten, buitenrijden.. en nog meer

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:02

ja maar het stelt niet veel voor hoor. Je moet alleen een boek uit je kop kennen, maar eigenlijk wist ik alles al, en de vragen die je kreeg waren uitermate makkelijk Haha! En het rijden is ook niet zo moeilijk. Wat zij willen zien is dat je je pony onder controle hebt, veilig buiten kan rijden, goed kan zadelen, en een beetje springen, 60 cm maar geloof ik.

en het voordeel is dat je wa verzekerd bent met een ruiterbewijs.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:04


Petri
Berichten: 92
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:23

Een paar maanden geleden heb ik het ruiterbewijs gehaald.
Theorie viel nog best wel tegen, 150 bladzijden moet je uit je hoofd leren. Maar de vragen zijn meerkeuze en redelijk simpel.
In de praktijk moet je een aantal oefeningen doen die er allemaal op gericht zijn om te kijken of je je paard/pony onder controle hebt.
Voorbeelden:stukje zonder beugels rijden, van de groep afrijden en weer rustig terugkomen, tussen een obstakel doorrijden, op- en afstappen.
Ook moet je een stukje buitenrijden en een sprongetje maken.
Vergeet vooral niet al je tuig goed te controleren en netjes alle riempjes vast te maken, want daar letten ze ook op.
Veel succes!

Zaza

Berichten: 37
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:33

ja het valt idd erg mee, helemaal de theorievragen die je zonder te leren bijna ook wel weet.
sucses in ieder geval!

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:00

Een ruiterbewijs is tegenwoordig ook verplicht als je ergens een paard of pony huurt om mee naar buiten te gaan of vrij te gaan rijden.

Het behalen vond ik zelf niet zo moeilijk, bij ons ging alles heel gemoedelijk.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:12

Ik heb hem ook laatst gehaald, en vond de theorie nogal pittig. Best veel!

Weet je al waar je hem gaat halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:39

verootjoo schreef:
en het voordeel is dat je wa verzekerd bent met een ruiterbewijs.


Paard hoort bij je standaard WA-verzekering, dus je bent nu dubbel verzekerd en betaalt dus ook dubbel.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 15:32

Ik wil hem op de Arckelhoeve hier in de buurt gaan halen, volgens Ilse (hier van bokt) was het daar in de zomer.
Al die dingetjes van op en afzadelen is gewoon een pitje, buitenrijden ook, alleen sprongetje, daar moet zeker nog wel op geoefend worden Lachen

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:24

Tip....mocht je paard niet super braaf zijn en ben je bang dat je een onderdeel van praktijk niet gaat lukken? Leen een super braaf paardje die alles wel 100% doet.....dan weet je zeker dat je daarvoor geslaagd bent. (kortom, vind het ook maar onzin...met het ruiterbewijs ben je vaak niet veel beter als zonder, maja het moet op sommige plekken)

En zorg dat je tijdens de buitenrit meer achterstevoren op je paard zit als gewoon..daar letten ze namelijk erg op, of je het verkeer goed in de gaten houd! (vertelde de examinator met het ruiterbewijs hier op stal)

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:28

Eigenlijk heb ik gehoort, ik wou hem ook halen dat je alleen op bepaalde plekken een ruiterbewijs nodig hebt! je heoft hem dus neit persee te halen?

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:34

Voor wat ik weer wordt het ruiterbewijs over een paar jaar verplicht. Dus wel nodig als je veel buitenrijd

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:38

Wie weet dan waar ik dat theorieboek kan krijgen, want ik wil ook mijn ruiterbewijs halen alleen is nu nog de vraag waar......

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:42

ik wil ook in de zomer mijn ruiterbewijs gaan halen *LOL* maar daar overhoor ik LovingTweety nog wel even over Knipoog

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 16:43

Als jij je ergens (manege??) inschrijft voor je ruiterbewijs, dan krijg je automatisch een boek...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 17:01

Oow het gaat wel lukken als ik het zo lees hier.
Alleen oefenen met het springen, dat doet iris niet echt, maar buitenrijden is ze super braaf, en ik moet nu al zeker op verkeer letten omdat ik vaak ga mennen buiten Lachen Dus ook geen probleem dat...

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:27

Ik heb het theorie boek niet eens doorgelzen op www.die-flardingha-ruiters.nl stonden 6 toetsen en die heb ik helemaal uit mijn hoofd geleerd en had toen met met ruiterbewijs maar 2 foutjes, Je moet er wel opletten dat als je gaat springen dat het over een oxer is ik ben hiervoor gezakt omdat ze bij het oefenen een gewone hindernis hadden en daar sprong me paard wel over heen en met het examen was het een oxer en me paard dus weigerde.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:40

Iemand die nog een boek overheeft die ik kan overnemen??????

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:22

Wij moesten een theorie en een praktijk examen doen. Theorie was makkelijk te leren, ik had maar 1 foutje, gewoon goed het boek doornemen. Daarna gingen we onze paarden opzadelen, daar werd naar gekeken. Toen moesten we de weg op om een klein stukje buiten te rijden. Er reed een auto achter ons aan met daarin dus de examinator. We gingen in 2 groepen naar buiten. De 1e groep werd op de heenweg beoordeeld, de 2e groep op de terugweg.

Daarna moesten we buiten in de springweide rijden. Daar moesten we zonder beugels rijden, in verlichte zit en van de groep wegrijden in galop en weer terug in galop (dat ging natuurlijk veel sneller Tong uitsteken Knipoog ) Daarna moesten we 60 cm. springen en tussen 2 doeken doorrijden. En toen was het klaar Haha! En ik was geslaagd... veel succes!!

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 18:24

O wat ik was vergeten, de hindernis is een oxer, oversteken doe je naast elkaar en tijdens de buitenrit veel achterom kijken!! anders zak je!

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 19:23

Ik heb inmiddels bijna 2 jaar mijn ruiterbewijs, en ach ik moet zeggen dat ik er nog niks mee gedaan heb. Zit nog netjes in mijn agenda in mijn mapje Scheve mond Zelfs in Drenthe, waar ik bij een manege ging rijden, had ik hem niet nodig. Maar op de Veluwe is het dus weer wel nodig. Het is leuk om mee te doen, maar meer ook niet.

en nog een aanvulling op Kyno, steek je hand uit als je afslaat, net als op de fiets, en als je als voorste oversteekt even "aan enen oversteken" roepen, zodat iedereen tegelijk oversteekt.