verschoven ijzer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

verschoven ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 21:30

Ik zag vandaag iets vreemd.Mijn paard heeft voorijzers met twee zijlippen en nou was dat ijzer zeg maar naar achter geschoven zodat er een stuk hoef aan de voorkant overheen zit, maar het ijzer zit helemaal niet los of vreemd ofzo. Ik weet niet of hij kreupel is, want het was al donker buiten.
De hoefsmid is pas een paar dagen geleden geweest, en ik denk niet dat een hoef in een paar dagen zo hard kan groeien Verward
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hiermee moet doen..

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:42

Als zn ijzer er net onder zit dan zou t eerder verschoven zijn.. maar bij zulke ijzers zit er meestal wel een heel klein randje overheen.
Waarom heeft ie eigenlijk zulke ijzers voor?

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 21:45

Het is echt een behoorlijke rand, gister was dat niet.
Hij heeft deze ijzers omdat hij hoefkatrolontsteking heeft en met deze ijzers kan hij beter afrollen en aan de achterkant laat de hoefsmid ze lang zodat hij een groot draagoppervlak heeft.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:46

Hoefsmid terug laten komen en hem opnieuw laten beslaan.

De lip(pen) zelf zitten toch niet in de hoef?

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 21:54

Nee de lippen zitten gewoon goed.De rest van het ijzer ook, behalve dus dat hij naar achter geschoven is.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:54

Ik zou de hoefsmid terug laten komen, zeker als je paard hoefkatrol heeft, dan is het nog extra belangrijk dat de ijzers goed zitten. En inderdaad, zoals Vonnie84 zegt, de lippen zitten toch niet in de hoef? Trouwens, ook nagels die bewegen in de hoef kunnen schade aanrichten.... Ik zou snel bellen, dan heb je nog kans dat de hoefsmid het als 'garantie' ziet!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:57

Ja idd even opnieuw vast laten zetten dan..

Miko schreef:
Ik zou snel bellen, dan heb je nog kans dat de hoefsmid het als 'garantie' ziet!


Gaat dat zo snel bij jouw smid? Mijne komt zelfs na 5 weken nog gratis voor een los ijzer ofzo, heb k toch wel een relaxte smid Lachen

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:00

Aramat schreef:
Gaat dat zo snel bij jouw smid? Mijne komt zelfs na 5 weken nog gratis voor een los ijzer ofzo, heb k toch wel een relaxte smid


Mijn vorige smid (wiens naam ik hier niet zal noemen Knipoog ) deed hier heel moeilijk over, en dat ging om een ijzer dat er na 1,5 dag al weer af lag... Boos! Met m'n huidige smid heb ik het gelukkig nog nooit meegemaakt dat er een ijzer afkwam... (afkloppen Lachen )

lanatje
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Antwerpen, Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:43

Mijn^paard heeft die ijzers ook vanvoor, alls het ijzer echt verschoven is zou ik de smid bellen, maar als de ijzers er al een maandje opstaan ofzo, begint de hoef er gewoon een beetje over te groeien, denk niet dat het dan kwaad kan.