Is een paard intelligent of lijkt een paard ..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Is een paard intelligent of lijkt een paard ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 09:34

Mijn vraag is: Wat vinden jullie of wat is jullie ervaring?

"Is een paard intelligent of lijkt een paard intelligent door de ervaring die het heeft"

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 09:40

volgens mij is dit topic al weleens geweest met de naam ''zijn paarden slim?''

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 10:01

Tussen slim en intelligent zit volgens mij wel een verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 10:20

Beetje een rare vraag. Vergeleken bij een mens is een paard niet intelligent en vergeleken bij een platworm is een paard zeer intelligent.
Intelligentie heeft niets met ervaring te maken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:10

nee, paarden zijn niet slim. Je kunt ze wel conditioneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:22

Lielle beschrijft de puur wetenschappelijke benadering. Intelligentie is een menselijke eigenschap.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:00

Klopt Jippie. Maar zo ben ik zelf aangelegd, tamelijk analytisch Haha! Knipoog

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 13:44

even toevoegen...
en paarden conditioneren zichzelf... De ontdekken zelf overeenkomsten en maken daar gebruik van... (losmaken knopen, boxdeuren, dat er ze door of over hekken kunnen, als ze ijs kapot slaan ze kunnen drinken... enz.) De snelheid waarmee dieren leren en geconditioneerd kunnen worden heeft wel degelijk te maken met intelligentie... Kijk alleen maar naar vrijheidsdressuur. Iemand op bokt is daar heel goed in, maar die gaf zelf het verschil aan tussen beide pony's die ze heeft in dingen leren...

Verschillende paarden hebben ook verschillende aanpakken nodig in de training... Bij sommige moet je veel herhalen, bij anderen juist niet omdat ze dan initiatief overnemen... Bij sommigen moet je dingen negeren, bij anderen is dat niet voldoende en moet je actief corrigeren... (en belonen hoort er natuurlijk bij!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:28

Ik denk dat als een paard echt intelligent zou zijn het echt geen rondjes gaat lopen met een mens op z'n rug en tot overmaat van ramp ook nog eens een ijzeren geval in je mond en een strakke riem om je buik.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:45

Ik heb vaker gelezen dat een paard het verstand heeft van een kleuter, dat zou betekenen dat ze wel enig leervermogen hebben, ook door conditioneren.

En het ene paard is ook slimmer dan de andere, zo zie ik het.
Het ene paard walst over je heen en de ander loopt om je heen.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:58

Ik denk dat paarden wel intelligent zijn.
Kijk maar eens naar Kojack die wist elke keer een nieuwe manier te verzinnen om je eraf te krijgen Haha!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:08

Wat Joyce B beschrijft ben ik het mee eens.
Mikkie schreef:
Ik denk dat als een paard echt intelligent zou zijn het echt geen rondjes gaat lopen met een mens op z'n rug en tot overmaat van ramp ook nog eens een ijzeren geval in je mond en een strakke riem om je buik.

Dat heeft niet zo zeer met inteligentie te maken maar met onderdanigheid.

Een hoog in de dressuurlopend paard vinden veel mensen "slim", maar meestal zijn het de eigenwijze bokken die "slimmer" zijn.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:10

Paarden zijn best intelligent in die zin dat ze oorzaak-gevolg relaties kunnen leggen en geconditioneerd kunnen worden. (De een wat sneller dan de ander Tong uitsteken Harry snapt nog steeds niet dat als je tegen het hek aan gaat staan dat de baas het dan niet open krijgt & dat je dientengevolge niet naar je stal/eten kan tot je je dikke billen bij dat hek weghaalt!! *zucht* gelukkig hebben we nu een land met schrikdraad OK dan! )

Wat paarden (en andere dieren) niet kunnen is reflectief denken. Bijvoorbeeld: een paard kan best bedenken dat hij zijn box uitkan als hij de schuif van de deur openmaakt wanneer hij in de box staat en de deur met schuif voor zich ziet (=deductief). Maar hij kan niet bedenken: "goh, de volgende keer dat ik in die box sta, doe ik de schuif opzij & peer ik hem" wanneer hij in het land staat & de box niet kan zien (=reflectief).

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:21

Slim

Kan wel 100 dingen opnoemen waar dat uit blijkt, maar ik denk dat ieder paard voor zich verschilt...

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:26

het schijnt ook zo te zijn dat paarden zich dingen pas herinneren als ze in zo'n zelfde zituatie terecht komen. ze kunnen dus (als in hierboven vb) wel in hun stal staan en dan "bedenken" dat als de schuif opengaat de deur openkan, maar niet dat als je aan het rijden bent, dat ze dan er over nadenken hoe ze die stal open kunnen krijgen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:28

Ethelate schreef:
Een hoog in de dressuurlopend paard vinden veel mensen "slim", maar meestal zijn het de eigenwijze bokken die "slimmer" zijn.


Ik herinner me een uitspraak van een stalgenoot (niet bepaald een onbekende in paardenland) die zei dat een bepaald paard van haar zo'n goed dressuurpaard is omdat 'ie zo dom is Haha!

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:59

Margreet"]
[quote="Ethelate schreef:
Een hoog in de dressuurlopend paard vinden veel mensen "slim", maar meestal zijn het de eigenwijze bokken die "slimmer" zijn.


Ik herinner me een uitspraak van een stalgenoot (niet bepaald een onbekende in paardenland) die zei dat een bepaald paard van haar zo'n goed dressuurpaard is omdat 'ie zo dom is Haha!
[/quote]

eigenlijk best logisch als je er bij nadenkt, een paard die slimmer is, heeft vaker een eigen wil en voert dus niet alles blindelings uit wat van hem gevraagd wordt wat dressuurpaarden wel doen!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 22:50

adriana schreef:
Ik heb vaker gelezen dat een paard het verstand heeft van een kleuter, dat zou betekenen dat ze wel enig leervermogen hebben, ook door conditioneren.

En het ene paard is ook slimmer dan de andere, zo zie ik het.
Het ene paard walst over je heen en de ander loopt om je heen.


Bij zoiets kan ik me aansluiten...trouwens vindt een 'kleuter' (en dan bedoel ik kleuter/begin lagere schoolleeftijd ) niet minder slim dan 'n volwassene, gewoon omdat ze zich niet druk maken over belastingen en hun examens ? Dat is alleen omdat wij volwassenen dàt belangrijk vinden, en vinden dat intelligente mensen zich over zo'n dingen horen druk te maken) Het enige wat een kleuter minder 'slim' maakt dan een volwassene, is z'n gebrek aan ervaring...
Dus dan is een paard een kleuter met ervaring om 't zou maar te zeggen...volgens mij is't met paarden zoals met mensen, er zijn er slimme en minder slimme, maar imho is de mens als soort niet zoveel slimmer dan paarden

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:21

Aqua8horse schreef:
Tussen slim en intelligent zit volgens mij wel een verschil

Welk verschil dan? Lachen De discussie gaat nu over slim zijn..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 23:38

Banjer is heel slim en intelligent... Lachen

Slim: omdat ze precies weet hoe ze ergens onderuit kan komen... Haha!
Intelligent: omdat ze dingen heel snel oppikt, in alles wat we doen... we zijn nu aan het omscholen naar wetern, en ik sta verbaasd over hoe goed ze het goed... Lachen

Ja... paarden zijn dus intelligent....

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 00:42

Als je het zo uit legt dan zijn paarden m.i. absloluut intelligent! Idd hoe snel een paard iets oppikt met omscholen!
Ik heb mijn paard ook van altijd contact op de teugels naar laag, zonder spanning 'omgeschoold'. (leg het een beetje moeilijk uit Haha! )
Ik heb ook wel eens het gevoel dat als iets met rijden niet lukt dat hij er over "nadenkt". De volgende keer doet hij dan excact wat ik bedoel! of ik vroeg het de eertse keer niet goed Schijnheilig

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 08:40

De grootste fout van de mens is: zelfverzonnen eigenschappen aan andere zoogdieren toe te schrijven! Misschien is een paard wel intelligenter , dan de mens, daar zijn overlevingskans groter is, de alles toeeigende mens te dienen, dan er tegen in te gaan.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-04 08:53

Intelligent is in mijn beleving iemand die dingen wel overwogen doet (dus beredeneren) iemand die slim is, handelt uit ervaring en is door schade en schande wijs geworden. Er zit dus wel degelijk een groot verschil. Volgens mij is bij paarden ook van invloed dat ze dingen gaan herkennen door ritueel.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:27

Ja precies, paarden kunnen niet beredeneren. Ze kunnen niet denken ' van goh als er vandaag iemand op mijn rug gaat zitten bok ik diegene eraf'.
En idd ik geloof ook dat ze herkennen door ritueel.
Ik heb 2 verzorgpaarden plus dat ik er nog een ander paard bij doe wat betreft loslaten en uitmesten.
Maar ze weten alle 3 wanneer ik kom dat ze los gelaten worden en ze keuren hun box goed hahah als ik de boxen niet heb gedaan worden ze boos. ( Dat herken ik aan stampvoeten en oren plat in de nek Lachen )
Maar ook met eten geven, alleen de paarden waar ik iets mee doe of die mij een beetje kennen reageren op mij, de rest blijft rustig.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 12:32

adriana schreef:
Ja precies, paarden kunnen niet beredeneren. Ze kunnen niet denken ' van goh als er vandaag iemand op mijn rug gaat zitten bok ik diegene eraf'.

Waar baseer jij je op als je zegt dat paarden dat niet kunnen "denken"?