Hoe maak ik boerenkool, hutspot en zuurkool?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Hoe maak ik boerenkool, hutspot en zuurkool?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 19:00

Oftewel.. geef mij maar een cursus koken.
Wat ik jullie kan zeggen is het volgende. De verhouding aardappelen/groente moet zo zijn dat er meer aardappelen in zitten, anders vind ik het niet te pruimen.
Er hoeft geen vlees aan toegevoegd te worden, dat kan er evt. later wel los bij.

Wie kan mij vertellen en zeer duidelijk uitleggen (echt baby like) hoe ik Stampot Boerenkool, Hutspot en/of Zuurkool klaar maak en hoeveel ik waarvan nodig heb?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:02

Ik hoor het ook graag Haha!. Inclusief bloemkool Haha!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 19:10

Fasel schreef:
Ik hoor het ook graag Haha!. Inclusief bloemkool Haha!


Stampot Bloemkool? Of gewoon bloemkool?
Ik kook wel eens gewoon bloemkool. (goh, ik kan toch nog iets Haha! )
Gewoon bloemkool van de stronk af snijden, zodat je roosjes hebt.
Deze roosjes wassen. In een pan doen, zout eroverheen strooien (net als bij aardappelen), water erbij en koken totdat de roosjes gaar/zacht zijn.
Afgieten en klaar is klara.

Zelf eet ik alleen nooit geen warme bloemkool, maar koude. Ik maak het zoals hierboven beschreven, laat het afkoelen en dien het op met gewoon gekookte aardappelen. En giet een beetje slasaus over de bloemkool. Heeeeeeerlijk verfrissend is dat. Vooral 's zomers.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:12

http://www.smulweb.nl
heel handige pagina en de hoeveelheden staan er altijd bij...

Hoeveelheden kan ik zelf moeilijk uitleggen, ik doe het meestal op gevoel... Dus ik neem de aardappels die ik denk nodig te hebben (varieert van het aantal personen) en idem met de groenten die ik erbij doe... Varieert ook van persoon tot persoon wat je het liefste hebt...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:43

Haha heb ik je op ideeën gebracht?? Mijn hutspot smaakte weer overheerlijk Haha!

Men neme ongeveer 6 grote aardappelen (of meer als je dat lekker vindt) en een zakje hutspot a 99 ct bij de C1000 Haha!
Zitten dus worteltjes en uien in, die mik je op de aardappelen, die je in stukken gesneden in een grote pan met een laagje water hebt gedaan.
Dit laat je ongeveer 20 minuutjes zacht koken. Na 15 minuutjes pak je de rookworst, die leg je bovenop de zacht kokende hutspot.

Na die 20 minuten haal je de worst uit de verpakking, die is dan klaar om te eten.
De hutspot giet je af, en dan prak je de hele boel.
Jus erover, zout erover, zilveruitjes erover, en smullen maar

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 19:48

Ja Marije... je hebt me op ideeen gebracht Haha!
Thnx voor de tip! Hier heb ik echt wat aan!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:50

Dan heb ik goed nieuws voor je: boerenkool en zuurkool gaat op precies dezelfde manier Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:02

Ja die bloemkool Honeybee. Gewoon apart. Maar het sausje dan? Mijn mams doet dat geloof ik van een beetje maizena en dan wat spul erop Verward

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:04

Maizena met gesmolten geraspte kaas Vingers aflikken

Maar jullie doen wel ingewikkeld als je niet vaak kookt, want je hebt bv ook kant en klare bloemkoolsausjes in een zakje bij de supermarkt Haha!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:44

Bloemkoolsausje maak ik meestal zo:
-->béchamelsausje maken en eventueel kaas erbij

Béchamelsaus (1/2 liter)
- 2 el boter
- 2 el bloem
- ½ l warme melk
- peper en zout
- nootmuskaat

Boter laten smelten en daar de bloem bijdoen, goed blijven roeren met een klopper en eventjes laten staan...
De melk erbij voegen, eerst een klein beetje melk om het bloem-botermengsel een beetje te laten oplossen en zo stilaan de hele melk erbij voegen...
Al roerend aan de kook brengen en laten indikken... Dan op een stiller vuur zetten en laten pruttelen en verder laten indikken.
(als je nog een bloemsmaakje hebt heb je de saus niet lang genoeg laten opstaan)
Kruiden met peper, zout en muskaatnoot en eventueel 1/4 bouillonblokje...
Wil je er kaas bij doe je er kaas bij Haha!

Et voila, sausje klaar

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:51

Oke even zien *voor degene die t simpel willen*..

Pakje aardappelpuree voor stampot, 250 ml water opzetten.. wachten tot t kookt..
van t vuur afhalen puree erin *flink blijven roeren terwijl je t erin gooit* terug op t vuur..

Nou goed dan de boerenkool *laten we zeggen je hebt verse voorgesneden* doe je in een pan, water erbij tot t onder staat, zout erbij en koken maar.. 20 min..
Dan doe je de aardappelpuree erbij, even alles goed door elkaar stampen en je stampot boerenkool is klaar..
Om t lekker af te maken doe je er lekker wat geraspte kaas overheen, lekker jusje of jachtsausje erbij en voor de wat minder bedeelde onder ons.. de goedkope Wost van de supermarkt is vaak ook heerlijk.. Rookworst even op de stampot doen deksel erop..
Spekjes even bakken... Spekjes door je boerenkool heen gooien.. en geloof me je hebt nog nooit zo lekker gegeten!

Nu Zuurkool..

Voor zuurkool geld t zelfde.. Pakje puree voor de luie mensen onder ons..
Zuurkool opzetten met een laagje water *NIET TEVEEL* 15 tot 20 min in kokend water *klein beetje zout erbij* en de aardappelpuree erdoor heen stampen.. weer de worst er even bovenop lekker deksel erop..
Blikje ananasjes.. T sap van de ananas door de stampot doen en de ananasjes apart ernaast leggen op je bordt..
Schil een banaantje, deze in plakjes snijden en even op je stampot lekker.. daarna de stampot om roeren zodat ze er lekker in zitten..
Spekkies erdoor roeren.. Beetje jus erbij en uw maaltijd staat gereed..

Hutspot kan ik je helaas niet aan helpen want dat vind ik smerig..

Bloemkool.. is simpel gewoon een uurtje van te voren in water met zout leggen zodat de eventueel witte beesjes en andere vieze troep zoals zand enz. eruit gaat.. in roosjes snijden *dus die dikke stronk weg en de roosjes erbij snijden of breken..
Deze in een grote pan doen met kokend water *GEEN ZOUT MEER TOEVOEGEN*.. en laten koken tot ze gaar zijn *dus dat je er makkelijk met een vork doorheen kan prikken*

Sausjes kun je ook ind e winkel kopen.. Lekker is kaassaus of gewoon hollendaise saus... of heerlijke champignon..

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:18

Nog een tip:
Stamppot is eigenlijk nog lekkerder als het opgewarmd is.
Je kunt dus prima voor 2 dagen maken
Voor een 1-persoons huishouden komt dat ook nog beter uit, de zakken boerenkool / hutspot / zuurkool zijn voldoende voor 2 flinke porties.
Eet smakelijk Vingers aflikken

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 01:40

Ook ik zal nog een poging wagen. Ik maak stamppot boerenkool en zuurkool als volgt:

- Schil aardappelen voor het aantal personen waarvoor je stamppot maakt of het aantal dagen dat je ervan wilt eten (in mijn grootste pan is de bodem
dan totaal bedekt).
- mik ongeveer 3 tot 4 centimeter water in de pan.
- mik de zuurkool of boerenkool erop (voor mensen die niet zo van de zuurkoolsmaak houden: knijp de zuurkool ietsje uit zodat het meest overtollige vocht er niet bijkomt)
- leg bovenop de zuurkool of boerenkool een lekkere zoute rookworst voor de gegadigden (wel zakje en alles eraf halen)
- laat dat 20 minuutjes koken (niet te hard, dan wordt de bodem zo zwart...Haha!)
- bak in die tijd dat het kookt lekker wat spekjes
- maak gelijk ook even wat jus...
- na 20 minuten haal je het van het vuur en hoef je (als je het goed hebt gedaan niks af te gieten)
- dan flink alles door elkaar stampen (zorg ervoor dat je alle aardappels van de bodem er ook doorheen ramt *LOL* )
- schep de spekjes erdoor, verdeel de rookworst en gooi de pan op tafel samen met een pannetje jus.

Gezond, supersnel en oh zo simpel...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:30

Carlaa schreef:
Schil aardappelen


Oja, dat was ik vergeten te vertellen Nagelbijten / Gniffelen En het moest nog wel baby-like uitgelegd worden Bloos Haha!

Nog een tip als je niet van te zure zuurkool houdt, dan doe je er als het klaar is een scheut melk doorheen Lachen

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:45

Nog een lekkere tip : kook 1 of 2 boullionblokjes (weet niet zeker of ik het goed schrijf) mee met je groente.
Dat geeft er een lekkere zachte smaak aan. (kun je ook ipv uien doen door je wortelenstamppot)

Succes en eet smakelijk !! Vork

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:52

Mijn moeder gebruikt geloof ik als vuistregel voor de verhouding van de hoeveelheid groente/aardappels in stamppotten: de hoeveelheid groenten x 2 + 125 gram.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:42

MargaV schreef:
Mijn moeder gebruikt geloof ik als vuistregel voor de verhouding van de hoeveelheid groente/aardappels in stamppotten: de hoeveelheid groenten x 2 + 125 gram.


Ligt dit aan mij dat ik dit niet snap? Verward

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:08

Stel je hebt 100 gram groenten, dan doe je 100x2=200+125=325 gram aardappelen, neem ik aan? Haha!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:19

Cody schreef:
Stel je hebt 100 gram groenten, dan doe je 100x2=200+125=325 gram aardappelen, neem ik aan? Haha!


Aaaahhhhh, ik moet gewoon even wakker worden dus... Bloos!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 16:37

Cody"]
[quote="Carlaa schreef:
Schil aardappelen


Oja, dat was ik vergeten te vertellen Nagelbijten / Gniffelen En het moest nog wel baby-like uitgelegd worden Bloos Haha!
[/quote]
Wees gerust.... ik koop altijd kant en klaar geschilde aardappelen bij de groentenboer. Haha! Dit omdat zelfs een zak van 2,5 kg. bij mij bederft.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:12

Wat ik ook vaak doe is bv de spekkies in de pan gooien en dan een potje met paprikapoeder pikant eroverheen uitschudden en bakken maar, krijg je net ff een pikante smaak.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:33

Andijviestampot is nog gemakkelijker: Andijvie : aardappels als 1:2 hanteren. Dus op 100gr. andijvie, 200 gr aardappels gebruiken.
Aardappels koken, andijvie wassen en klein snijden en de hele zaak doormekaar stampen en nog even opwarmen. Goed te maken als 1 persoonsportie! Bij de andere stampotten kan ik inderdaad 1x koken voor 2 personen en nog een keer invriezen voor 2 p Tong uitsteken .

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:16

Ovenheerlijk zuurkoolschotel van maggi . Staat nu in de oven Vingers aflikken . Ik doe er altijd nog wat stukjes banaan en ananas door om het zure van de zuurkool te compenseren.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:43

Kayla schreef:
Ovenheerlijk zuurkoolschotel van maggi . Staat nu in de oven Vingers aflikken . Ik doe er altijd nog wat stukjes banaan en ananas door om het zure van de zuurkool te compenseren.


Klopt! Vind ik zelf niet zo'n succes, maar er zijn inderdaad veel mensen die dat super vinden. Laatst hoorde ik iemand die er een scheut stroop doorheen gooide...

Geef mij maar ZUURkool! Vork

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 02:15

Oscar schreef:
Nog een tip:
Stamppot is eigenlijk nog lekkerder als het opgewarmd is.
Je kunt dus prima voor 2 dagen maken
Voor een 1-persoons huishouden komt dat ook nog beter uit, de zakken boerenkool / hutspot / zuurkool zijn voldoende voor 2 flinke porties.
Eet smakelijk Vingers aflikken


En dan even lekker opbakken zodat je een soort van korst erop krijgst, echt heerlijk !!