Onderhoud westernspullen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Onderhoud westernspullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 14:10

Sinds een half jaar rijd ik mt een westernzadel en in die tijd heb ik ook verschillende tips gekregen hoe ik het moet onderhouden. Maar deze tips wijken allemaal lichtelijk van elkaar af! Zo heb ik op het werk geleerd zadelzeep - lederolie - ledervet erop. De eigenaresse van Ascot zegt juist zadelzeep - ledervet. De olie zou overbodig zijn omdat het vet eroverheen komt plus dat het vet zonder de olie beter intrekt. Op het werk gebruiken we juist de olie omdat deze dieper in het leer trekt. Verward
Hoe onderhouden jullie je zadel en waarom juist op die manier?

Verder rijd ik nu ook met chaps maar door intensief gebruik zijn ze niet echt schoon meer. Kan ik ze weer schoon krijgen en zo ja, hoe?

Let me know!

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:17

Ik ben een erg slechte zadelonderhoudster. Lachen Ik haal er maandelijks een stofdoek over en eens per halfjaar een doek die te vet is om aan te pakken Lachen.
Hier wrijf ik even mee over alle onderdelen (behalve de zitting) en voor mijn doen ziet ie er dan weer piekfijn uit Lachen.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 14:23

Maar heb je dan niet het probleem dat riemen gaan scheuren? Ik heb mijn zadel tweedehands en heb tijdens een rit al met een geknapte beugelriem gestaan (bleef achterpaaltje haken en de riem knapte al voordat ik mijn voet kon optrekken) doordat de vorige gebruiker de beugels op een andere maat had. Ook zitten er al flink wat barsten in de riemen van de singel. Ik vind het dus belangerijk om het leer goed te onderhouden, niet alleen omdat het er dan mooi uit ziet.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:37

Ik denk dat dat ook met de kwaliteit van het leer (dus de prijs van het zadel) te maken heeft.

Nadat ik mijn zadel al 7 jaar had heb ik de aansingelriem maar ingekort omdat de eerste cm links en rechts van de D ingesleten was. Het middenstuk was nog de originele dikte.
Verder was de riem soepel, maar vertoont nergens breukplekken of bartsten.

Alle gebogen onderdelen, zoals van de beugelriemen zijn nog als nieuw zonder barstjes oid.
Verder zijn mijn fenders aan de binnenkant van het brede blad en aan de onderkant van de stelriem verstevigd met nylon band, vergelijkbaar met autogordelspul. Dit kan dus niet breken.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:35

ik vet (bijna) alle onderdelen in, eens in het halfjaar ofzo. verder gaat er een portie talkpoeder in als het erg kraakt daarbinnen.

volgens de "gebruiksaanwijzing" die erbij zat, moet ik iedere dag na het rijden m'n zadel schoonmaken en iedere 3 weken invetten, maar daar ga ik echt niet aan beginnen, dit werkt prima zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:35

Ik ben denk ik de grootste smeerlap van Bokt. Paard altijd onder de bagger, borstels nog nooit gewassen, en tuig bijna nooit gepoetst. Alleen voor een wedstrijd komt er wat op.
Dan doe ik het met gewoon ouderwetse zadelzeep, daarna wrijf ik er met een zachte doek over en dan wrijf ik het heeeeeel dun in met Urad Creme. Vetten doe ik niet en stug is/wordt het leer ook niet. Waarom niet vaker poetsen? Is maar 1 goede reden voor, en dat is dat ik er te lam voor ben en niet geloof dat het noodzakelijk is voor het tuig. Als ik het vandaag poets, ga ik er toch morgen weer mee een of andere berg op en zit het weer onder de bagger Haha! Is water naar de zee dragen *LOL*